חוק הפיקוח על המעונות: יוצבו 22 פקחים – על אלפי מעונות

מתחילת שנת הלימודים, מעונות היום אמורים להיות מפוקחים על ידי המדינה, אלא שמנהל האגף האחראי על המעונות מודה: התקנות לחוק לא יהיו מוכנות לפני אוקטובר, ומספר המפקחים – 22 בלבד

מתחילת שנת הלימודים, ה-1 בספטמבר, מעונות היום אמורים להיות מפוקחים על פי חוק, אבל כבר כעת מתגלות חריקות.

למעשה, הפיקוח על מעונות היום צפוי להיכנס לתוקפו כאמור עם תחילת שנת הלימודים הקרובה, ב-1 בספטמבר 2019, אלא שמנהל האגף האחראי על מעונות היום הודה היום (שני) בדיון בוועדת החינוך של הכנסת שהתקנות לחוק לא יהיו מוכנות לפני אוקטובר.

על פי החוק שיזמו משרד הרווחה, השרה יפעת שאשא-ביטון וח"כ קארין אלהרר, יוסדר לראשונה מערך הפיקוח והרישוי הממשלתי על כלל מעונות היום שבהם שוהים 7 פעוטות לפחות – זאת כדי להגן עליהם ולדאוג לשלומם ולבטיחותם.

מתאריך היעד, מעונות יוכלו לפעול רק אם ניתן להם אישור ראשוני לפעילות על ידי הממונה על כך – מנהל האגף למעונות יום ומשפחתונים לגיל הרך, אמיר מדינה. אלא שהוא עצמו אומר היום שהתקנות לחוק לא יהיו מוכנות בזמן.

"ב-8 החודשים האחרונים, אנחנו לא נחים אפילו לא יום אחד בהיערכות ליישום חוק הפיקוח, במשרד הרווחה מוכנים וערוכים לתת רישיונות הפעלה לכל מעונות היום שיפנו אלינו, עד 1 בספטמבר", אמר מדינה, "לגבי התקנות, אנו עמלים עליהם, יחד עם משרדים נוספים כמו משרד המשפטים ועוד. התקנות הן לב העשייה באגף מעונות היום ונסיים אותם בחודשים הקרובים".

אישור ההפעלה למעון דורש שלושה תנאים בסיסיים: אי רישום פלילי לכל מי שבא במגע עם הפעוטות, לרבות מנהלי הגן, הכשרת מטפלות להתנהלות בטוחה ובנושא עזרה ראשונה לפעוטות ומבנה הולם וראוי של הגן.

אלא שהתקנות הן לא הבעיה היחידה. מדינה הודה שבכל הארץ ישנם רק 22 מפקחים שתפקידם יהיה לבדוק את ההתנהלות במעונות – בכל רחבי הארץ. "הצלחנו להעלות את מספר המפקחים מ-18 ל-22 אבל זה עדיין לא מספיק. שר העבודה והרווחה חיים כץ מנסה בשנה וחצי האחרונות בצורה אקטיבית להעביר את תחום החינוך-טיפול למשרד החינוך ובצדק רב".

"אין יום לאחרונה שאנחנו לא פותחים את הטלוויזיה ומגלים על פרשת התעללות חדשה ואין שום מחלוקת – אנחנו חייבים לעבוד כל יום במהלך הפגרה כדי שהחוק ייכנס לתוקף במועד", אמרה בדיון ח"כ אלהרר (כחול לבן), "זו המחויבות שלנו כלפי הילדים שלנו והדרך היחידה לעצור את הטירוף".

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *