חציית קו אדום של לאה גולדין • דב הלברטל

לאה גולדין משדרת פעם בשבוע בתוכנית רדיו 103, יחד עם ניסים משעל. זו כבר חציית קו אדום וניצול לא ראוי של אמפתיה ציבורית – טורו של דב הלברטל

לאה גולדין משדרת פעם בשבוע בתוכנית רדיו 103, יחד עם ניסים משעל. זו כבר חציית קו אדום וניצול לא ראוי של אמפתיה ציבורית. תארו לעצמכם שבבחירות הבאות לכנסת, יחליט אחד מהוריו של גולדין, או שניהם, להסכים לקבלת מקום משוריין באחת המפלגות. איך זה ייראה?
יש מקרים שהחשיפה הציבורית עולה על הראש, ומביאה לתחושה של ניצול. יש לפעמים שנחצה קו הגבול שבין חשיפה ראויה, לניצול האהדה הציבורית, וניצול הטרגדיה.

את משפחת גולדין פקדה טרגדיה נוראה מכל. בנם הדר הי"ד נהרג על קידוש השם להגנת העם. משפחת גולדין זוכה בצדק לאהדה ולחיבוק מהציבור כולו. אפשר בהחלט לצפות שמשפחת גולדין תעשה כל מה שביכולתה, אבל הכל, כדי להביאו לקבר ישראל, ותרעיש שמים וארץ.
גולדין למדו לנצל את התקשורת לצרכיהם, כפי שמצופה. אולי הם נעזרים בייעוץ יחצנ"י, אני לא יודע. הם גם למדו את מלאכת הדיפלומטיה. את הנסיעות לאו"ם. את הפגישה עם שועי עולם. ואת עריכת מסיבות העיתונאים בתכיפות רבה, בכל הזדמנות נתונה, תוך ניצול סביר איכשהו של האמפתיה, ורגישות הציבור והתקשורת כלפיהם.

אבל יש גבולות גם למניפוליציה המתקשרת עם אהדת הציבור. כך לדוגמא, גם אצל אביו של שליט הייתה חציית קו אדום, חמורה יותר, בינתיים, מזו של גולדין. גם ביחס לשליט, הייתה בצדק אמפתיה ציבורית בלתי רגילה, בארץ ובעולם כולו. הם הסתייעו באנשי יחסי ציבור. בעצם כל שחרורו של שליט, נזקף לזכות אותו קמפיין. מטבע הדברים, זכו הוריו של שליט, לחשיפה תקשורתית נמשכת, במשך תקופה ארוכה, והפכו לסוג של סלבריטאים עולמיים ממדרגה ראשונה.

משהוחזר בנם מן השבי, במחיר כבד ביותר, של שחרור מאות רוצחים ביניהם רבים עם דם על הידיים – רוצחים שלאחר מכן הוסיפו להרוג יהודים – ניתן היה לצפות שהורי שליט יודו למיליוני האנשים שתמכו בהם, יגלו הבנה ביחס למחיר הנורא, ויחזרו בשקט לביתם. אבל לא כך היה. אביו של שליט החליט לנצל את המומנטום הסלבריטאי ואת חיבוקו של העם, ולהתמודד על מקום בכנסת, ועוד במפלגת העבודה. זו כבר חציית קו אדום, וניצול ציני ומחפיר של החיבוק הציבורי ואהדת העם כלפי המקרה הטרגי שאירע לו. זו כבר חציית קו.

גם בהופעתה של גולדין ברדיו, יש חציית קו אדום. כי ההופעה ברדיו, בסוג של תוכנית אקטואליה, שדנה גם במחירי הגרביים, בפוליטיקה הכללית, ביצוא החקלאי, ברכילות על זמרים ובהפסדה של קבוצת ספורט, אין לה כל נגיעה יחצני"ת לטרגדיה. לפחות מבחינת מראית העין הציבורית, ואולי יותר מכך, מתקבל הרושם, שהסלבריטאיות עולה לפעמים לכדי רדיפת פרסומת לשמה.

את עצם רדיפת הפרסומת, ניתן לשפוט לכאן או לכאן. אבל לא כשהיא באה תוך ניצול ציני של אהדה וחיבוק ציבורי על טרגדיה שפקדה אותה. הרי לפני הטרגיה, לא רבים הכירו את לאה גולדין. רק העובדה שבנם נהרג, וגופתו עדיין בידי המחבלים הארורים, היא שמעלה את ההורים לחשיפה הציבורית הנרחבת.

והביקורת היא לא רק כלפיה. גם הרדיו עצמו מנצל את מידת פרסומה, ומנסה לעשות רייטינג על חשבון הדר הי"ד. חבל. זה נראה ונשמע כרדיפת פרסומת לשמה, וכניצול של אהבת הציבור. אם אינני טועה, אחת מאימהות שלושה החטופים גם קיבלה איזו שהיא תוכנית טלוויזיה, והאחרת הופיעה כמנחה בתוכנית רדיו.

זה נשמע ומתקבל לא טוב. יש רק לקוות, שלא נשמע בקרוב שגולדין מנצלים את הטרגדיה להיבחרות לכנסת או לקבלת משרה בכירה אחרת. אנחנו לא רוצים לאבד את האמון בכנות המאבק הצודק. ועצוב וחבל.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.