חוגגים את עונת המסיק, שמן זית טוב לבריאות

בסתיו, עם רדת הגשמים הראשונים, מתחילה עונת המסיק. בעונה זו מייצרים שמן זית האיכותי המכיל מגוון ריחות וטעמים שונים באופן דומה לעולם היין. ייתרונות ותכונות רבים לשמן זית שמסייע להארכת תוחלת החיים ושמירה על בריאות המוח, מתכון של מג'דרה גלילית

מדי שנה בתקופה זו, מתקיים מסיק הזיתים המסורתי. בעונה זו מייצרים שמן זית האיכותי המכיל מגוון ריחות וטעמים שונים באופן דומה לעולם היין.

שמן זית מהווה חלק חשוב בתזונה הים תיכונית הידועה כתזונה המסייעת להארכת תוחלת החיים. נהוג ליחס את יתרונותיו הבריאותיים להרכב חומצות השומן שלו ולחומצות השומן הבלתי רוויות בעיקר בהן הוא עשיר. מחקרים מראים שבאוכלוסיות שצורכות יותר שמן זית נצפתה ירידה בתחלואה ובתמותה ממחלות לב וכלי דם, סוכרת, כבד שומני שאינו על רקע אלכוהוליזם, סוגי סרטן, אלצהיימר ועוד.

שמן זית עשיר ביותר בשומן חד-רווי ושמו חומצה אולאית. למעשה, החומצה האולאית מהווה 73% משמן הזית, ואילו 24 האחוזים הנותרים מורכבים משומנים רוויים ומחומצות שומן אומגה 3 ואומגה 6.

שיפור בבריאות המוח:  המוח שלנו עשוי בעיקר מחומצות שומן, ולכן הוא זקוק לכמויות גדולות של חומצות שומן כדי לשמור על חדות, להתמודד עם משימות יומיומיות ולווסת את מצבי הרוח שלנו.

שמן הזית, עם התכולה הגבוהה של חומצות השומן החד-רוויות שבו, נחשב כבחירה תזונתית חכמה מבחינת בריאות המוח.

מתוך המחקרים משתמע כי החומצה האולאית מסייעת בנסיגת דלקת ועשויה להועיל במלחמה בגנים הגורמים לסרטן. נוסף על כך, שמן הזית הכתית המעולה מכיל שומנים חד-רוויים בעלי עמידות גבוהה לחום גבוה, ומשום כך הוא מושלם לבישול.

מתכון:

מג'דרה גלילית עם נתחי טונה בהירה בשמן זית כתית, בטטות צלויות, וטחינה יוגורט

מג'דרה גלילית עם נתחי טונה בהירה בשמן זית כתית, בטטות צלויות, וטחינה יוגורט לצד סלט ירקותמצרכים (4 מנות) :
– 1 כוס עדשים שחורות/ירוקות ( עדיף שחורות אבל לא חובה (
– 1 כוס בורגול גס
– 3 בצלים חתוכים לקוביות
– 2 שיני שום כתושות
– 3 כפות שמן זית
– 2 כפות סילאן )לא חובה (
– 2 בטטות קלופות וחתוכות לקוביות
– כף חומץ בלסמי
– קורט מלח, קורט צ'ילי חריף גרוס ) לא חובה (
– 2 קופסאות " סטארקיסט נתחי טונה בהירה בשמן זית כתית מעולה – מופרדים לנתחים עם מזלג
– חופן קטן צימוקים שחורים
– חצי כוס פטרוזיליה קצוצה

להגשה:
– 3 כפות טחינה גולמית מעורבבת עם 3 כפות יוגורט ו2 כפות מים
– 3 כפות שקדים פרוסים או בוטנים או שומשום

אופן ההכנה:

  1. מעבירים את העדשים לסיר, מכסים במים קרים ) כ10 ס"מ מעל העדשים (, מרתיחים, מכסים ומבשלים
    כ25-20 דקות עד שהעדשים מתרככות אבל שומרות על צורתן. מסננים ושומרים כחצי כוס ממי הבישול.
  2. מעבירים את הבורגול לקערה. מכסים במים רותחים, מכסים בנייר כסף ומשרים כ15 דקות עד שמתרכך
    אבל עדיין שומר על צורתו. מסננים.
  3. מחממים תנור ל180 מעלות, מערבבים את הבטטות עם 2 כפות שמן זית, מעבירים לתבנית תנור וצולים
    כ20 דקות עד שהקוביות מתרככות. ניתן גם להכניס את הבטטות לכלי שמתאים למיקרוגל ללא שמן
    הזית ולהפעיל בעוצמה מקסימלית כ6-5 דקות
  4. מחממים היטב סיר רחב, מוסיפים כף שמן זית ולאחריו את הבצל ומטגנים כ10 דקות עד שמשחים. ניתן
    להוסיף כף מים בכל פעם שרואים שהבצל מתחיל להידבק. מוסיפים את השום וממשיכים לטגן כדקה
    נוספת. ) ניתן להשתמש במקום בבצל מיובש ללא שמן (.
  5. מעבירים לסיר את העדשים והבורגול, הסילאן, חצי כוס ממי הבישול של העדשים, את הבטטות הצלויות את הצימוקים ואת המלח והצ'ילי.
  6. מביאים לרתיחה עדינה, מוסיפים את נתחי הטונה ואת הפטרוזיליה ומערבבים.
  7. מכבים את האש ומפזרים מלמעלה מעט טחינה-יוגורט ושקדים פרוסים,

 

מומלץ להגיש לצד סלט ירקות

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.