חוזרים ללימודים- כיצד להוריד את מפלס ההתרגשות והחרדות לקראת המעבר וההסתגלות לשנת הלימודים הבאה

הנה זה קורה… הורים רבים כבר מבצעים ספירה לאחור, לרגע בו הילדים נכנסים למסגרת הלימודים, מסתגלים לשגרה המבורכת, למורה החדשה ולילדים חדשים. חלקם, משנה רק תואר ומורה, חלקם מבנה חדש, סגנון למידה חדש, וההתרגשות באוויר.

 אנו ההורים מלאים בחששות. איך וכיצד יכנסו ילדינו למסגרת החדשה, האם יתאקלמו כראוי, האם יהיו להם חברים והאם יצליחו ל"היות" ו"להיראות".

התחלה חדשה לילדים, מעוררת בהורים התרגשות ודאגה עצומה, לפעמים אף יותר מזו של הילד. אנו ההורים רוצים לתמוך, לעזור ולאפשר הצלחה.

לעיתים, מרב דאגה והתרגשות, יעבור לילד מסר סמוי שיציף פחד וחוסר ביטחון.

על מנת להימנע ממצב זה עלינו להפנים ולזכור עובדות מספר:

–          שיחה מקדימה- יש לדבר עם הילד על המעבר והכניסה למסגרת החדשה, דברו אליו כבוגר, אל תשאירו סודות ואי וודאות לרגע האחרון. להעביר את הנושא בצורה הרגועה והנעימה ביותר, שדרו ביטחון ורוגע.

–          שאלת ה"מה יהיה"- כדאי להמעיט בדיבור על "מה יהיה? ואיך יהיה?'". אם הילד מעלה את הנושא,  נמשיך כמובן את השיחה אתו, אך אם הילד לא מעלה את הנושא, אין צורך לתת דוגמאות על קשיים עתידיים. כשילד נכנס בצעד בטוח למקום חדש, קליטתו, גם יהיו קשיים, תהיה קלה יותר.

–          הניסיון במעברים – ילדים מסתגלים בקלות לשינויים. כהורים אנו שוכחים, שבשנות חייו הראשונות של הילד הוא מתנסה במעברים ושינויים לא מעטים. הוא כבר היה במשפחתון או אצל מטפלת, בגן או שניים, נשאר עם בייביסיטר, ולפעמים אף עבר מסגרת ביסודי. ילדכם ראה את עצמו בפרידות, התמודד בהצלחה עם אנשים שהוא לא מכיר ועם ילדים זרים. המעבר למסגרת החדשה אמנם מציבה אתגר, אבל אם לא נשקף לו את חששותינו– בדרך כלל, הוא יעמוד בו בכבוד ויכנס למסגרת החדשה, עם בטחון מלא ביכולותיו.

–          חרדת "נטישה"- לפעמים עולה מחשבה שאנחנו עלולים "לאבד" את הילד לטובת המערכת. שלא נספיק להעניק לו את החום והאהבה שלה זקוק כל כך, את ההבנה וההכלה שיש לנו, כהורים אליו. אבל עלינו לזכור, שהילד הולך לשעות מספר וחוזר אלינו, לתמיכה, לתשומת לב ולאהבה שנעניק לו. מערכת בית-הספר, עם כל חשיבותה, לא משתווה למשפחה, ולא מעניקה את המשמעות המיוחדת שיש לנו, בעבור ילדינו. ועצם הידיעה בשיבה הביתה, כבר מחממת את ליבם.

–          הגדילה והבגרות של ילדינו משמחים אותנו, אך בד בבד מכניסים לליבנו חששות נוספים. זה לא קל לשחרר ולהניח שהם יכולים באמת לעשות את הצעדים שלהם לבדם בעולם הגדול. ועם זאת, מנקודת המבט של הילד, יש בכך גם משהו משמח מאוד: הנה, הוא נחשב כבוגר, וילדים מחכים לזמן בו יהיו חלק מעולם המבוגרים. אם נצליח לגייס את האופטימיות שלנו ולשדר אותה לילד הרי שגם  הוא ירגיש גם את הטוב והמיוחד שבמעבר.

–          המערכת החינוכית השתנתה לטובה. עם כל המסורבלות שקיימת בה לפעמים, היא שונה מאוד מזו שבה חונכנו אנו.  יש הרבה הקשבה לצרכים של הילד, ושימת לב. וכמובן שמודעות ההורים קיימת, ברורה ונוכחת הכול נעשה טוב יותר. על ההורים להיות מעורבים בנעשה בכיתה(אך לא בצורה מעיקה).

–          לילד שחווה מעבר למסגרת חדשה לגמרי(כגון: העולה לכיתה א'), כדאי לעשות היכרות עם מקום הלימודים, עם מראה הכיתה והחצר. לתת לילד לחוש איך זה נראה, מבלי לומר לו מה הוא צריך להרגיש.

–          לא לתת לילד את ההרגשה שאנו בוחנים את יכולותיו הלימודיות ומדרגים אותו ואת מעמדו כלפינו בקריטריונים אלה. לתת לילד את ההרגשה שאנו תומכים בו וביכולותיו, וממילא הוא ידע, שאנו לצדו, כאשר הוא יזדקק לנו ברמה הרגשית.

–           הרגלים אישיים. הדבר החשוב ללמד הוא, שהילד ייקח אחריות על פעולות אישיות יומיומיות שצריך: להתלבש בעצמו, לפנות את הצלחת שלו מהשולחן, לאסוף צעצועים, לארגן את המערכת ומכשירי הכתיבה. אלה דברים קטנים שיש להם השלכה על היכולת של הילד לקבל אחריות על עצמו. אחר-כך האחריות הזאת תעבור ותתבטא במסגרת החינוכית.

–          שעת פרידה- הילד צריך לזהות ולהבחין ביכולת שלו לעזוב ולהיפרד מאתנו. למשל כשהוא הולך לחבר, או לסבתא. לילדים שמתקשים להיפרד, כדאי לפתוח איתם את הנושא, להבין מהו מקור הפחד, וביחד עם הילד להבין מה עזר לו להיפרד ולהתרחק מההורים וכיצד אפשר ליישם גם ביציאה למסגרת החינוכית.

–          שעת שינה- לשעות השינה השפעה מכרעת וחשובה, לשיבה מוצלחת ללימודים. בחופש שעות השינה והיקיצה משתנים ומתאחרים, ולכן מומלץ ל"סדר" את שעות השינה ולהשיב את השגרה. ילד שישן בין תשע לעשר שעות רצופות בלילה, יהיה ילד מרוכז יותר. חוסר בשעות שינה, עלול לגרום להפרעות בלמידה, קשיי ריכוז ועצבנות יתר.

–          ארגון החדר והתאמתו לתקופת הלימודים- לקראת החזרה יש לארגן את החדר כדי שגם הוא ישרה אווירת לימודים. לזרוק משחקים ישנים, יצירות שכבר "עשו את שלהן" ולפנות מדף לספרי הלימוד. חדר מסודר- יעניק לילד תחושה של סדר וארגון.

–          חזרנו לביה"ס- בשבועות הראשונים לאחר החזרה ללימודים, כדאי לפנות זמן להיות ולשמוע את הילדים. על החוויות, המורות/גננות חדשות, החברות. לעיתים, השינוי בזמן האיכות עם ההורים יכול לגרום לתחושה שלילית כלפי בית הספר. יש לגלות ערנות לשינויים בהתנהגות או במצב הרוח של הילד.

בימים אלו, של השבוע האחרון בחופשת הקיץ. הרעיון הוא "למלא מצברים" של "ביחד": ההימצאות בתחום המוגן והאישי שהבית מספק בחיי היום-יום, היא מה שהילד צריך לקראת היציאה לדרך. לא בשיחות הכנה, אלא סתם, בשהייה משותפת, במשחקים, במנוחה ובשיחות נעימות.

ניתן בימים אלו לשתף את ילדינו, בחוויות שאנו עברנו בתור ילדים, בזיכרונות טובים מימים עברו. הרעיון הוא ליצור ממד של שיתוף רגשי, שיוכל להימשך באופן טבעי כשהמסגרת החינוכית תתחיל לחזור ולהיות חלק מעולמו.

והכי חשוב להגיע מוכנים לשנת הלימודים החדשה. להתפלל להצלחתה, לתת הרגשה של התחדשות, לדעת שהחופשה נועדה למנוחת הנפש והגוף, ולנצל את המצברים הרעננים להתחלה מצוינת שמחה ומועילה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.