חשיבותה של תכנית עסקית חלק ב' – טור שיווקי מאת אבי עובדיה

השבוע אציג בפניכם את הנקודות העיקריות שיש להתייחס בתכנית העסקית.

נקודות אלו מובילות את היזם/בעל עסק בתהליך ההקמה של העסק או עסק קיים המעוניין להתרחב, אשר מלווה אותו קדימה ל- 3 שנים. התכנית מעמידה ליזם /לבעל עסק אבני דרך ויכולת ליישום התכנית במהלך התקופה.

תכנית עסקית בנויה ממספר שלבים:

1. מבוא לתכנית העסקית .
• במבוא מציג היזם את העסק ואת הסיפור אישי שלו על מנת שכל אדם אשר מעוניין להשקיע , יוכל להתחבר לרעיון ולסיפור האישי .
בנקים , אנשי עסקים ,וכל אדם המעוניין להשקיע בעסק תמיד מתחבר לסיפור האישי ולאחר מכן לרעיון ולכן יש חשיבות רבה למבוא.

2. מטרות התכנית העסקית.
• היזם /בעל חברה חייב להעמיד בצורה ברורה את מהטרות והיעדים ואת צפיותיו מהעסק .
• היזם חייב להגדיר מראש לעצמו לפני כתיבת תכנית עסקית למי הוא פונה לצורך גיוס כסף : גוף פיננסי , משקיע פרטי , משפחה .
• סכום הגיוס ומטרותיו מחייבים את היזם או בעל עסק להציג בצורה ברורה אחרת כל משקיע או גוף פיננסי לא ייקח ברצינות את התכנית העסקית .
• כל גוף פיננסי או משקיעים פרטיים בוחנים בצורה מאד מקצועית את הסיכונים והסיכויים לפני כל השקעה בעסק לכן חייבים להיות ראליים בהנחות יסוד .

3. מבנה בעלות העסק.
• על היזם להציג את מבנה בעלות העסק בתכנית.
• מנכ"ל החברה – חשוב לציין ניסיון מקצועי על מנת להתרשם מפעילותו בעבר ובהווה.
• שותפים נוספים – במידה וקיימים שותפים יש להציגם (כמה אחוזים הם מחזיקים ,האם הם דירקטורים בחברה או רק משקיעים באחוז נמוך).

4. על המיזם ויתרונותיו
• היזם או בעל העסק ינסה להעביר מקסימום מידע על העסק או הרעיון , יעמיד את היתרונות מול המתחרים במידה וישנן .

5. תהליך פיתוח השוק בו נרצה לעבוד.
• היזם /בעל עסק חייב להגדיר את שוק היעד בוא הוא מעוניין לעבוד ולכן יש לבחון מקרוב איפה להשקיע את המשאבים הכספיים וכוח האדם .
• השווקים הקיימים מתחלקים למספר קטגוריות : שוק מוסדי , שוק קמעונאי , שווק מכירה ישירה , ועוד, לכן יש למקד את האנרגיה בצורה הנכונה ביותר.

6. מחקר עסקי
• מחקר שוק מהווה מידע ששווה המון. המחקר נותן לנו יכולת מיקוד והבחנה לאיזה סוג של פעילות שווה להיכנס מתוך מידע ולא מתוך תחושות בטן
• המחקר מכוון אותנו לשוק היעד , מספר לנו על המתחרים ,אווירה עסקית , קהל יעד , גודל השוק , סיכונים , ועוד.

7. אסטרטגיה עסקית
• חשיבותה של אסטרטגיה בעסק היא ההצלחה שלה ולכן כל יזם או בעל עסק חייב להתייחס לנושא בכל הרצינות כי אסטרטגיה עסקית היא המצפן להצלחה.

8. תכנית שיווק ומכירות
• תכנית שיווק ומכירות בתכנית עסקית מהווה בסיס לצמיחה ולכן יש לתכנן את כל מהלכי השיווק מראש ולעמיד לטובת העניין תקציב הולם לביצוע
• חייב להגדיר בתכנית את שוק המטרה ולבנות סביבה מערך שיווק אשר יכול לתת שרות מקצועי אחרת העסק לא יעמוד ביעדים שהעמדנו לו מראש.
• הפצה נכונה היא תכנון מראש של החלטה האם להעמיד צוות עובדים ורכבים או להשתמש בשרות הפצה חיצוני ולחסוך לא מעט כסף הפצה .
• קידום מכירות – כחלק מתוכנית שיווק ומכירה יש להעמיד תקציב לנושא אחרת המוצרים יעמדו על המדפים בחנויות ולקוחות המעוניינים לרכוש לא ידעו עליהם.

בשבוע הבא נמשיך לחלק ג' תכנית עסקית –החלק הפיננסי.

הכותב הוא אבי עובדיה – מנכ"ל חברת אס קיי אס טרייד בע"מ יעוץ ושיווק מקומי ובינלאומי

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.