זהירות: מגיפת הריטלין / יהודה קורן

"כמות הריטלין, שרושמים בארץ היא חסרת תקדים, ובכך הופכים דור שלם של ילדים בריאים לבעלי בעיות פסיכיאטריות אמיתיות". טור חובה של יהודה קורן, לכל הורה במדינת ישראל:

מגיפה נוראית משתוללת בארץ- מגיפת הריטלין. בבתי הספר ובאוניברסיטאות בארץ, ישנו חשד חמור לאלפי אבחונים כוזבים של הפרעת קשב ותביעה לוועדת חקירה בנושא.

כמות הריטלין שרושמים בארץ היא חסרת תקדים, ומכפילה עצמה כל שנתיים. על פי נתוני משרד הבריאות הכמות זינקה מ-124 ק"ג של החומר הפעיל שבריטלין וקונצרטה בשנת 2004, לכמות עצומה של 246 ק"ג (כרבע טון) בשנת 2006. ובשנת 2012- הונפקו 800 קילו שהן כמות מבהילה!

הריטלין הוא כדור מרץ שבאופן סמוי והדרגתי הופך עשרות אלפי ילדים בריאים בנפשם לבעלי התנהגות חסרת שקט, עצבנות, תלות, עוינות, התנהגות כפייתית, מחשבות שווא, פחדים, דיכאון, אפתיה ועוד ועוד. בגלל שימוש יתר בתווית פסיכיאטרית(הפרעת קשב) וטיפול יתר בסם פסיכיאטרי (ריטלין), אנו הופכים דור שלם של ילדים בריאים לבעלי בעיות פסיכיאטריות אמיתיות.

מעדויות רבות, שהגיעו לעמותת 'מגן לזכויות אנוש', עולה, כי בעשרות כיתות בחינוך הרגיל ובחינוך הדתי מעל ל- 30% מהתלמידים נוטלים ריטלין; לשם השוואה, הספרות הפסיכיאטרית עצמה מגדירה רק 3%-5% מהאוכלוסייה כבעלי הפרעת קשב. עדות של אם מאזור חדרה, דיווחה על 17 ילדים בכיתה אחת שנוטלים ריטלין. אם מנתיבות, סיפרה שאין בשכונתה משפחה, שאין בה ילד אחד או יותר, שנוטלים ריטלין. אם מהיישוב עפרה, העידה שבפגישה של 30 הורים לילדי הכיתה, התברר שרק זוג הורים אחד לא נשלח על ידי בית הספר לאבחון נוירולוגי של בנם.

סטודנט למשפטים במכללה ידועה, סיפר כי "הפסיכיאטר רשם לי ריטלין בקלות רבה, לאחר שסיפרתי לו שכדור שלקחתי מחבר עזר לי בעבר להתכונן למבחן, ומבלי שבירר אם בכלל יש לי הפרעת קשב".

העמותה פנתה למבקר המדינה ולוועדת הביקורת של הכנסת, בבקשה למנות ועדת חקירה דחופה, שתבדוק את היקף השימוש בריטלין בכל מערכת החינוך בארץ, ותחקור כל מיקרה שבו אחוז התלמידים שנוטלים אותו עולה על 3%-5% בחשד לביצוע של אבחונים שאינם מוצדקים". לטענת העמותה, בתי הספר הפסיקו להיות קשובים ללקוחותיהם, הילדים וההורים, והפכו לחדר מיון ענק, שבשנת 2007 שלח מאות אלפי ילדים לאבחונים. מתוכם יותר מ-150,000 ילדים קיבלו תווית של הפרעה פסיכיאטרית, ונוטלים תרופות הנחשבות לסם מסוכן על פי החוק.

לטענת העמותה, סיבת התופעה היא שהתווית של 'הפרעת קשב', כמו כל התוויות הפסיכיאטריות, לא מבוססת על ממצאים ביולוגיים מוצקים אלא על התנהגות בלבד.

התווית כוללנית ביותר, ובקלות גורמת גם למבוגרים רבים לחשוד שגם הם עצמם ו/או הסובבים אותם סובלים ממנה. האבחון מתבסס, במידה רבה מדי, על הפרשנות של המבוגרים ושל המאבחן להתנהגותו של הילד. ילד פעלתן יכול להיחשב 'מאד מוכשר' (התרשמות חיובית) או 'תנועתי מדי' (התרשמות שלילית) בהתאם לאופיו או השקפתו של המאבחן. לעיתים קרובות, אין תמימות דעים גם בין הפסיכיאטרים בנוגע לאבחנה. האבחון של הפרעת קשב כפי שהוא קיים היום איננו אובייקטיבי, ומזכיר את האבחונים הפסיכיאטריים שמובילים לאשפוזם של אנשים שפויים בגלל עצם התנגדותם התוקפנית לעצם האשפוז. אולם הנקודה החמורה ביותר היא שלבית הספר השפעה מכריעה על תוצאות האבחון, באמצעות השאלונים שהמורה ממלא. הדעת לא סובלת מצב שבו חוות דעת סובייקטיבית של מחנכת נוקשה, תגרום לילד לקבל תווית פסיכיאטרית לכל חייו בניגוד לדעת הוריו. לעיתים קרובות, גישה חינוכית לא נכונה של המורה, גוררת אבחון לא מוצדק של הילד, והעברת כל ה-'אשמה' אליו, במקום 'לאבחן' את המורה עצמה ואת גישתה לתלמידים.

בנוסף, פסיכיאטר, שרושם סם מסוכן כדי להקל על בית הספר או כדי לאפשר לסטודנטים להשיג ציון גבוה יותר במבחן וללא הצדקה רפואית אמיתית, עושה שימוש לרעה(ABUSE) בסם מסוכן. על פי החוק זוהי עבירה פלילית על 'פקודת הסמים המסוכנים'. רשויות האכיפה, באמצעות תקנות וענישה חייבות להבטיח שאנשי המקצוע ממלאים אחר הוראת החוק. לא יתכן שבריאותם של ילדים תיפגע עקב קלות דעת מקצועית או חוסר אחריות הגובלת בפלילים.

המוזר בכל עניין זה הוא, שבמקום לעצור את מגיפת האבחונים והשימוש בריטלין, משרד הבריאות מתעלם מהתופעה. במקום לכנס דיון דחוף בנושא, מקדם המשרד את האינטרסים של חברות התרופות. לפני כשנתיים השתתף משרד הבריאות בקמפיין פרסומי לריטלין למרות האיסור בחוק על פרסום וקידום סמים מסוכנים. אם לא די בכך, בימים אלה ממש, פועלים במשרד הבריאות כדי להסמיך עוד אלפי רופאי ילדים ורופאי משפחה כדי שיהיו זכאים להדביק תוויות של הפרעת קשב באין מפריע ולרשום ריטלין לאלפי ילדים נוספים.

אין ספק, כי על המדינה להתערב ולבלום בדחיפות, את ההגדרה של כמות בלתי מוגבלת של ילדים כבעלי הפרעת קשב.

יש לבטל, לחלוטין, את שאלוני המשוב שממלא בית הספר כחלק מהליך האבחון הקיים, וליצור בכך הפרדת רשויות, כדי שבית הספר יחזור לעסוק בחינוך ולא באבחון, ויחזיק באחריות החינוכית לקשיי הלמידה וההתנהגות של תלמידיו, במקום להעבירה לידי הפסיכיאטר.

על המדינה להטיל עונשים כבדים, על ביצוע של אבחונים רשלניים וכוזבים, אשר יובילו לסימום מיותר ופגיעה בילדים.

הורים שמרו על ילדכם. אף אחד, אחר, לא יעשה זאת למענכם!

********

הכותב יהודה קורן , הינו דובר העמותה 'מגן לזכויות אנוש'.
מייל. Yodak8@gmail.com לאתר העמותה: www.cchr.org.il

4 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. הגיע הזמן שמישהו יטפל בזה ברצינות,מנסיון אישי, מורה שלח את בני לאבחון, כתב את חוות דעתו הסובייקטיבית, על מנת שיתנו לו רטלין, כי הילד היה מוכשר מדי בשבילו, וזה לא המקרה היחיד שדוקא ילדים מוכשרים נשלחים לאבחונים על מנת לנטרל אותם. לאחר התלבטויות והתיעצויות מקצועיות, ולאחר תמיכה טיפולית רגשית לילד, החלטנו להוציא אותו לפני הזמן מהכיתה הזאת לכיתה אחרת.ובסיעתא דשמיא, שנה לאחר מכן היה לו מורה מעולה, שהרים את הילד, הילד הצטיין בלימודים וגם בהתנהגות.הכדור הזה גם פוגע בדמוי העצמי של הילד שהוא מבין בגיל צעיר שאין לו שליטה עצמית, ושללא כדור הוא לא יכול להצליח. כך בונים דור של זומבים…

    אמא |
    הגב
  2. יתכן שהכותב צודק וגם יתכן שלא, באותה מידה.
    אני בכל אופן אדבר מתוך נסיון אישי. הילד שלי סבל נוראות בכיתה, הן בלימודים והן בחברה. הריטלין פשוט הציל אותו.
    הדבר היחיד עליו אני מתחרט, למה לא שלחתי אותו קצת יותר מוקדם לאבחון, הייתי חוסך ממנו כמה שנות סבל מיותרות לגמרי…

    יהודי |
    הגב
    • המורים רוצים שקט בכיתה ולכן הם מדכאים תלמידים עם קצת יוזמה ומרץ. זה אסון לדור הבא . יגדלו כאן דור של רובוטים.

      אריאל |
      הגב