מחוץ לקופסה: חיים צוקר בטור דעה ● מי אשם בשנאה של הדלי"ם לעולם התורה?

סמטה צרה במבואותיה של שכונת מאה שערים.

קבוצת הנערים הפוחזים שנלוותה לאיש ירושלים הקנאי המיתולוגי, רבי עמרם בלוי, במסע ההפגנה היומית שלו נגד הופעת נשים פרוצות בשכונה – ניסתה ללבות את הרוחות בהשלכת אבנים אל עבר עוברים ושבים שנקלעו למקום, בעוד רבי עמרם עצמו קורא פרקי תהילים וזועק נרגשות נגד מחללי קדושת עיר הקודש.

בשלב מסוים חלפה בסמוך אחת בלבוש שאינו הולם. עטו הנערים על כך כמוצא שלל רב ומיהרו לחפש אבנים כבדות משקל כדי ללמדה לקח אחת ולתמיד.

"לא! לא!…", נזעק רבי עמרם בקול לא לו, "ס'איז קען חלילה דערגרייכן…" (-האבן עלולה להשיג את מטרתה ולפגוע חלילה ביהודים)…

**

ייתמו חטאים ולא חוטאים

כך נראתה הקנאות האמתית של אנשי ירושלים של מעלה. הם ידעו להבחין ולהבדיל בין השיטות והמעשים לבין הנפשות והאנשים. "ייתמו חטאים – ולא חוטאים", היה שגור על לשונם.

על הרבי מסאטמאר רבי יואליש, מסופר שכאשר היו מגיעים אליו אישים ציוניים רבי דרג היה מקרבם בחביבות ואף מסייע להם בתמיכות הגונות, בהבהירו כי למרות שהוא נלחם כארי נגד שיטותיהם הפסולות, אוהב הוא אותם אישית אהבת נפש כפי שיש לאהוב כל יהודי באשר הוא.

השבוע זרמו נהרות של דם רע בחוצות הציבור החרדי נוכח התנהלותו הבוגדנית של נפתלי בנט האמור לייצג את הציבור הד"לי.

דומה כי העליהום חסר התקדים, עם כי הינו מוצדק ולגיטימי בהחלט, בכל זאת חרג בהרבה מהפסים המקובלים של שנאת הרע ומלחמת העמדת הדת על תילה, אל עבר מושגים זרים של אויבות אישית והתנפלות אכזרית על הטרף בדמות ה'מזרחיסט' השנוא.

מאמרים רושפי אש ב'יתד נאמן' כנגד הציבור הדתי לאומי חברו אל חרם הזוי נגד מוצרי ההתנחלויות פרי דמיונו המבורך של 'המודיע'. אף 'המבשר' הידוע כקרוב יותר לד"לים ולימין, הפתיע עם כותרת: "הצילני נא מיד אחי…", כשהכוונה היא ל'אח בנט' כמובן. לפחות השכילו שם להשמיט את המשך הפסוק…

ואת שקורה ב'הפלס' ניתן לשער לבד בקל וחומר מ'יתד' המקורי.

אבל אשמים אנחנו

ושוב, ללא שום מתן הצדקה להתנהלותו המופרעת של 'אחינו' בנט, נחשוב לרגע מה בעצם הגורם למאסות השנאה המבצבצת ועולה מתוך רבדים נרחבים של יהודים דתיים שומרי תורה ומצוות נגד עולם התורה, שאנו כחרדים אדוקים מייצגים אותו נאמנה? מה פשר השנאה היוקדת המניעה אותם להטיל ווטו חסר מעצורים על צירוף המפלגות החרדיות לממשלה?

התשובה על כך: "אבל אשמים אנחנו!". זאת תוצאה ישירה של ההתייחסות המנוכרת שלנו אליהם.

ההסתכלות שלנו לכיוונם 'מלמעלה למטה' – כאל פחותי דרגה, נבזים ושפלים, היא מעוררת את השנאה העזה בממדים שאנו רואים כעת, ומרחיקה אותם יותר מאבינו שבשמים.

אם נשכיל כיום לבצע סוויץ' ולקבוע עמוק בלב שאנחנו אוהבים כל יהודי גם אם אנו חלוקים על שיטתו והשקפתו ולוחמים מלחמת חורמה נגד תפיסת חייו – אזי יש סיכוי כי 'כמים הפנים לפנים', כן יתקרבו הלבבות וייושרו ההדורים בין שני המתרסים.

ריגש אותי מאוד מכתבו של ח"כ הרב מוזס לראש מועצת יש"ע דני דיין במענה להתנצלותו על מה שקורה כעת ועל הבגידה של ציבור המתיישבים: "למרות הכול אמשיך לעודד ולחזק את מפעל ההתיישבות בכל יכולתי"…

נו, בויז'ניץ הרי דוגלים ב'אהבת ישראל'. לא כך?…

7 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. הרב לרר נכבד:
    אומנם המחלוקת נמוגה ואיננה. אולם תורת החסידות הוא נצחית, חיה וקיימת. אם אכן הנך די מקורב לחסידות, מדוע שלא תלמד ותעיין במקורות המעיין המפכה בעוז 'אהבת ישראל' מהי.
    אף אחד לא נפגע, ואף אחד לא התכוון להקצין. סך הכל הייתה כאן מטרה די ברורה של הרב צוקר להציב גבול מסוים לתחרות השנאה נגד הדלי"ם שהתחוללה בשבוע האחרון, בין כותבים והוגי דעות בציבור החרדי, ובזאת יש צדק רב בדבריו.
    בברכת ה' יברך את עמו בשלום.

    וולף |
    הגב
    • הרב וולף הנבד מאד, ברצוני לשאול אותך, אתה אולי שליח חב"ד לקוקר? מי ביקש ממך להכניס בפוסט ענייני תגובה כל כך נבובה והעיקר לדחוף לכאן את תורת החסידות כן או לא, מי דיבר על זה מי קישר את זה לכאן, תגיד אתה אוויל? ואתה עוד עונה בכזו אלגנטיות כאילו באמת יש אמת בדבריך, עליך ועל שכמותך אמר החכם מכל אדם 'גם כסיל כי יחריש לחכם ייחשב', כלך לך למקצוע אחר הכתבה רחוקה ממך כרחוק מזרח ממערב, ואם אתה באמת רוצה לכתוב על תורת החסידות בבקשה כתו מאמר יפה על זה ושלח למערכת שתפרסם זאת, מה הקשר לטורו של כתב זה??

      ישראל לרר |
      הגב
  2. מגיב ישראל לרר צודק מאד
    רוב העיתונים שמרו על איפוק כמו רוב העסקנים
    היו קבוצות הזויות באמת שקראו להחרים מוצרים ולסייע לגירוש וכדומה – אבל אלו שוליים צריך למדי
    רוב בנין ומנין של הציבור החרדי לא מדבר ככה
    אם רוצים לכתוב מאמר אפשר לכתוב גם בלי להקצין את המצב

    מאיר |
    הגב
    • תודה רבי מאיר, אכן דבריך מוכיחים כי הבנת את תגובתי לאשורה, ואף יתכן שבטאת זאת יותר טוב ממני, הי' שלום ורוב ברכה עה"ח ישראל לרר

      ישראל לרר |
      הגב
  3. עם כל הכבוד לכותב הנכבד שמבחינה ספרותית הוא כתב לא רע, לא ראיתי ביתד נאמן מאמרים להחרים מוצרי התנחלויות, לא ראיתי על אף שקראתי!
    המודיע ומבשר לא ראיתי וכל שכן שלא הפלס,
    אבל מאמרים על תקיפת עמדתה של מפלגת הבית היהודי ראיתי גם ראיתי וטוב שכך,
    ידוע מה שאמר בשעתו הרבי מגור זצוקללה"ה על הראי"ה קוק ז"ל כי 'האהבת ישראל שלו העבירה אותו על דתו' טוב מאד לאהוב יהודי וכל יהודי, רע מאד אם לא יודעים להפריד בין האהבת ישראל לאהבת יהודים, מפורש בתורה כי אין דבר כזה לאהוב יהודי בגלל שהוא יהודי את הרשעים לא צריך לאהוב ואסור לאהוב, הבית היהודי כיום הוא בית של גויים ממש לא בגלל שהאנשים שם מתנהגים כך או כך, אלא בגלל שהם מייצגים היום יותר מכל את עקירת התורה ורמיסתה, אין לך 'מאי אהנו רבנן' יותר גדול ממצעה של מפלגת הבית היהודי,
    ואפרופו מי התחיל בשנאה? נראה שהיא באה דוקא מכיוונם של אלו שרוממות אהבת ישראל בגרונם ולבם עקירת התורה, לאורך ההסטוריה הקצרה של הציונות אנשי המזרחי מאז ועד היום העדיפו את אהבת החילוניות מאהבת ישראל, מה שהם קוראים לזה אהבת ישראל אצלנו זה יהרג ואל יעבור, וכעין לשונו הקדושה של החזון איש במכתבו הידוע כי מה שהם קוראים לזה אהבה אצלינו זה ערווה וכו' -אני לא מצטט ממש כי אני לא זוכר את הנוסחה המדוייקת אבל זה רוח הדברים-, אני מבין מהדברים שאתה חסיד וויזניץ וכוונתך במאמרך 'לפרגן' לחסידות וויזניץ, אני גם מעריך אותם מאד, אבל בדבריך אתה מכתים את חסידות וויזניץ כולה והופך אותה לחוכא ואיטלולא, כלך לך לכתיבה יפה, ואל תתעסק עם סוגיות כבדות משקל כל כך בכזו רשלנות וחוסר כובד ראש, על מדוכה זו ישבו ויושבים ועוד ישבו גדולי בעלי הדעות של היהדות הנאמנה הלא הם גדולי ישראל, ופזמונים כמו שנשמעים במאמרך עדיין לא נשמעו מכיוונם, כולל לא מפי האדמו"ר מוויזניץ אותו באת לייצג בדבריך.

    ישראל לרר |
    הגב
    • הרב לרר נכבד מתי פתחת פעם אחרונה ספר חסידי? מהתלהמותך נראה כי זה לא אירע לאחרונה.
      אתה כותב גם יפה מאוד בבחינה ספרותית… אולם רצוי כי תעמיק מעט קודם בתורת החסידות על משמעות נושא אהבת ישראל ואהבת כל יהודי באשר הוא. ולאחר מכן תתלהם. לעת עתה כלך לך לכתיבה יפה ונכונה.
      אסיים רק במאמר חסידי בשם אחד הצדיקים: הלוואי שאני יאהב את הרשע הגדול ביותר בעולם כפי שהקב"ה אוהב את הצדיק הגדול ביותר…

      וולף |
      הגב
      • הרב הנכבד וולף, איני מכירך, ואיני מבין את נטיותיך, אבל חבל שתגובתך מתובלת בשנאה והשרשת מחלוקת עתיקת יומין שעליה כבר כתבו גדולי עולם משני המתרסים כי היא נמוגה ואיננה, אין חסידים אין מתנגדים כולנו יהודים, לא תקפתי ח"ו את החסידות או החסידים גם אני די מקורב לחסידות על אף שאיני חסיד בפועל ואיני נמנה על חסידות מסויימת,
        להבא אבקש ממך הגב על הדברים לא על מה שברצונך לראות מהדברים, תתמקד במה שנכתב לא במה שרודף אותך יום ולילה, אין כאן מחלוקת בין חסידים לליטאים ח"ו הס מלהזכיר, יתכן וכיון שאתה נמנה על קבוצה מאד משיחית קשה לך להפנים את העניין הזה, אך אם הדברים נבעו רק בגלל שהינך מקושר לוויזניץ, וחשבת שיש כאן איזו פגיעה ח"ו בחסידות וויזניץ המפוארת על כל חלקיה, אז הנני להבהיר בזאת חד משמעית תגובתי הייתה על הדברים ממש לא על השמות שנכתבו בתוך הדברים, זה שהכותב תלה את רעיונו בחסידות זו או אחרת אינה מעמידה את החסידות הזו בפני ביקורת, ודאי זה שהכותב תלה את הדברים בהם אין זה סיבה מספקת לתקוף קהל זה או אחר,
        והאמת והשלום אהבו, ולא באתי אלא לעורר על עיקר הנושא ותוכן הדברים, הי' שלום ורוב ברכה עה"ח ישראל לרר

        ישראל לרר |
        הגב