"ירידה בהיקף הנשירה במוסדות החינוך בעיר"

פרויקט 'ושיננתם' הפועל בשיתוף העירייה, ארגון המשלב לימוד של אברכים עם תלמידי הת"תים באופן קבוע

"מצאנו עשייה יצירתית שראוי ללמוד ממנה, ראש פתוח וחשיבה יוצאת דופן כיצד להתמודד עם בעיות לא שגרתיות", כך סיכמו בכירי אגפי הנוער והרווחה במשרד החינוך שהגיעו ליום סיור לימודי מיוחד בביתר עילית, במסגרת תכנית המשרד "למידה מהצלחות", המיועדת ללימוד מרשויות שהגיעו להישגים יוצאי דופן בתחומים שונים.
יום הסיור והלימוד התמקד במערך הנרחב של האיתור, מניעה וטיפול בנוער מתמודד, אותו הקימה העירייה בשנים האחרונות. המערך מתמקד באיתור וטיפול כבר מהגילאים הנמוכים ושלבי הקושי הראשונים.
ירידה בנשירה
הרקע לסיור הינה העובדה, כי בשנים האחרונות נרשמה ירידה במספרי הנשירה במערכת החינוך בעיר. עובדה זו נזקפת לזכות המערך החינוכי הנרחב שהקימה העירייה לטיפול בנוער מתמודד. מערך שחלקים גדולים ממנו מתמקדת במניעה וטיפול בשלב המוקדם. התוצאות על פי הנתונים מגלות ירידה של עשרות אחוזים, ובמשרד החינוך ביקשו להבין וללמוד את הדרך באמצעותה הושגו ההצלחות הללו.
בסיור השתתפו ראש העיר מאיר רובינשטיין, סגרה"ע ומחזיק תיק רווחה ונוער יהודה עוביידי, מנכ"ל העירייה יהודה שפיצר, רמ"ט רה"ע יהודה דייטש, מנהל אגף החינוך ה"ה יהודה קורנבליט, מנהל היחידה לחינוך מיוחד מאיר קליין, ומנהל מחלקת חברה ונוער ה"ה יוסף בן יצחק.
מצד משרד החינוך השתתפו חיים מויאל, מנהל אגף א' לחינוך ילדים ונוער בסיכון, בני גמליאל, מנהל אגף שח"ר במשרד החינוך, רפי בטיט, מנהל המחלקה לביקור סדיר ומניעת נשירה, פרץ ורטהיימר, מפקח ביקור סדיר ומניעת נשירה במחוז, אהרון בלוקה, ממונה על קידום נוער במחוז, לצד כל צוות הפיקוח של האגף.
שורת תכניות חינוכיות
הסיור החל בבוקר באולם העירייה, שם הציגה מנהלת הרווחה החינוכית בעירייה הגב' גוטמן את שורת הפרויקטים החינוכיים בעיר, בהתמקדות על מניעת נשירה ואיתור מוקדם. בין היתר הוצגה תכנית שלהבת בבנים ותכנית אופק בבנות. תכנית שמהותה תגבור הוראה מתקנת לילדים החל מכיתות ב', ג', ד', על מנת לסייע להם ולמנוע את נשירתם בשלב מאוחר יותר.
בנוסף, הוצגה תכנית 'מעברים' לבנים ולבנות המיועדת לסייע במעבר משלב היסודי לישיבה ולסמינר, לבנים זהו פרויקט 'שערי ישיבה' – המכין את התלמידים חברתית ולימודית לישיבה. ובבנות – הפרויקט מתמקד בחיזוק מקצועות היסוד לקראת העומס הלימודי הצפוי בסמינר.
כמו"כ, הוצג פרויקט 'ושיננתם' הפועל בשיתוף העירייה, ארגון המשלב לימוד של אברכים עם תלמידי הת"תים באופן קבוע, יחד עם פעילויות מהנות לילדים. מאות ילדים משתתפים במסגרת פרויקט זה בביתר, מה שמחזק את התלמידים ומונע בעיות לימודיות ואישיות.
אחריות הקב"סים הורחבה
חלק חשוב נוסף היה סקירתו של מנהל יחידת הקב"סים העירונית, אודות עבודת הקב"סים והשינוי שביצעה העירייה בהגדרתה. "פעם קב"ס (קצין ביקור סדיר) היה סוג של כיבוי אש, שמטפל רק כאשר תלמיד אינו מופיע ללימודים. היום תפקיד הקב"ס הוא לרכז עבודה מערכתית במניעת נשירה, לקיים קשר רצוף עם מנהלים והורים, לעקוב אחר בעיות בשלב מוקדם, לסייע בהכוונה וטיפול, הרבה לפני השלב שתלמיד מפסיק להגיע".
מנהל השירות הפסיכולוגי בביתר ד"ר ליאור סומך הציג את פרויקט אגף שחר, המספק הדרכה מקצועית פסיכולוגית למנהלים ולמלמדים, באמצעות מודלים ייחודיים המיועדים לסייע באיתור ילדים בעלי קשיים, מודל מיוחד שפותח עבור המגזר החרדי.
כמו"כ שמעו האורחים את סקירתה של שירה מגן מנהלת פרויקט 360, שסיפרה בין היתר על שיתוף הפעולה יוצא הדופן שקיים בין העירייה ומוסדות החינוך, באמצעות פורום המנהלים שהקימה העירייה.
עשייה נרחבת בשטח
בסיום הסקירה יצאו האורחים לסיור ארוך במוסדות החינוך ובמרכזי פעילות הנוער בעיר, במטרה להבין בשטח, כיצד מתבצעת העשייה. בין היתר סיירו בכיתות אתגר בסמינרים בעיר, וכן בחדר "מלא" בת"ת המטפל בבעיות רגשיות וסיוע בבעיות.
הסיור נערך גם במרכזי קידום הנוער של הבנות והבנים, בהם נערכת פעילות ענפה לעיתים מסביב לשעון, תוך מתן מענה טיפולי, לימודי, תעסוקתי ואישי. מקום המהווה חלופה לנוער המסתובב ברחוב, ומהווה לעיתים קרש הצלה פשוטו כמשמעו.
פרק מיוחד על ביתר
בדברי הסיכום לסיור אמר בני גמליאל מנהל אגף שח"ר במשרד החינוך, כי התרשמו מאוד מהפעילות הנרחבת של העירייה, מהראש הפתוח, החשיבה היצירתית, והנכונות לפתח כיוונים חדשים בהתאם לצורך. על כך מגיעה לעירייה הוקרה רבה. הוא גם ביקש לשלב פרק מיוחד על פעילות העירייה במסגרת ספר מיוחד שמוציא האגף כחלק מתכנית "למידה מהצלחות".
ראש העיר סיכם את היום העמוס בסקירת יעדי העירייה והעקרונות המנחים אותה בפעילותה החינוכית. כמו"כ הודה בחום לכל השותפים והמובילים את העשייה הענפה בתחום – סגנו יהודה עוביידי מחזיק תיק רווחה ונוער, מנהל אגף החינוך ה"ה יהודה קורנבליט, מנהל מחלקת חברה ונוער ה"ה יוסף בן יצחק, ולכל יתר השותפים הרבים במלאכה. וכן הביע את תודת העירייה למשרד החינוך על תמיכתו בפרויקטים השונים בעיר, והביע את תקוותו להרחבת שיתוף הפעולה למען קידום תלמידי העיר.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. ממש מזל

    הצבא לא רק מנוהל בצורה חילונית, אלא גם בצורה חילונית-דורסנית-בולשביקית עם שטיפת מוח חילונית, ושטיפת מוח לכפירה של כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה. וחיל חינוך שיקנה ערכים חילונים ומורשת צבאית חילונית ובנוסף תמיד ימצאו כמה חיילים כופרים שיתריסו על ד' ועל משיחו ויחללו שם אלוקי צוקות. לפסק הלכה הדבר מאוד פשוט שעם היצר הרע לא מתווכחים אלא מורידים לו את ה-ראש' כמו שעשה חושים בן דן לעשיו. כשהוא לא שמע אותו הוא לא קיבל ממנו דעות רקובות ולא הושפע ממנו ולכן אנחנו צריכים לעמוד על שלנו עד הסוף כי התוכנית שלהם היא מתוחכמת לגרום ליהודים להיות חילונים או …

    יש דעת תורה ברורה של כל גדולי ישראל היום נגד הליכה לצבא של בחור שומר תורה ומצוות הגם שהוא לא לומד. וגם הרב עובדיה כתב איגרת עם ההלכה הזאת בתשס"א. מי שיעשה שאלת חכם וצריך לעשות שאלת חכם כדרך כל שומר תורה ומצוות יקבל תשובה שאסור לו בשום פנים ואופן ללכת לצבא השמד.

    הצבא ככור היתוך חילוני מנוהל בחילוניות, וגם חוקי הצבא הם חוקים חילוניים, וכן התרבות, וכן האווירה, וכן השפה החילונית המלוכלכת, וכן המורשת, וכן אגף חינוך חילוני, וכן המפקדים החילונים, והמרות הצבאית, (מרות חילונית היא דבר מאוד בעייתי) וכן הנשים (שאגב נמצאות גם ביחידות המיועדות לחרדים למרות שמספרים לך אחרת) כשהכל נמצא תחת מרות אז לתורה, יש אמירה שחרדי או שומר תורה ומצוות שלא ילך לצבא חילוני, כי בסיכון גבוה עד עצום להתקלקל (כפי שכבר ראינו בעבר ואנחנו רואים לצערנו בהווה) ולהתקלקל, עפ"י התורה, זה הקטסטרופה מס' 1 שעלולה לקרות ליהודי בימי חייו.

    אל תביאו דוגמא מהסטייפלר בצבא הרוסי, קודם כל צבא רוסי נוהל כצבא מקצועי בניגוד לצהל שמנוהל כצבא העם ככור היתוך חילוני ואף אחד לא התנהל מולך שם שבא להתיך אותך לתוכו תרבותית, וגם לא היו שם נשים. אבל בארץ הצבא מנוהל בצורה חילונית לגמרי, והסיכון להתקלקל מאוד גבוה. וחוץ מזה היצר הרע יותר חזק מהאדם אחד על אחד, ואלמלא הקב"ה מסייעו אינו יכול לו. ומי שמכניס את עצמו בידיים למקום סכנה רוחנית לא יקבל את הסיעתא דשמיא הכל כך נחוצה לו להתגבר על היצר הרע. "סחור סחור אמרינן לנזיר ולכרמא לא תקרב" ו"פגע בך מנוול זה מושכהו לבית המדרש".

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב