חיים אמסלם תוקף בריאיון את אלי ישי: על דאטפת אטפ•ך, וסוף מטיפיך יטופן'

  חיים אמסלם שכשל במערכת הבחירות ולא הצליח להכנס לכנסת העניק ראיון רווי כותרות ל'ישראל היום'  בו הוא סונט בישי, מדבר על דרעי ומשפחת יוסף, וכן על הקרב על הרבנות הראשית,אמסלם פותח ומדבר על מערכת הבחירות  ועל הכישלון הצורב "במשך יום  הבחירות הגיעו אלינו הידיעות על כל החבלות שש"ס עושים. למשל, הלכו והודיעו במגפון שאמסלם הוריד את הרשימה ואל תצביעו לו. שלחו בוואטס-אפ הודעות שביטלנו את ההשתתפות. טריקים וחבלות. בבית"ר עילית, שם היו לי פעילים, לא קיבלתי קולות. אבל בעולם הזה של החרדים בבחירות, הכל מותר. לרמות, לשקר."

  אמסלם: "לפני כמה ימים ניגש אלי קופאי בסופר וביקש סליחה. לא רצה להגיד בדיוק על מה. אמרתי לו שאני סולח לו. אחרי כמה ימים ביקש את סליחתי בחור ישיבה. אמרתי לו שאני לא סולח לו, ושיגיד גם לרב שלו שאני לא סולח. לא סולח על ההסתה ועל השקר. אמסלם הוא רשע? הוא כופר? הוא פוקר"?

   על אלי ישי הוא אומר :"אלי ישי רדף אותי על לא עוול בכפי והשתמש, כמו כולם, ברב עובדיה. כל מי שצריך משהו יודע איך להשתמש בו נגד מישהו אחר. בסופו של יום, כרב אני יודע את שכתוב בפרקי אבות, 'על דאטפת אטפ•ך•, וס•ף מטיפיך• יט•פ•ן' – מי שעשה לו מה שהוא עשה לו, סופו שייעשה אותו הדבר גם לו."

   הפירוש המקובל לאימרה של הלל הזקן הוא חריף בהרבה, שלפיו מי שרצח סופו להירצח בעצמו, וגם הרוצחים שלו בסוף יירצחו. אמסלם אומר שאלי ישי יכול רק להתנחם בעובדה שמי שנהג בו ככה, סופו שינהגו בו באותה הצורה גם כן. ואז הוא מוסיף, לא מתאפק, "בסופו של יום יש בזה מהצדק, גם בצורה שזה נעשה, שהיא מאוד לא נעימה. דומה למה שישי עשה לי."

   על עידן דרעי בש"ס אומר אמסלם "אני לא חושב שיהיו שינויים גדולים. ההבדל המהותי הוא שדרעי הוא בשר מבשרה של האסכולה הליטאית, ואלי ישי לא למד בישיבות אשכנזיות. דרעי הוא בחור ישיבה, שהמטרה שלו, לפחות ככה הוא התבטא בעבר באוזני כתבים מסוימים, היא להרים את קרנם של כל הספרדים, להפוך את כולנו לליטאים. הוא רוצה לפקוח לנו את העיניים. הוא עדיין לא מבין את העולם שהציבור הספרדי האמיתי בא ממנו.

   "אני מאמין שברגע שהרב עובדיה יוסף והשפעתו לא יהיו עוד בש"ס, תישאר קבוצה קטנה שאוהבת את הסגנון המשתכנז הזה, והיא תתלכד תחת אריה דרעי. אבל היא תהיה מצומצמת, והשפעתה בפוליטיקה ובמרחב הציבורי תהיה מצומצמת. כי הציבור הרחב כבר מאס בדרך הזאת."

   על הישיבה של ש"ס באופוזיציה אומר "ש"ס בלי קואליציה זה כמו חולה ללא צינורות חמצן. ש"ס בנויה על כספים שבאים בכל מיני דרכים, והם נועדו לקיים את המערכת שלה, שיש בה מוסדות, מחנכים, מקורבים ואינטרסנטים. הם יודעים למה הם חייבים להיות בשלטון, ולכן המכה היא מכה קשה מאוד. ברגע שאתה באופוזיציה, ורשת החינוך שלך בגירעון של 150 מיליון שקל, ואין לך ועדת כספים כדי לכסות אותו – אז אתה בבעיה."

   על ההתקפה של מרן הרב עובדיה על הרב סתיו, אמר אמסלם "הופתעתי מאופי הדברים. מה בעצם נאמר כאן, על רב בעיר בישראל שהוא אפילו לא רפורמי או קונסרבטיבי? נאמר שהוא רשע, שהוא צלם בהיכל. עכשיו אני רוצה לשאול, מי העמיד בשנים האחרונות דיינים ורבנים בגלל קרבת משפחה? הסביבה של הרב עובדיה צריכה לקחת אחריות על ההסתה, על הטפטופים לאוזנו של הרב שהביאו להתבטאויות האלה. כי אחר כך, הדברים יוצאים משליטה. אני לא חושב שאף אחד בסביבתו של הרב מרוצה מהתקיפה האלימה של הרב סתיו. לא הם, ובטח לא הרב."

  על הרב סתיו הוא אומר: "האלטרנטיבה שהציונות הדתית מציבה. אלטרנטיבה של קירוב, שמאיימת על היהדות החרדית. אני לא מכיר את הרב סתיו אישית. מצאתי באחד העיתונים הסבר למתקפה עליו, שלפיו זה בגלל שבספרו הוא מתיר הליכה לקולנוע. אני בטוח שאף אחד לא הסביר לרב עובדיה שזהו ספר שבו הוא עונה לשאלות שמופנות אליו מהציבור שלו. שהוא לא שולח לסרט את השטריימלים מבני ברק. הוא נתן מענה לקהילה שלו, שרואה טלוויזיה והולכת לקולנוע. זה לא העולם שלי, ואני לא מכיר את הדקויות שלו, אבל הוא רק עשה את התפקיד שלו כרב."

   אמסלם מספר על החלטתו שלא להתמודד לתפקיד הרב הראשי: "הבנתי שיהיה לי קשה לגייס חתימה גלויה של עשרים ממליצים מתוך הגוף הבוחר, שמורכב 150-מ רבנים, ראשי מועצות דתיות, ראשי ערים, ארבעה נציגי ממשלה וארבעה חברי כנסת. לשמחתי הכניסו עכשיו גם עשר נשים לגוף הבוחר. אני לא אצא לקמפיין על המשרה. אם יש אנשים שרוצים שארוץ, אלה שמתקשרים אלי השכם והערב לומר לי כמה שאני מתאים, שהם יעשו את הקמפיין."

   "ש"ס לא יודעת מה היא רוצה. הכל תלוי במה שתקבע המשפחה המכתיבה – הרב משה יוסף והאישה החזקה בש"ס, יהודית יוסף. להם יש הרבה אינטרסים, כי יש להם מנגנון כשרות שמנהל הרבה כספים. הם יצטרכו להחליט מי מהבנים יותר מתאים לצרכים של המנגנון הזה. הבן יצחק או הבן אברהם."

   אמסלם נשאל בראיון האם זה ייגמר באחד הבנים של הרב עובדיה יוסף?

   "אני מאמין שכן. אם לא, אז ראשו של אריה דרעי, מלך הקומבינות שהבטיח הבטחות, יהיה על הגיליוטינה. הוא ינסה לנטרל כל מועמד שעלול לאיים על הבחירה שנוחה לש"ס. גם את אחיו שמתמודד הוא ינטרל, אם יהיה צורך."

   אמסלם נשאל באיזה אופן הרב סתיו איים על הבחירה

   "זה מורכב. הדיל עמאר-סתיו לא מצא חן בעיני המשפחה הקובעת. כי המשפחה הקובעת כנראה הגיעה למסקנה שהרב עמאר גדל לממדים שמבחינתם הוא היה חייב ללכת הביתה. הרב סתיו רק היה קורבן שחטף על הראש, כי לרב עמאר אי אפשר לתת על הראש אחרי שעשר שנים אמרו עליו רק טוב. סתיו הוא קורבן נוח, הוא גם בא מהמחנה של הרשעים, אז בואו ניתן לו עד הסוף עם הנבוט על הראש."

   אין שום סיכוי לשם שש"ס לא תומכת בו?

   "צריך להבין שש"ס, משך שנים, רישתה את עצמה במועצות הדתיות, וגם מינתה לא מעט רבנים. תוסיפי לזה גם את הדמגוגיה החרדית. עכשיו הם מבקשים שכל מי שייבחר לרבנות הספרדית יצהיר שהוא נותן גט כריתות להיתר המכירה בשנת שמיטה."

   על פי ההיתר, האדמות החקלאיות של ארץ ישראל נמכרות לגוי למשך שנת השמיטה, ואז ניתן לסחור בפירות הגדלים בשדות המכורים ולעשות בשדות עבודות האסורות בעת שמיטה.

   "ציבור שמהווה חתך מסוים יחזיק מדינה שלמה בגרונה? זה מטורף. ועכשיו מבקשים שהרבנים הספרדים שייבחרו יישרו קו עם התפיסה הליטאית ויצהירו מראש שהם ילכו לפי הקו הזה. ממה יחיו החקלאים? שנת השמיטה היא מקור בלתי נדלה לספסרי הכשרות לעשות כסף גדול על גבו של ציבור החקלאים."

   "צריך להפריד את הדת מהפוליטיקה. רבנים צריכים להיבדק ולהיבחר לפי הרקורד שלהם, לפי פסיקותיהם, לפי ספריהם. בזירה הספרדית נזרקים 48-ב שעות שמות שהם בדיחה וקרקס."

   מי למשל?

   "עיזבי. זה לא חשוב. פעם, כשהיה צריך לבחור רב ראשי, היו יושבים הרבנים, הזקנים החכמים, וחושבים מי מתאים. זורקים שמות, ואז אומרים: הנה, הוא מתאים. הוא עדיין צעיר, כוחו במותניו, יש לו רקורד, הוא אמיץ, הוא האיש." אני מקשיבה לרשימת התכונות וברור לי לחלוטין שאמסלם מדבר על עצמו, כמו מתענג לרגע על חלום מתוק. "היו באים אצל אותו אדם ואומרים לו, אתה תהיה הרב, והוא היה אומר, מה פתאום? אתם טובים ממני. והיה צריך לשכנע אותו. היום הדברים השתנו, והפיחות הזה הוא שגורם לכך שהציבור כבר מאבד את הכבוד הבסיסי לרבנים. הרבנות זקוקה לדמויות שישיבו לה את הכבוד."

   אילו שינויים היית עושה ברבנות אילו נבחרת לרב הראשי?

   "הייתי אומר רק דבר אחד: הבה נחזור ליהדות שהכרנו מבית אבא. פרגמטיות, הבנה שאנחנו נמצאים בדור אחר, בכור היתוך בין תרבויות שונות, והפסיקה ההלכתית האורתודוקסית צריכה ללכת לפי המשפט. נחוצים רבנים ראשיים אמיצים. הציבור זקוק לפסיקות בנושאים שהם נשמת אפנו – השתלת איברים, מוות מוחי, בתי קברות. צריך להגיד לעם הזה שהתורה היא לא נגד השכל. למשל, על פי ההלכה מספיק המוות המוחי, ואז מתאפשרת גם תרומת איברים. אבל הציבור מחכה שתצא פסיקה חד-משמעית מהרבנות, והרבנות הראשית היום זו רבנות של ג'ובים."

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. חחחחחחחחחחחחחח אמסלם אמר על דאטפת… על זה שאמסלם הרג הרגו אותו זה מה שזה אומר… אלק רב

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב