הילד הופנה לוועדת שילוב: הקושי, ההפנמה, ומה זה בכלל?

הגננת התקשרה והוזמנתם לוועדת שילוב, החוסר ידע ואי הבהירות מכניסים הורים רבים ללחץ, אז מהי ועדת שילוב וכיצד להתייחס למצב הרגיש, בכתבה שלפניכם.

מיכל היא ילדה מתוקה וחיננית. מיכל בת הארבע, מגלה קשיים רבים בגן הילדים. לפי דיווחיה של הגננת, מיכל מתקשה לעקוב אחר הוראות, מתקשה להשלים משימות שניתנות לה ובדרך כלל זקוקה לתיווך בעזרת מבוגר. בפעילויות השוטפות בגן הילדים, היא מסרבת להשתתף ובשעת הריכוז היא נעה בכסאה בחוסר נוחות. עם ילדי הגן האחרים מרבה לריב ויוצרת משחק משותף לעיתים רחוקות.

גם בבית ההורים מתגלים קשיים, למיכל קשה מאוד בדחיית סיפוקים וכאשר מתנגדים לרצונותיה, היא מגלה התפרצויות זעם, הבדלי מצב הרוח שלה הם בולטים והיא מוצפת רגשית. אך כאשר הגננת זימנה את אימא של מיכל לגן ואמרה לה כי היא רוצה להפנות את מיכל לוועדת שילוב, ההורים היו המומים ונראו חסרי אונים.

סיפורה של מיכל מוכר להורים רבים, בימים אלו נערכים לקראת שנת הלימודים הבאה, הצוות החינוכי מיידע את ההורים על הצורך בהפניית הילד אל וועדת השילוב. ההורים שמקבלים הודעה בדרך כלל מופתעים, גם אם בתוך ליבם ידעו כי קיימת בעיה. ושאלות רבות וחששות בנושא זה, מתחילות לצוף, מהי ועדת שילוב, מהי מטרתה, כיצד יש להיערך אליה, מהם הזכויות של הילד ומהן הזכויות שלנו.

אז לפני שתרימו ידיים ותרגישו חסרי ידע בעניין, לפניכם הסבר על ההתנהלות ועל כיצד הדברים עובדים.

אז מהי ועדת שילוב?

בועדת שילוב תומכים בשילובו של הילד בעל הצרכים המיוחדים במסגרת הלימודית שלו. ילדים הזכאים לוועדת שילוב הם ילדים עם לקות משמעותית – גופנית, נפשית, רגשית-התנהגותית, שכלית, קוגנטיבית, שפתית או חושית (בראייה או שמיעה), שיש לגביה מסמך קביל, המגבילה אותם להתנהגות מסתגלת ועצמאית, והם זקוקים לתמיכה כדי ללמוד במסגרת של החינוך הרגיל.

לתלמיד בבית הספר, ועדת השילוב תתקיים במסגרת בית הספר. והיה ונמצא כי הילד זכאי לשעות שילוב התמיכה בו תינתן במסגרת שעות בית הספר על ידי צוות ממוחה שמתמחה בטיפול בתלמידים בעלי לקויות שונות, זאת בהתאמה לצרכיו ובהתחשב במשאבים הנמצאים במסגרת חינוכית זו(שעות ההוראה, כוח האדם והתנאים הפיזיים).

ועדת שילוב לילדי הגנים, תתקיים במתכונת יישובית במסגרות המתי"א (מרכזי תמיכה אזורים), והטיפולים שיינתנו לילד יתקיימו החל משעות הצהריים ואילך.

כיצד מגיעים לוועדת שילוב?

כאשר המחנכת או הגננת מחליטות על כך ומאבחנות את הבעיה הן פונות להורים ומיידעות אותם על הקושי והבעיה שבהם הבחינה ומסבירה מהו הבסיס שבגינו, הילד צריך לעבור ועדת שילוב. עליה למלאות שאלון ובו סעיפים רבים, שבהם תינתן סקירה מקיפה על הילד. בשאלון, המעיד על רמת תפקודו של הילד, יתייחסו לתקופה של שישה חודשים לפחות שקדמו לוועדה.

גם על ההורים, למלאות חלק מהשאלון, ובו תינתן התייחסותכם לקושי שנצפה אצל הילד, כפי שהוא מתבטא בהתנהגות בבית ובחיק המשפחה. יש גם צורך להביא מסמך קביל, מפסיכולוג התפתחותי או רופא התפתחותי, אותו מקבלים מהמכון להתפתחות הילד בקופות החולים השונות.

מה קובעת ועדת השילוב?

לילדים בגיל הגן, ועדת השילוב המוסדית קובעת האם הוא ייכלל בתוכנית השילוב והאם יהיה זכאי לשעות שילוב. במידה והוא זכאי לשילוב, ניתן לקבל גננת שילוב המגיעה לגן פעם או פעמיים בשבוע, שעובדת באופן פרטני, קבוצתי או שניהם, בהתאם לצורכי ונתוני הילד. ייתכן כי ילדכם יופנה למרכז טיפולי שבו יהיו סוגי טיפולים שונים המגיעים לילדי שילוב, כגון: קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק, טיפולים רגשיים ועוד.

לתלמידי בית ספר, התמיכה במסגרת בית הספר כוללת הוראה מתקנת, טיפולים ביצירה ובהבעה, טיפולים פרא-רפואיים, סייעת ושירותים פסיכולוגים.

את כמות התמיכה והשיעורים הנדרשים יגדירו לכל תלמיד. משמעות הדבר, כי הילד יוכל ללמוד במסגרת החינוך הרגיל ולהשתלב בה. תלמיד משולב יקבל תוספת תמיכה של חינוך מיוחד במסגרת תוכנית השילוב, המתאימה לצרכיו והיא כפופה למכסת התקציב שהוקצה למוסד החינוכי שבו הוא לומד.

מתי מתכנסת הוועדה?

ועדות השילוב לגנים מתקיימות בין החודשים מרץ למאי. במעבר מגן חובה לבית הספר- כיתה א', ומכיתה ו' לחטיבת ביניים ומחטיבת ביניים לגיל תיכון, ועדת השילוב רשאית לקיים את הדיון עד לתחילת שנת הלימודים, אך לא יאוחר מסוף חודש אוקטובר. ועדות החריגים- שדנות בכל אותם מקרים בהם ההורים לא הצליחו להתארגן עם החומר הנדרש במועדי הוועדה, מתכנסות בתחילת שנת הלימודים, בחודשים ספטמבר-אוקטובר.

מיהם האנשים שמרכיבים את הועדה?

בגני הילדים, יו"ר הוועדה הוא מפקח כולל על גני הילדים ברשות המקומית, בוועדות בבית הספר היו"ר הוא המנהל. חברים נוספים שמשתתפים בוועדה הם הגננת בגן או מחנך הכיתה בבית הספר. יחד איתם יושבים בוועדה פסיכולוג חינוכי או יועץ חינוכי ועובד הוראה מתחום החינוך המיוחד. על פי קביעת יו"ר הוועדה, לעתים יהיו חברים בוועדה אנשי מקצוע נוספים, כגון: מומחה בתחום הלקות של הילד או מומחה שאבחן את הילד, כמו גם גורם מקצועי המלווה את הילד במסגרת החינוכית דוגמת מורה לחינוך מיוחד, מטפלת פרא-רפואית או סייעת.

אז מהן זכויותיכם וזכויות הילד?

חובה לזמן את ההורים לוועדת השילוב, וזכותכם וחובתכם להופיע בפניה. במידה והתקיימה ועדת שילוב בלעדיכם אתם יכולים לפנות ליו"ר הועדה בבקשה לקיים ועדת שילוב חדשה בנוכחותכם. בנוסף, אתם זכאים להביא בפני ועדת השילוב כל מסמך או חוות דעת רלוונטיים שברשותכם, כאשר על ועדת השילוב מוטלת החובה להתחשב במסמכים אלה בין שיקוליה.

אתם רשאים לקבל לפני הדיון עותק של כל מסמך המובא לפני ועדת השילוב, לרבות חוות הדעת הפסיכולוגית החינוכית. ואם והיה וברצונכם לדחות את מועד הדיון שנקבע מסיבות מוצדקות, ניתן לפנות ליו"ר הוועדה והוא יקבע מועד אחר לדיון.

מה קורה לכם, כהורים בהתמודדות הזאת?
כהורים קשה לנו להודות כי לילד המתוק והמיוחד שלנו יש קשיים והוא זקוק לעזרה. הורים רבים מכחישים את המצב ומתבטאים "גם אני הייתי ילד כזה והנה, תראי אותי היום", "זה רק האופי הסוער שלו, אך זה ישתנה" ועוד.

גם לאחר שההורה מפנים את האבחנה, והמודעות לבעיה הופכת למציאות עדיין ישנם הורים רבים שקשה להם להשלים עם זה. לעיתים, הם עוברים לשלב הכעס וביטויים רגשיים אחרים. הכעס יתבטא כלפי עצמו כביכול, אולי היה בידיו לטפל בזה או למנוע את זה, יש שיאשימו את הצוות החינוכי או המסגרת בה למד.

מכיוון שההורים חשים חוסר אונים או חוסר שליטה במצב, הם מנסים להחזיר את תחושת השליטה על ידי הפעלה של מנגנון ההתמקחות, כמו: "לא שמנו מספיק גבולות לילד" או "אם היינו לומדים איתו, הכול היה שונה".

לסיום תגיע תחושת ההשלמה עם המצב, ההפנמה והתארגנות מחודשת. ההורים, עם כל הקושי הגדול בכך, משלימים כי לילד יש קשיים, הם מקבלים זאת ומתחילים להתארגן לקראתו על ידי מילוי הטפסים, הגעה לוועדת השילוב ובקשה לקבלת עזרה מקצועית עבור ילדם וכן, גם עבורם.

מאחר ומילוי הטפסים שם דגש על קשיי הילד כדאי להזכיר לעצמינו את החוזקות והיתרונות שלו ולזכור את המסוגלות והכוחות שלו.

איך נעזור לילד להתמודד ומה נאמר לו?

התלבטות מוכרת של הורים רבים, האם בכלל, כדאי לשתף את הילד בתהליך. יש לדעת, כי ליחס המוקדם (פרה דיספוזיציה) שלכם, ההורים, בנושא זה, תהיה השפעה גדולה לדרך שבה הילד יקבל ויתפוש אותה.

בשלבים הראשוניים והמוקדמים של התהליך אין צורך לשתף את הילד, כיון שהדברים אינם ודאיים וברורים.

בהמשך, יש צורך לשוחח עם הילד ולהסביר לו את המצב ומהי המשמעות הנגזרת ממנו. כמובן, שיש להסביר לו זאת בשפתו ובהתאם להבנתו ויכולותיו, ולהסביר כי לכל אחד יש צדדים חזקים וכאלו שבהם הוא מתקשה וזקוק לעזרה. לספר לו במה יקבל עזרה כדי להתמודד עם הקושי. אפשר ורצוי לתת לילד דוגמאות של מצבים בהם גם אנו כהורים ובוגרים מתקשים ופונים לקבל עזרה.

חשוב מאוד, לענות על שאלות הילד בצורה עניינית ונכונה וכי השיחה תנהל ממקום של ביטחון בהחלטה שנעשתה עבורו ותחושת סיפוק ורווחה שביכולותינו לשפר את המצב ולהתחזק.

והכי חשוב, ללוות את הילד גם בהמשך הדרך, להקשיב לו ולבדוק שהסיוע והשילוב אכן עוזרים לו ומקדמים אותו.

בהצלחה!

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.