ויטמין סליפ – אילו ויטמינים מסייעים לנדודי השינה?

כ-15% מהאוכלוסייה בישראל סובלים מנדודי שינה, והסיבה לכך ככל הנראה נעוצה בהרגלי התזונה שלהם. לכן, חשוב להכיר את סוגי הוויטמינים שכדאי לצרוך על מנת לפתור ולהימנע מהבעיה // אמיר הדר

קשיי הירדמות, התעוררות מוקדמת ויקיצות מרובות במהלך הלילה הן בעיות שינה שכיחות ביותר באוכלוסיה – אך רבים לא יודעים שניתן לפתור אותן בקלות. איך? מסתבר שצריכת וויטמינים מסוימים יכולה לסייע לכם להיפטר ולהימנע מנדודי השינה. ריכזנו עבורכם את המומלצים ביותר.

ויטמין B3 או ניאצין: מנטרל רעלים, מווסת רמות סוכר וכולסטרול ומסייע במניעת מחלות לב ועור

את הוויטמין החשוב הזה ניתן למצוא במאכלים כגון קטניות, גרעינים, בוטנים, קפה, אבטיח, נבטים, כוסמת, תפוח אדמה, עגבניות, פטריות ועוד. מחסור קל בוויטמין זה עלול להוביל לנדודי שינה, מחסור מתמשך בוויטמין זה עלול לגרום להתפתחותה של המחלה הקטלנית פלגרה, אשר גורמת לדלקות בעור, רגישות לאור השמש, עייפות, הפרעות עיכול, בלבול ולבסוף שיטיון ומוות.

ויטמין B6 או פירידוקסין: מתפרק בכבד לחומר המזרז תגובות של חומצות אמינו בתאי הגוף

למעשה, ויטמין חיוני זה מחזק את המערכת החיסונית, מייצר תאי דם אדומים, שומר על בריאות המוח, מפרק ומנצל אבות מזון ואף מונע כתמי עור ואנמיה. איך הוא רלוונטי לנדודי שינה? בין שאר סגולותיו, ויטמין B6 משמש גם כחומר פעיל בייצור סרוטונין – מוליך עצבי, שלו תפקיד חשוב בוויסות מנגנון השינה במוח. לכן, מחסור בוויטמין זה עלול להוביל לנדודי שינה, עצבנות ודיכאון שאת כולם ניתן למנוע על ידי צריכה יומית שלו. ניתן למצוא אותו במקורות מזון שונים כמו קטניות, אורז, תפוח אדמה, עגבנייה, בשר, דגים, ביצים, מלון, כרוב ועוד.

ויטמין B12: סדרת תרכובות חיוניות לייצור DNA, מסייע ביצירת תאי דם ולמערכת העצבים

ויטמין זה הוא למעשה סדרת תרכובות הנקראת גם קובלמינים – שם הנגזר מהיסוד קובלט והתרכובת אמוניה. תפקידה של סדרה זו הוא למנוע אנמיה, עייפות וכן לשפר זיכרון. ויטמין B12 זמין לנו בתוספים ומאכלים כמו דגים, עוף, כבד, ביצים, חלב, גבינות, שמרים, נבטים ועוד. חשוב לצרוך את הוויטמין הזה מפני שמחסור בו עלול לגרום לנוירופתיה, מחלת עצבים ההיקפיים, בצורה השכיחה ביותר שלה – פולינוירופתיה פריפרית סימטרית. זו גורמת לתחושת עקצוץ וצריבה ברגליים ובידיים, שמופיע בעיקר בשעות הלילה והורס את השינה.

ויטמין B1 או תיאמין: משתתף בחילוף החומרים של הפחמימות בגוף ובתהליכי הפקת אנרגיה

ויטמין זה חשוב מאוד לתפקוד מערכת העצבים והמוח, כאשר ביכולתו למנוע דיכאון, לשפר ריכוז, למנוע חולשות שרירים ואיבוד תיאבון. ויטמין B1 משחק תפקיד חשוב בשמירה על מחזורי השינה שלנו, וצריכה מוגברת שלו תוביל לירידה משמעותית בצורך בתנומות במשך שעות היום – מונע עייפות ומאפשר שינה רציפה ושקטה. את הוויטמין הזה ניתן לצרוך ממקורות מזון שונים כמו למשל בוטנים, אורז מלא, קטניות, שמרים, אגוזים, גרעינים, כוסמת, אספרגוס ועוד.

ויטמין D: קבוצה של חמש תרכובות המסייעות לחיזוק העצמות והטמעת הסידן והזרחן בגוף

ויטמין D מוכר בכינויו ויטמין השמש, הוא מכונה כך מפני שתאי העור שלנו מסוגלים להפוך כולסטרול המצוי בעור לוויטמין D, באמצעות חשיפה ישירה לקרינה על-סגולה המיוצרת על ידי השמש. ויטמין זה משפיע על איכות וכמות השינה, ומחקרים הוכיחו כי מחסור בו עלול לגרום לנדודי שינה ולהתעוררות מוקדמת. חוץ מחשיפה לקרינה על-סגולה, ניתן לקבל ויטמין זה גם משפע מאכלים כמו דגים עתירי שומן, חלב, דייסה, בננה, אבוקדו, פטריות שיטאקי ועוד.

ויטמין E או טוקופרול: נוגד חמצון רב עוצמה המגן על הגוף מפני רדיקלים חופשיים

למרות שהשימוש הנפוץ בוויטמין זה נמצא בעיקר במוצרי קוסמטיקה, הוא נמצא גם במזונות בריאים כגון: דלעת, עגבניות, מנגו, חסה, אפונים, אספרגוס, דגים ועוד. ויטמין זה מסייע לנדודי השינה כיוון שהוא נלחם בתסמונת הרגליים חסרות המנוחה – הפרעה נוירולוגית אשר מתבטאת בצורך עז להזיז את הרגליים בשעות שינה. בנוסף, הוויטמין הזה עוזר להקל על גלי חום והזעות לילה בקרב נשים בגיל המעבר וגורם לשיפור איכות השינה בכלל.
להרגלי התזונה שלנו ישנה השפעה ישירה ומכרעת על איכות ואורך השינה, לכן ביצוע התאמות ותיקונים יכולים להפחית מקרים של נדודי שינה. כעת משלמדתם אילו סוגי ויטמינים חשובים יכולים לשמור על השינה שלכם שקטה ונינוחה, אנחנו בטוחים שתדאגו לצרוך אותם בזכות המזונות שצוינו לעיל או בעזרת תוספי מזון המכילים אותם.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. ויטמין D

    מסכים לגבי חשיבות הויטמינים, אבל לפי מיטב ידיעתי, אין קשר ישיר בין ויטמין D לבין סידן ולכן במידת הצורך צריך ליטול תוספי סידן. באופן אישי אני ממליץ על דנסיטי הסידן האמורפי, הוא נספג בגוף הרבה יותר מיתר תוספי הסידן הקיימים בשוק ומסייע מאוד לחיזוק העצם.

    יובל |
    הגב