כוחנו באחדותינו- לך כנוס את כל היהודים

פורים

"לך כנוס את כל היהודים"- כוחנו באחדותינו
ציבור קדוש! חג הפורים הבעל"ט הינו חג נפלא ושמח מאוד. אלא שרבים אינם יודעים שהינו גם יום קדוש מאוד ואפשר לקחת ממנו השראה לכל השנה. לכן אכתוב נקודה חשובה מאוד הנלמדת מחג הפורים וממגילת אסתר.
ראשית יש לדעת שעל החג הזה נאמר "וְהַיָּמִים הָאֵלֶּה נִזְכָּרִים וְנַעֲשִׂים בְּכָל דּוֹר וָדוֹר מִשְׁפָּחָה וּמִשְׁפָּחָה מְדִינָה וּמְדִינָה וְעִיר וָעִיר וִימֵי הַפּוּרִים הָאֵלֶּה לֹא יַעַבְרוּ מִתּוֹךְ הַיְּהוּדִים וְזִכְרָם לֹא יָסוּף מִזַּרְעָם"(אסתר פרק ט' פסוק כ"ח- סימן כח מעשיו הגיד לעמו) ודרשו חז"ל "כל המועדין עתידין להתבטל וימי הפורים לא יהיו נבטלים שנאמר "ולא יעבור" (ילקו"ש משלי ט'). והדבר צריך ביאור מהי המיוחדות של חג הפורים שהשתנה משאר המועדים? ועוד יש לדעת שעל החג הזה דרשו רבותינו בעלי המוסר "כל הפושט יד נותנין לו" שפורים הוא עת רצון בו הקב"ה אומר לכל יהודי ויהודיה "מה שאלתך וינתן לך ומה בקשתך ותעש" וזמן זה הוא עת רצון שימלא ה' כל משאלותיכם לטובה. ולכן צריך להבין מאי שנא מכל המועדים?
בעל "הנתיבות שלום" (סלונים) מוסיף עוד שאלה שמתעוררת שאמנם ידוע שחז"ל תקנו לנו ב' מועדים חנוכה ופורים שיאירו לישראל את חשכת הגלות הארוכה.. והנה בפורים ישנם כמה מצוות מיוחדות כמו מקרא מגילה, משלוח מנות ומתנות לאביונים וחיוב להתבסם עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי וזאת כדי להיות בשמחה מופלגת שלא מצאנו כמותה בשום חג, ואילו בחנוכה אין מצווה לשמוח ברמה כזאת. ואמרו המפרשים שסעודות פורים הם סעודות מצווה משום שהגזירה הייתה להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים מנער ועד זקן טף ונשים ביום אחד, ואילו בחנוכה הייתה גזירה להמיר דתם שהיא גזירה רוחנית. ושואל הרב שזה פלאי פלאים שהרי ידוע שהשמדה רוחנית עבור עם ישראל עם הרוח היא גרועה מהשמדת הגופים? ומבאר הרב יסוד גדול- שבפורים הייתה גזירה מאת מלכו של עולם להשמיד את היהודים עבור מעשיהם הרעים של אותו דור שנהנו מסעודתו של אחשורוש הרשע, וזה נרמז בכתוב "נִכְתָּב וְנֶחְתָּם בְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְ" (אסתר ג', י"ב) ודרשו חז"ל שכל מקום שנאמר במגילה "המלך" ניתן לרמוז למלך העולם הקב"ה, ורק כאשר כתוב המלך אחשורוש הכוונה למלך הרשע {וידוע שיש 26 פעמים שנכתב "המלך" והכוונה למלך העולם ששם הויה עולה 26}וא"כ זה נחתם בטבעת מלכו של עולם, והבינה אסתר המלכה שזוהי גזירה שאין בכח היחידים לשנותה אלא רק ע"י כינוס וקיבוץ היהודים לתפילה וזעקה למלך העולם. ואילו מרדכי לתומו חשב שניתן לבטל הגזירה ע"י מידת הביטחון ולכן אמר "רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר" וכמו שנלחמו החשמונאים ע"י מידת הביטחון, אך אסתר המלכה בכח בינתה היתרה שאם נחתמה הגזירה צריך כח חזק יותר שפועל לביטול הגזירה.
ועתה נשאלת השאלה הכיצד ע"י כינוס היהודים תתבטל הגזירה? ומובא במדרש שוחר טוב (תהילים כ"ב) על המזמור שאמרה אסתר בכניסתה אל המלך "לַמְנַצֵּחַ עַל אַיֶּלֶת הַשַּׁחַר"… הַצִּילָה מֵחֶרֶב נַפְשִׁי מִיַּד כֶּלֶב יְחִידָתִי" אומר המדרש איי אין אתה מוצא ימים קשים לישראל שהיו ישראל באפילה ויושבין בחושך ובצרה כאותם הימים שהיו בימי המן שאמר לאחשורוש "יֶשְׁנוֹ עַם אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים בְּכֹל מְדִינוֹת מַלְכוּתֶךָ" (שם ג' ח') וכיון שידעה כך אסתר אמרה למרדכי "לך כנוס את כל היהודים"- כנגד קיטרוג המן הרשע גם כלפי מלכו של עולם שהעם מפוזר ולא מאוחד, הייתה עצת אסתר לכנס את כולם.

והסבר לכך מצאתי בספר "מעיין המועד"- שכאשר עם ישראל מאוחדים אין קיטרוג יכול לשלוט בהם שהרי הקב"ה מעיד עלינו בשיר השירים (פרק ד') {שאותו יש נוהגים לומר בכל ע"ש אשרי מי שזוכה לכך!} "כֻּלָּךְ יָפָה רַעְיָתִי וּמוּם אֵין בָּךְ"… וביאר ר' ישראל סלנטר זצ"ל שעם ישראל כולו צדיק, עם ישראל כולו קדוש וגם אם כל יהודי בפני עצמו אינו מושלם, מ"מ הקב"ה מסתכל עלינו ככלל ואומר כולך יפה – כלל ישראל יפים במצוות ומעשים טובים ואין בהם עוונות… (מוהרא"ש זצ"ל בפירוש "רצוף אהבה"). ועוד ראיתי ביאור נפלא בספר "לקט רשימות בענייני פורים חידוש יפה – "וְנִסְלַח לְכָל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְלַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכָם כִּי לְכָל הָעָם בִּשְׁגָגָה" לכאורה יש לשאול הרי ישנם יחידים שהם מזידים בעבודת ה'? וביאר המשגיח שכלל ישראל הוא כאיש אחד וכיון שלא כולם חטאו במזיד – נחשב להם כאילו כולם חטאו בשגגה… הרי לנו שכאשר עם ישראל מאוחדים הקב"ה מבטל הקיטרוג עלינו. וכן דרשו רבותינו "רַבִּי אוֹמֵר גָּדוֹל הַשָּׁלוֹם שֶׁאֲפִלּוּ יִשְׂרָאֵל עוֹבְדִים עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים וְשָׁלוֹם בֵּינֵיהֶם, אָמַר הַמָּקוֹם כִּבְיָכוֹל אֵינִי יָכוֹל לִשְׁלֹט בָּהֶם, כֵּיוָן שֶׁשָּׁלוֹם בֵּינֵיהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר (הושע ד, יז): חֲבוּר עֲצַבִּים אֶפְרָיִם הַנַּח לוֹ, אֲבָל מִשֶּׁנֶּחְלְקוּ מַה הוּא אוֹמֵר (הושע י, ב): חָלַק לִבָּם עַתָּה יֶאְשָׁמוּ. הָא לָמַדְתָּ גָּדוֹל הַשָּׁלוֹם וּשְׂנוּאָה הַמַּחְלֹקֶת" (בראשית רבה ל"ח ו'). ולזה התכוין הפייטן בשיר "שושנת יעקב צהלה ושמחה בראותם יחד תכלת מרדכי" ומהי ההדגשה שראו יחד ? ללמדך על כח האחדות שבאה מתוך החושך ןאז התבטלה הגזירה. והכח הזה שנקרא אחדות ישראל הוא כח גדול מאוד בעולמות העליונים ולכן בכוחו לבטל גם גזירה שנחתמה בטבעת המלך. וע"י האחדות ביום זה, ניתן לקרב גם את הרחוקים לתשובה מאהבה. משל לאבא שהבחין בשתי בניו מתקוטטים ביניהם עד כדי שכל אחד נכנס לחדרו בטריקת הדלת והיה מצטער כל כך, לכן חשב ומצא פיתרון לאחד אותם שוב, ניגש לארון החשמל והוריד את השאלטר בארון החשמל ונהיה חושך מוחלט. לפתע נפתחת הדלת ונשמע קולו של האח "אחי אני מפחד להיות בחושך לבד" וענה לו אחיו "כן גם אני מפחד להיות בחושך לבד" ואז שומע האב את קול הבן "אחי אני מצטער על הריב שהיה בינינו" "כן גם אני מצטער" ענה אחיו "בא תחבק אותי ינהיה ביחד" וכך הם עושים ולפתע השאלטר הורם והאור חוזר ומצא האבא את בניו מחובקים ומאוחדים… רבותי הנמשל מובן מאליו לפעמים רק מתוך החושך אנו מחבקים אחד את השני ומתכנסים יחד. והנה שימו לב שמצוות החד הם כולם על אותו שורש "לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּמִשְׁלוֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים" כל המטרה היא להתקרב יחד מתוך שמחה. צריך לעשות המשתה עם המשפחה ונוהגים להפגש עם הדודים שלא ראינו אותם זמן רב ולתת משלוח מנות שזה להרבות אהבה ואחווה. והדבר החשוב שגם שאתם שמחים, לא לשכוח את האביונים שגם להם מגיע לשמוח בחג הזה ולכן חובה לקיים מצוות החג בנתינה של שתי מתנות לשני אביונים. וצריך לדעת שאותה הארה עליונה שהאירה לאבותינו בימי מרדכי ואסתר, חוזרת בחג הפורים כל שנה ושנה ולכן יום זה קדוש וצריך לנצלו ולהתכונן אליו כראוי "ויעש המלך כדבר ממוכן" גדולי החסידות ביארו שלפי ההכנה ליום פורים מלכו של עולם יענה לנו ביום זה. קוראים יקרים! כמה חשוב השלום והאחדות בבית בין איש לאשתו ובין הילדים ולכן להזהר שלא לריב ביום זה- לא שווה לפספס את שמחת החג בגלל משלוח מנות… כי המטרה היא להרבות קירוב ואהבה והכי חשוב זה בין איש לאשתו וה' יזכנו שימלא בקשותינו ביום זה בשמחה ובהרבה אהבה. אמן כן יהי רצון.
בברכת פורים שמח! ושבת שלום ומבורך לכל בית ישראל!!!

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.