מי עיכב את פרסום מכתבו של האדמו"ר מנובומינסק?

חשיפה: הסערה סביב עמדת גדולי התורה בארה"ב בעניין חוק הגיוס נמשכת, בשעות שלאחר הפרסום החלו לעלות שאלות אודות העיתוי של פרסום מכתבו של האדמו"ר

הסערה סביב עמדת גדולי התורה בארה"ב בעניין חוק הגיוס אינה שוככת. כפי שפורסם, גדולי התורה באמריקה פנו לפני כשבועיים במכתב בלתי שיגרתי לתשעה מגדולי התורה  וראשי הישיבות הבולטים בארץ ובו סדרת שאלות בנושא חוק הגיוס.

בארץ התקבל מכתב זה בטענות קשות בבתיהם של גדולי ישראל בשל ההתערבות בענייניה הפנימיים של היהדות החרדית בארץ הקודש. בהמשך, פורסם מכתב התגובה של מרנן הגאונים רבי גרשון אדלשטיין ורבי דב לנדו בו קבעו כי כל העניין נמצא תחת הכרעתם וכי הכל פועל כשורה.

אמש התפרסם בעיתון "יתד נאמן" מכתב הבהרה של האדמו"ר מנובומינסק בו הוא מצהיר כי הוא חוזר בו מחתימתו על המכתב הראשון שנשלח לגדולי הדור. "לאחר ישוב הדעת על כל המתרחש בזמן האחרון ועל האחריות הכבדה שנושאין גדולי התורה בארה"ק לשמור את משמר קודשנו, נוכחתי לעצמי כי מוטב היה שלא נכתב ולא נשלח כל המכתב שנשלח מפה", כתב האדמו"ר.

בשעות שלאחר הפרסום החלו לצוץ שאלות ותהיות אודות העיתוי של פרסום המכתב, שישה ימים לאחר שנכתב!

חדי עין בארה"ב הבחינו כי המכתב נושא את התאריך "יום ה' בהעלותך י"ד סיון תשע"ז". הם מיהרו להציג את השאלה המתבקשת: מדוע מכתב שנכתב כבר ביום חמישי שעבר, נחשף לפרסום רק ביום שלישי. ובמילים אחרות: למי היה עניין למנוע את החשיפה המתבקשת באופן מיידי לאחר שנחתם המכתב החדש.

השאלה מתעצמת על רקע הפעילות הנמרצת שנעשתה באותם ימים בארה"ב, כחלק ממסע הבלימה שנועד לעצור את הסחף שנוצר כאילו גדולי התורה באמריקה נוקטים בעמדה אחרת בענין חוק הגיוס שזכה לתמיכת גדולי התורה בישראל. "לכאורה האינטרס העליון היה לחשוף את המכתב החדש מוקדם ככל האפשר ולבלום באמצעותו את הדינמיקה שנוצרה לאחר פרסום המכתב הקודם", שאלו גורמים העוסקים בפרשה.

העיכוב בפרסום המכתב החדש הוליד גל שמועות בישראל ובאמריקה. אחת הגירסאות המרכזיות שתופסת תאוצה בבתיהם של גדולי תורה בארה"ב מספרת כי עסקנים בארץ ובחו"ל שעסקו במאבק נגד הצטרפותם של גדולי תורה ליטאיים לכינוס של חסידי סאטמר, שהמכתב החדש הגיע כצפוי לידיהם בעקבות פעילותם בנושא, קיבלו החלטה אסטרטגית להטיל "צו איסור פרסום" על המכתב עד למחרת הכינוס.

הסיבה: הסכם הבנה שהתגבש עם כמה מגדולי התורה בארה"ב, לפיו ידירו רגליהם מהכינוס, כדי להציג את האירוע ככנס סאטמרי גרידא שאינו מייצג את המיינסטרים החרדי, וכי במקביל להיעדרותם מהארוע תתבצע פעילות עניינית ונקודתית לבירור טענותיהם בענין חוק הגיוס, בלא שהדבר יתפרש כהצטרפות לעמדת חוגים קיצוניים.

על רקע זה יצא המכתב הידוע של גדולי התורה בארה"ב שנשלח לישראל, כאשר החתומים עליו ורבנים נוספים רואים בו צעד פרודוקטיבי משמעותי שיצדיק את סירובם לבקשת האדמו"ר מהרי"י מסאטמר להשתתף בכינוס.

הגורמים שפעלו לקיום המיתווה שיאפשר קונצנזוס בהנהגה הציבורית באמריקה, הצביעו ערב הכינוס על ההצלחה המשמעותית שלהם בבלימת הסחף לכיוון היארוע של סאטמר, בזכות הטקטיקה החיובית שאיפשרה לכל אחד מהצדדים להצביע על הישג מבחינתו.

אלא שתנאי מוקדם לכל המהלך שנרקם היה, כמובן, שאף אחד מן החתומים על המכתב שנשלח לישראל, לא יחזור בו, בלא שתושג הבנה כוללת כי השאלות שנשאלו במכתב זכו למענה הולם. הדברים סוכמו ע"י הגורמים שהשיגו את ההסדר ומנעו באמצעותו את ההשתתפות בכינוס של גדולי תורה נודעים מהמיינסטרים של עולם הישיבות בארה"ב.

גורמים המעורבים בסוד הענין אומרים: "אילו היה מכתבו החדש של האדמו"ר מנובומינסק מתפרסם מיד לאחר שנכתב ביום חמישי, עוד קודם לקיום הכינוס בניו יורק, הדבר היה גורם לשורה של ראשי ישיבות לחזור בהם מהתחייבותם, ולהחלטה כי ישתתפו בארוע, בטענה כי הסכם ההבנה הרגיש שהושג התפוגג, לאחר שאחד מחשובי החותמים על המכתב הודיע כי הוא חוזר בו ופורש מהחזית שקמה בענין חוק הגיוס".

לדבריהם, זו היתה הסיבה להחלטה לשמור מכל משמר על חסיון של המכתב החדש ולמנוע את חשיפתו עד למחרת הכינוס, לאחר שכבר נרשם ההישג המשמעותי של אי השתתפותם של ראשי ישיבות נודעים, שכבר לא יכלו לשקול מחדש את החלטתם ולאחר שהיעדרותם הפכה לעובדה.

4 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. נמאס כבר מהשקרים של הגייסים שמכרו נשמתם לשטן

    נמאס כבר מהשקרים של הגייסים שמכרו נשמתם לשטן

    שי |
    הגב
  2. סיפורי אלף לילה ולילה

    המכתב התפרסם ביום שלישי כי רצו חשיפה ביום שהוא יתד מגיע לכל בית בישראל.

    קולדצקי העציץ הדביל |
    הגב
    • הסיבה האמיתית שבגללה לא פורסם היא שהאדמור שלא קיבל תשובות כמו שביקש תשובות ברורות ולא שיגידו לו להתחזק באמונה בגדולי ישראל ועבר מסע לחצים שיחזור בו אז עמד על דבר אחד שהמכתב לא יהרוס את הכינוס הרבבות ויתפרסם רק לאחריו

      משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
      הגב