ובמקומות האחרונים: משרדי הפנים הבריאות

איגוד לשכות המסחר מפרסם היום את מדד הבירוקרטיה השנתי. המשרדים שבאחריות דרעי וליצמן זכו לציון נמוך במיוחד {מדד הבירוקרטיה}

הוא אולי נחשב לשר הפופולארי ביותר, אך מדד הבירוקרטיה השנתי המתפרסם היום מאיר באור בעייתי מאוד את המשרד עליו מופקד השר יעקב ליצמן. נתוני המדד מלמדים כי המשרד ניצב במקום האחרון מבחינת יעילות והיעדר בירוקרטיה.

מהנתונים עולה עוד כי מי שנמצא צמוד אליו במיקום המפוקפק הוא משרד הפנים של השר דרעי. אם כי במקרה שלו חשוב להדגיש כי הוא נכנס למשרד אך לפני כחודשיים.

המשרד שדורג כבעל מדד היעילות המשופר ביותר הוא משרד הכלכלה – משרדו הקודם של דרעי.

את הנתונים מפרסם איגוד לשכות המסחר במסגרת סקר מיוחד שהוא מבצע מידי שנה. בהודעת הארגון נאמר: בשנת 2015 מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר, המבוצע באמצעות חברת SQ, נשאר יציב על ציון נמוך של 6.79 בלבד, כך שבסיכומה של השנה לא ניתן לומר שהושג שיפור בשירות המגזר הציבורי לעסקים בישראל. השירות ממשיך להיות ביורוקרטי, ארוך ומסורבל. פרט למשרד הכלכלה, שתפס את המקום הראשון בשירות לעסקים בשנת 2014 וירד בשנה החולפת, כל המשרדים שמרו על יציבות.

יציבות בשירות בציונים כה נמוכים מלמדת על תקיעות ועל כך שהמאמצים לשפר את השירות לא נושאים פרי ובעלי העסקים לא מרגישים בשיפור בעבודה השוטפת. העבודה מול משרדי הממשלה ממשיכה לפגוע בעסקים ולעכב את צמיחתם. גם ראש הממשלה, חה"כ בנימין נתניהו, התבטא בנושא אך אתמול בפתח ישיבת הממשלה, באומרו כי "בישראל יש עודף רגולציה, עודף ביורוקרטיה, עודף משפטיזציה – השילוב של שלושת הדברים הללו גורם לישראל להיות פחות ופחות תחרותית, פחות אטרקטיבית לעסקים. זה אומר שהמחירים של המוצרים ושל שירותים גבוהים יותר, האזרח משלם יותר והעסקים עושים כאן את עסקיהם פחות. לכן, יעד מרכזי של הממשלה הוא להפחית את הנטל של הרגולציה העודפת במדינת ישראל."

לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "קשה מאוד שלא להתאכזב מההישגים הלקויים ברבים ממשרדי הממשלה ומהעדר המוטיבציה של שרי הממשלה ומנכ"לי המשרדים לצמצם את נטל הביורוקרטיה המוטל על הציבור הרחב והמגזר העסקי. המדינה מגלה אזלת יד משוועת ויכולת תפקוד לקויה בכל הקשור במאבק בביורוקרטיה. אזלת יד זו פוגעת קשות בצמיחת המשק ומייקרת את מחירי מוצרים והשירותים לציבור הרחב ולעסקים".

שי חיון, מנכ"ל SQ, מוסר כי: "נתוני המדד צריכים להדאיג כל בעל עסק בישראל ולא רק בגלל שהם נמוכים הרבה מתחת לרמה הממוצעת של המגזר העסקי, שבו נמדדים ציונים של מעל 8, אלא במיוחד בגלל האדישות של נותני השירות במגזר הציבורי שבאה לידי ביטוי בציונים נמוכים במדדי היחס האישי (6.89 ממוצע של כל המשרדים ב 2015)". עוד מוסיף חיון כי: "גם בארגונים עסקיים שבהם רגולציה מחייבת תהליכים ארוכים ומורכבים עדיין ניתן לראות שביעות רצון גבוהה בנושא יחס ללקוח, מה שמצביע מחויבות קיומית של המגזר העסקי לעשיית המקסימום למען הלקוח כדי לייעל עד כמה שניתן ובמסגרת נוהלי העבודה".

מקום אחד לפני האחרון. משרד הפנים. צילום: פלאש 90
מקום אחד לפני האחרון. משרד הפנים. צילום: פלאש 90

מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר וחברת SQ בודק את איכות השירות וחווית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים – הבריאות, התחבורה, הפנים, האוצר (רשות המסים), הכלכלה (התמ"ת), המוסד לביטוח לאומי ומערכת בתי המשפט. המדד מורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים (משקל לחישוב המדד 13%), זמן הטיפול בפניה (משקל לחישוב המדד 20%), יחס אישי (משקל לחישוב המדד 33%) ואיכות הפתרונות (משקל לחישוב המדד 34%). המדד בוחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.

בשנת 2015 בוצעו 2,314 ראיונות עם אנשי עסקים. המדידה נעשית באמצעות סקר טלפוני בקרב מדגם ארצי ומייצג של העסקים בישראל, תוך שמירה על מכסות לפי ענפי הפעילות (מסחר, שירותים ותעשייה) ולפי גודל העסקים. שאלות הסקר נבנו על סולם מילולי בן חמש דרגות, של "כלל לא מרוצה" (1) עד "מאוד מרוצה" (5); אלה תורגמו לסולם של 1 – 10.

'מדד הביורוקרטיה', פורסם לראשונה בספטמבר 2008 והעניק לשירות הממשלתי ציון שביעות רצון נמוך מאוד – רק 6.56. בשנת 2009 חלה ירידה בשירות לרמות שפל. בשנת 2010 חל שיפור במדד ושנת 2011 הסתכמה שוב בירידה בציוני משרדי הממשלה. בשנת 2012 המדד הציג את הציון השנתי הגבוה ביותר (6.78) מתחילת המדידה ובשנת 2013 נראה שיפור נוסף והמדד עמד על ציון של 6.87. עם זאת, בשנת 2014 השיפור בשירות לא נשמר והמדד ירד חזרה לציון של 6.73, בשנת 2015 המדד מציג יציבות ועומד על 6.79. ניתן לראות כי לאורך השנים המגזר העסקי ממשיך לסבול משירות ביורוקרטי ולא משביע רצון.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.