חשיבות הליווי ההתפתחותי בתינוקות

מודע הורים נדרשים לבצע מעקב התפתחותי, איזה בעיות אפשר לגלות ומה בכלל ניתן לעשות במקרים שגילנו בעיה?

תינוקות מאז ומעולם נולדו, התפתחו וגדלו גם ללא מעקב צמוד ובחינה מדוקדקת של כל תנועה שהם ביצעו. עובדה זו מביאה הורים רבים למסקנה כי המעקב אחר התפתחותו של התינוק מיותרת, אולם כיום יודעים כי ליקויים רבים המתגלים בשלבים מאוחרים הרבה יותר, מקורם בהתפתחות איטית של התינוק בשלבים המוקדמים של חייו.

כאשר מזהים עיכוב או בעיה התפתחותית ניתן לעזור לתינוק ללמוד את התנועה החסרה בעצמו או לזהות בעיה משמעותית בגיל בו ניתן לטפל ואולי לפתור את הבעיה מבלי שתצוץ בעתיד כבעיה משמעותית.

מהו ליווי התפתחותי?

ליווי התפתחותי הוא מעקב תקופתי אחר התינוק במטרה לזהות עיכובים או בעיות אשר עלולות להפריע לו בהמשך דרכו. במידה ומתגלה בעיה כזו, נעשות פעולות לתיקונה.

ההורים מקבלים הנחיה מקצועית כיצד לבצע תרגילים עם התינוק אשר מטרתם לעזור לתינוק לבצע פעולות מוטוריות וכדומה.

בעיות וקשיי למידה אשר מתגלים בהמשך, על רקע מוטורי, קוגניטיבי או על רקע בטחון עצמי, יכולים להימנע כליל או להצטמצם במידה ניכרת במידה והבעיות בתקופת הינקות נפתרות.

לבנות את היסודות

הכישורים אשר התינוק לומד בשלבי הינקות, אלו הם אבני היסוד שעל בסיסן תתבצע למידת ההמשך. הדבר נכון, הן לשלבי הינקות עצמם והן לשלבי ההתפתחות המאוחרים יותר. תינוק שלא ירים את ראשו, יתקשה לאחר מכן להסתובב או להתיישב, תינוק שלא ילמד כיצד להתמקד ולאחוז חפץ, עלול בשלב מאוחר יותר להתקשות באחיזת עפרון וכתיבה.

כיוון שהכישורים נלמדים באופן מרובד, רובד אחר רובד, יש חשיבות לא רק לשלב בו הדברים נלמדים אלא גם לסדר בו הם נלמדים. אם בעבר המחשבה הייתה כי אין זה משנה מה התינוק עושה קודם ומה אחר כך, כיום הניסיון אומר כי ישנה משמעות לא רק לביצוע הדברים אלא גם לאופן ביצועם (בדרך נכונה או בדרך עוקפת, רק לצד אחד וכדומה) וגם לסדר למידת הכישורים השונים.

מה הם השלבים הנדרשים בהתפתחות התינוק, ומתי כדאי להתחיל לדאוג?

• הרמת ראש – אחד הכישורים הראשונים אותו התינוק רוכש הוא הרמת הראש. את הכישור הזה מרבית התינוקות רוכשים עד לגיל שלושה חודשים. אם עד לגיל ארבעה חודשים התינוק עדיין אינו מרים את ראשו כלל יש לבדוק ולתרגל את הנושא.

• יצירת קשר עין ומעקב אחר תנועה – מרבית התינוקות אינם יוצרים קשר עין או עוקבים אחר תנועה במהלך החודש הראשון אולם מפתחים את היכולת הזו בין גיל חודש לחודשיים. אם גם לאחר שלושה חודשים הדבר אינו מתרחש – יש לבדוק מה הבעיה.

• הושטת ידיים ואחיזת חפצים – יכולת זו מתפתחת בין גיל שלושה לחמישה חודשים. אם לאחר חמישה וחצי חודשים התינוק אינו מושיט את ידיו, מנסה לאחוז בחפצים או שעושה זאת ביד אחת בלבד הדבר מעיד על עיכוב.

• התהפכות מהגב לבטן – בין שלושה לשבעה חודשים. יכולת זו חיונית בהכרת התינוק את גופו ויצירת תנועות רצוניות. עיכוב מתבטא כאשר גם בגיל חצי שנה אין כלל ניסיונות התהפכות או שההיפוך מתבצע תמיד לצד מסוים.

• סיבוב ציר הבטן וזחילת גחון – מופיע בסביבות גיל 5-9 חודשים ומהווה הכנה לזחילה.

• עלייה לעמידת שש – עמידה בתנועת התחלת זחילה מופיעה בגילאים 8-11 חודשים ומלווה בנדנודים. גם שלב זה הוא שלב מקדים לזחילה. עיכוב יתבטא בכך כי התינוק נשאר על הגחון ואינו עולה לעמידת שש גם בגיל שנה, או שהוא גורר עצמו בישיבה או זוחל באופן לא סימטרי.

• ישיבה – גם הישיבה העצמאית צפויה להתרחש בשלבים אלו של 8-11 חודש. אין הכוונה לתינוק היושב כאשר הוא נתמך או מושב על ידי הוריו אלא תינוק היודע לעבור מעצמו למצב של ישיבה. עיכוב יחשב כאשר תינוק אינו יושב בעצמו גם לאחר גיל שנה, כמו כן כדאי לשים לב לאופן הישיבה ובמידה והתינוק יושב רק בפיסוק גדול מאד או כאשר רגליו מקופלות תחתיו, כדאי לגשת למומחה ליווי התפתחותי כדי לבדוק את העניין.

• עמידה – היכולת להיעמד מקדימה את ההליכה ומתרחשת בין הגילאים 9-12 חודש. אין הכוונה במשיכת עצמו באמצעות חפצים אלא בעמידה עצמאית ממצב ישיבה. התינוק מתעכב אם הוא אינו נעמד בגיל שנה, גם לא בתמיכה.

• הליכה – הליכה עצמאית (ללא הליכון) מתרחשת סביב גילאים 12-18 חודש. לאחר מכן יש לבדוק מה הבעיה, או אם התינוק אינו מפתח יציבות בהליכה גם לאחר מספר חודשים.

עצות למניעת עיכובים התפתחותיים

ההנחייה כיום היא להשכיב את הילדים לישון על הגב כדי למנוע מוות בעריסה. הורים רבים רואים בהנחייה זו הנחייה כוללת ומשכיבים את ילדם על גבו גם במצב עירות. אחד הגורמים העיקריים לעיכובים בהתפתחות הוא שלתינוקות לא ניתן זמן מספיק בשכיבה על הבטן. כדי להשכיב את התינוק גם על בטנו וגם על צדדיו בשעת עירות ובהשגחה, כדי לאפשר לו לתרגל מיומנויות נדרשות ראשוניות כהרמת הראש.

כדי לעזור לתינוק לתרגל התמקדות ותפיסה, חשוב לעניין אותו. כדאי לגעת בו, להשמיע לו קולות שהוא מכיר, ולקרב את הפנים אליו. שימוש בצעצועים מגרי עניין גם חשוב, אם כי חשוב למנוע הצפה – צעצוע אחד או שניים בכל פעם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.