התקנות שמפחידות את ראשי הישיבות הספרדיות

השבוע נערכה פגישה חשאית בין אנשי הפלג הירושלמי לבין רבני ועסקני תנועת ש"ס בעניין הפקרתם של בחורי עדות המזרח מול צה"ל. מה גרם לרבנים הספרדיים להתכנס ולצאת מהכלים? קוקר חושף את הסיפורים שהדהימו את הרבנים הספרדים.{ "הפרנקים לצבא"}

השבוע חשף העיתונאי ישי כהן ב'כיכר השבת', על פגישה חשאית שנערכה בין אנשי הפלג הירושלמי לבין רבני ועסקני תנועת ש"ס בעניין הפקרתם של בחורי עדות המזרח מול הצבא בעניין הסדרת מעמדם ומתן פטור.

בפגישה נדהמו הרבנים הספרדים לגלות כי ועד הישיבות שהוקם על ידי 'החפץ חיים' זי"ע, עושה 'איפה ואיפה', בעוד הבחורים הלבנים שלומדים בישיבת הנחשקות מקבלים פטורים באופן מוסדר אצל האחים מעדות המזרח המצב שונה.

העסקנים הציגו בפני הרבנים שורה של מקרים בהם נתקלו בחורים ספרדים בעיקר כאלו הלומדים בישיבות בדרום בישיבות שלא מוכרות בז'אנר של עולם התורה – בכתף קרה ובתירוצים משונים ושונים.

בין הנוכחים היה גם ראש ישיבת יקירי ירושלים, הגאון הרב יהודה כהן, שהתנגד נחרצות למצב הקיים ויצא בהצהרה חריפה נגד גיוס התלמידים הספרדים

הסיבה היא – גזירת היעדים ותקנות החדשות שמתפרסמות אשר מטרתם לגרום לנזק עצום בעולם הישיבות, ועל זה ועוד, נזעקו ראשי הישיבה הספרדיים. קודם לכן למה שהיה באותו מפגש.

ראש ישיבת יקירי ירושלים, הגאון הרב יהודה כהן אמר: כל שנתיים מגדילים את המספרים במטרה לקחת עוד חללים זה לא יהיה. אנחנו לא נסכים עם זה. אני אומר לכם, יש לנו את הכוח להילחם עם זה, ואנחנו יכולים לשכב ברחובות, ולא יעזור להם שום דבר". 

ראש הישיבה הוסיף, "הם מדברים כל שנה שנתיים עוד מספרים ועוד מספרים, הם מחפשים איך לאשר את החוק והם מחפשים לגייס אותנו ולהשכיב אותנו על הרצפה – אתם לא קיימים אתם אין לכם זכות קיום. אני אומר לכם, הם חיים בזכותנו, הם חיים בזכות עולם התורה, ואסור לנו לוותר על אף אחד. אנחנו לא ישנים ימים ולילות כדי לעזור לבחורים"

הרב דוד יוסף אמר: "הרב צודק בכל הדברים שלו. יש לנו עולם תורה שלנו, אנחנו יש לנו בחורי ישיבות מצוינים, אברכים ועוד, יתכן ואנחנו נצטרך לשקול להקים ועד ישיבות שלנו ולאט לאט נקים את זה ואז גם מול הצבא יהיה לנו הכרה. יצטרפו כולם". 

הגר"ד יוסף הוסיף, "כמו שהקמנו היה פעם חינוך העצמאי והקמנו רשת חינוך משלנו, לאט לאט, בכוח הפוליטי שלנו הם נאלצו להכיר בנו בתקציבים והיום החינוך העצמאי מקנאים במה שאנחנו הצלחנו. יכול להיות מצב שנקים ועד משלנו". 

צפו הפגנות מול משרדי ו'עד הישיבות'

מחאת הגיוס: שק ואפר מול משרדי 'ועד הישיבות': " מתעללים בעדות המזרח" – צפו

‎Posted by ‎Kooker קוקר‎ on‎ יום רביעי 21 דצמבר 2016

בתחילה המאבק היה שולי. בעיקר של אנשי חסידות סטאמר שהפגינו מידי שבוע מול משרדי 'ועד הישיבות'. ללא מעט חרדים, זה היה נראה כמו מאבק סהרורי של קבוצת אנשים הזויים שיתפקחו ברבות הימים, אך מאחורי הקלעים הסיפור היה מורכב יותר מכפי שחשבו. הסיפורים הלכו והצטברו והגיעו למספרים שהיממו את העסקונה הספרדית שהחליטו להרים את הכפפה ולצאת למאבק סמוי. ככל שהסיפורים הלכו ונערמו, כך גדל מספר המתנדבים שהחלו לטפל  בבירוקרטיה מול צה"ל. העסקנים המטפלים במקרים טוענים ל'קוקר' כי יש לא פחות מ-2,000 בחורי ישיבות שמסובכים עם צה"ל.

לפני כחודש דיווחנו כאן  ב'קוקר' כי מתבשלת עתירה לבג"ץ בדרישה להביא לפירוק המונופול והשליטה של עמותת "ועד הישיבות", האחראית להסדר מעמדם של בני הישיבות.
העתירה המתגבשת בשל בדיקה משפטית של עורך דין נדב גדליהו, שנבר בסעיפי חוק הגיוס המתוקן, וגילה כי פעילות  עמותת 'ועד הישיבות' שמקבלת תקציבי עתק מהמדינה "אינה אפקטיבית".
עורך הדין נדב גדליהו, שמגיש את העתירה אומר בראיון ל'קוקר' כי בימים אלו הוא עומד לעתור לבג"ץ כנגד  הסמכות הבלעדית שניתנה לועד הישיבות, ובעתירתו הוא יבקש את תשובת המדינה בדרישה לאפשר לכל ישיבה לבקש דיחוי מגיוס." אנו סבורים שאין שום סמכות חוקית לאפשר את המונופול שניתנה בשעתו לועד הישיבות".
בנתיים, החליטו אותם גורמים להשהות את העתירה עד להשגת קונצנזוס יותר רחב בציבור.

בכדי להבין מדוע, ביקשנו מאותם עסקנים שיאפשרו לנו הצצה למסמכים שחושפים את עומק הבעיה שתצעיד בעתיד אלפי בחורי ישיבות ללשכת הגיוס.   אלו המסמכים שפחות או יותר שגרמו לרבנים הספרדיים להתכנס ולצאת מהכלים, "התקנות החדשות שמפחידות את ראשי הישיבות הספרדיות", סיפר לנו אחד העסקנים שכמעט ואינו עוצם עין.

לפניכם תמצית הבעיות בתקנות החדשות

א)  ע"פ תקנות מופז: בגיל א' ניסן הקודם לגיל 18 היה צריך להגיש דיחוי, אך היתה הקלה שמספיק  הצהרה שהוא לומד בישיבה ללא שאר המסמכים המחייבים ישיבה מוכרת

ע"פ התקנות  ליברמן סעיף 3/ א : אין את ההקלה הזו וזה אומר שהוא מחוייב בדיחוי המוכר לצבא ומכיון שזה בגיל ישי""ק (כידוע שעד גיל 18 זה תמיד ישי"ק לפי החוק ) זה נדיר שתימצא ישי"ק מוכרת במספר המזערי הנדרש של דחויי השירות (10 לישיבה חדשה ו 25 לישיבה ישנה).

ב) סעיף 3/ ב – תקנה חדשה ללא רצף דיחויים יפקע מעמדו של בחור הישיבה זאת אומרת ש 14 יום קודם פקיעת הדיחוי (דהיינו שנה ע"פ החוק) מוטל עליו להגיש דיחוי נוסף ואם איחר יפקע מעמדו.

בתקנות מופז אמנם מופיע ג"כ סעיף זה אך עם תוספת אם לא נקבע מועד אחר לכך בפקודות הצבא שזה אומר שהצו נותן לו פתחון פה אם לא ראה אותו או לא הגיע אליו לערער על ביטול מעמדו משא"כ לפי תקנה זו בכל מקרה יפקע מעמדו וזו אחריות שלו.

ג) סעיף 8 – ע"פ תקנות מופז במעבר מישיבה לישיבה היתה חובה בלבד להודיע ללשכת גיוס בתור 14 יום מזמן המעבר וללא כל התניה (דבר שלא ניתן לאכוף אותו כי תמיד יטען הבחור שהודיע)

ע"פ תקנות ליברמן: במעבר מישיבה לישיבה או מישיבה לכולל פוקע הדיחוי הישן ונדרש להגיש דיחוי חדש תוך 14 יום, המשמעות היא שאם כיום בחור שמסתבך ונדרש להביא מועד הישיבות תוך 14 יום דיחוי ברוב המקרים הוא לא יכול להוציא מהם דיחוי בפרק זמן זה, כ"ש אם בכל תחילת זמן שישנם כמות עצומה של מעברים בוודאי שלא יוכל להשיג דיחוי תוך 14 יום, וכן חתן שעובר מישיבה לכולל לא יתכן שבתוך 14 יום מאז שהתחתן כבר יספיק גם למצוא כולל גם להחתים את הישיבה וגם את ועד הישיבות ובמקרה שלא מצא כולל אפ' חודש א' כבר התבטל לצמיתות מעמד בן ישיבה וזה עוד בלי להזכיר בחור שסולק מישיבה מספיק שיקח לו שבועיים למצוא ישיבה חדשה כבר הפסיד לתמיד את מעמד בן ישיבה.

-דבר נוסף חמור נגרם מכך שלפי תקנה זו נדרש רצף לימודים במוסד מוכר שבעבר בחור שלמד בין דיחוי לדיחוי בישיבה שאינה מוכרת יכל להביא אישור על כך והעיקר שהדיחוי הנוכחי היה מישיבה מוכרת אבל היום (ובפרט ע"פ חובת הדיווח) ברגע שיצא מישיבה פקע לו הדיחוי ואחרי 14 יום כבר אין לו מעמד בן ישיבה.

ד) סעיף 4/ א 3 בנושא של הכוללים המזעריים דובר על הצלחה שהצליחו להוריד את הדרישה מהכוללים מ10 אברכים הצריכים דיחוי ל5 אברכים אך תיקון זה הינו מגוחך שכן כוללים קטנים של 15 אברכים כמעט לא יתכן שיהיו בו 5 אברכים מתחת גיל 24  וגם אם בשנה זו יש בו 5 אברכים מתחת גיל 24 מספיק שא' מה5 אברכים עבר את הגיל ששוב כולל זה לא יוכל להגיש דיחוי ולאחר פרק זמן שאר האברכים באותו כולל יאבדו מעמד.

בנוסף לאור דרישתו של הר' יצחק יוסף הוסיפו סעיף שרשאי שר הבטחון לקבוע שרשות מסוימת  הממוקמת בין 1-3 במדד הפריפאליות לפטור אותה מהכמות המזערית של אברכים אמנם עיון במדד הפריפאליות מראה שזרו כאן חול בעיניים כיוון שלמעט 5 ערים  הכוללים את ערד, דימונה, ירוחם, צפת, חצור הגלילית ומירון לא כלולים בו כל שאר הפריפריות שזה מספר עצום של כוללים ובנוסף ברור לכל שהרב התכוון לפריפריה מבחינה חרדית ולא מבחינת שכבה סוציו אקונומיות : לכל הערים שמחוץ לגושים הגדולים של מגורי הציבור החרדי דהיינו גם תל אביב ונתניה במבט חרדי הם פריפריה ולא פריפרי כלכלית או גאוגרפית לפי המושגים של של הלשכה המרכזית

ד)דרישות דרקוניות מישיבות כמו הסעיף: שישיבה שאינה פועלת בבית כנסת או בית מדרש ראש הישיבה חייב להצהיר שהשימוש במבנה תואם את דיני תכנון ובניה חוץ מרשעות לשמה לא ברור מה הקשר בין דרישה להכרה כבן ישיבה לבין תכנון ובניה הרי כאן לא מדובר על תקציבים אלא על כך שהוא בן ישיבה ומגיע לו דיחוי.

עסקני הפלג הירושלמי מציינים את דעתו  של האדמו"ר מויזניץ זצוק"ל: "שאם יאמרו לנו ללמוד בבוקר בבא קמא ובסדר ב' בבא מציעא בדווקא נעשה הפוך". ואילו כאן מתערבים בחינוך נורא ואיום והם ילחיצו את רה"י לא לדבר בחריפות נגד הצבא וכדו' מפני הנ"ל

עד כאן מקצת הבעיות בתקנות שרוצים כעת לאשר .

מעוד הישיבות לא נמסרה תגובה, כשתתקבל נשמח לפרסמה.

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.