למען תצליח: אילוף או חינוך? / יוסף חיים בולטון

מה משותף בין תומס אדיסון- ממציא נורת החשמל, אלכסנדר גרהם בל- ממציא הטלפון, גוליימו מרקוני- ממציא הרדיו וחתן פרס נובל והרמב"ם- רופא והוגה, לשעורי הבית של ילדינו? הקאוצ'ר יוסף חיים בולטון, מסביר ומפתיע

באחת מהרצאותיי, סיפרה אחת הנוכחות, כי היא מבלה הרבה זמן עם בתה בת ה- 16 על הכנת שיעורי בית. הבת רוצה להכין את השיעורים בחוץ, אך לאימא זה לא נראה נכון. "שיעורי בית מכינים בחדר" היא מפטירה.

שאלתי אותה: "מדוע הינך חושבת שהילדה צריכה להקשיב לך בכלל"?
"כי אני האמא שלה", ענתה האם.

המשכתי לשאול: "סיפרו על אימא ששלחה את ילדה לסחור בסמים, האם גם אז הם היו צריכים להקשיב לה?
"מה פתאום"?? ענתה בזעזוע ופתחה עליי עיניים.

"אם כך השאלה היא לא סמכותנו כהורים". עניתי והוספתי שאלה נוספת "מה יותר חשוב לך שהיא תכין את השיעורים בחדר או שתעשה את זה איפה את רוצה"? -"כמובן שתכין שיעורים. אחרת מה יצא ממנה"?

"אז הרשי לי להציג את עצמי שוב" אמרתי "כיום אני עובד עם משפחות בארץ ובחו"ל בכל מה שקשור בחינוך ושלום בית והנה גם את הגעת להרצה שלי היום. מדוע"?

"כי חברה ספרה שאתה הצלת אותם עם הבן הגדול" ענתה.

"לא" עניתי "אני לא הצלתי אף אחד. אני רק משקף את הדברים ועוזר, הם הצילו את עצמם. גם אני מעולם לא הכנתי שיעורים. כי "ריחמו" עליי על היותי דיסלקטי. והורי הכירו את הדרך לבית ספר יותר טוב ממני. אז הוצאנו את השיעורים מהמשוואה" הוספתי.

"אך היא צריכה להיות ממושמעת" אמרת האימא. "ממושמעת כן" הסכמתי איתה "אבל את כאימא צריכה לחשוב על סדר העדיפויות שלך. האם חשוב לך לשלוט בילדיך או להוציא אותם עצמאיים לחיים".

יש כמה נקודות שאם אנו כהורים נזכור, יהיה לנו יותר קל מול ילדינו ולילדינו יהיה הרבה קל מולנו ומול החיים והמובן מאליו:

א. אנו כהורים לוקחים את יחס ילדינו אלינו כמובן מאליו. כביכול, בגלל שאנו ההורים, הם חייבים להקשיב לנו. אז נכון שהם חייבים כי יש מצווה כזאת. אבל בואו לא נשכח, כי העבדות נגמרה במצרים. כך שכל ניסיון לשעבד את ילדינו כעבדים, החייבים לשמוע לנו, בסופו של דבר זה יתפוצץ לנו בפנים. כי היום הגישה של ילדים לצאת ולסרב היא הרבה יותר נוחה ומזמינה לצערנו הרב….

ב. עלינו להבין שזוהי הזכות שלנו, שזכינו בילדים אלה בכלל והזכות לחנך אותם, ונבין שזאת מצווה להם ומצווה לנו ועלינו מוטלת החובה לגרום להם לעבוד את השם בשמחה ולקיים את מצוות כיבוד הורים בשמחה. בדיוק, כמו שעלינו מוטלת החובה לקיים את מצוות החינוך בשמחה. ולאלה שישאלו איך יכול להיות חיוב מתוך שמחה? ובפרט שילדים נולדים עם חוש להוציא אותנו, ההורים, מדעתנו? והנה הפלא, כאשר אנו נקיים את שלנו בשמחה כך גם הם, "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם".

ג. עלינו לקבל את הנאמר "כשם שאין פרצופיהם שווים כך אין דעותיהם שוות". כך שכל אחד מקבל את הדברים שונה ועושה אותם שונה. רק לצורך ההשואה, ברגעים אלה שאני כותב שורות אלה, באוזניי מתנגנת מוזיקה רעשנית בקולי קולות. כי כך אני יכול לכתוב בקלות יותר ויש כאלה שאם לא יהיה להם שקט לא יוכלו לכתוב.

אז תלמדו את ילדכם לכבד את עצמם ולהוציא את עצמם ואת מה שיש בהם לא רק מבלי לחשוש אלא עם רצון עז לחקור עוד וללמוד כמה שיותר.

ד. בנוסף לזה ומבלי לפגוע או לזלזל בבית הספר או בדרך שבה הם מאלפים את ילדינו, נראה אתכם מגלים מה הקשר בין:

תומס אדיסון (ממציא נורת החשמל)
אלכסנדר גרהם בל (ממציא הטלפון)
גוליימו מרקוני (ממציא הרדיו וחתן פרס נובל)
הרמב"ם (רופא והוגה)

המשותף ביניהם הוא כי כל אחד מהם, הגאון בתחומו, כל אחד עשה שינוי משמעותי בעולם. ואף אחד מהם לא סיים בית ספר אם למד בכלל. כך שהישגים והצלחה אינם קשורים בכלל בבית הספר, אלא בדרך שבה מלמדים ולא בכמויות החומר שמעמיסים להם בבית ספר, וודאי שלא בכמויות שעורי הבית שאף אחד לא זוכר יומיים אחרי המבחן, מה הוא למד.
כי כבר העמיסו להם חומר לימוד חדש, ובנוסף, כי מלכתחילה דחפו להם את החומר ולא לימדו אותם.

לכן, מהסיבות הללו, עם ילדיי, אני מנסה להפוך את החומר הנלמד בכיתה לחוויה מסקרנת, ויחד לחקור ולדון על כך בינינו.

אז אנא מכם, אל תחפשו, תמדדו ותשאפו לציונים או הישגים, אלא תשאפו לילדים מפותחים, עצמאיים, חוקרים וסקרנים.

הכותב יוסף חיים בולטון הינו מאמן קאוצ'ינג ומתמחה בחינוך ושלום בית
מייל: yosefbolton@gmail.com
נייד: 0523801878

7 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. יוסף רק מי שמכיר אותך בתור ילד ברחובות הכפר יודע להעריך את שינוי והדרך שעשית עד היום!!! תמשיך כך!!!

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  2. צודק בדבריו.ההורים לא נותנים לילדים לחיות.מצמצמים אותם בשכל הקטן שלהם.לכן יש לנו תורה .כתוב בה מה אסור ומצוות עשה .לא צריך להוסיף" הלכות "על הילדים.

    יפה יוסף |
    הגב
  3. בתור מורה בביה"ס, סגנון הלמידה מתחיל להשתנות וכיום יש מקומות שמלמדים במרכזי למידה את היוצר עניין לפי הילד ולא לפי הכתבות מלמעלה. זה עדיין בשלבי התחלה, אבל יש תקווה

    נעמי |
    הגב
  4. זאת הבעיה בעולם ששואף למצוינות. מסתכלים רק על הישגים ולא השקעה ועניין.

    משה |
    הגב