כוכבי הרשת החרדיים: מלאים בתוכן או חלולים וריקים?

זו כבר תופעה: עשרות – אולי מאות – כוכבי (ובעיקר כוכבות) רשת חרדים וחרדיות, המשתפים לאורך היום את חייהם לעיני העולם כולו. האם מדובר באנשים מלאי תוכן או בתופעה חלולה המצביעה על ריקנות? אנשי חינוך וכוכבי רשת חרדים מתייחסים לראשונה לסוגיה

זה קרה לאחרונה. מרים, אישה חרדית נשואה, הגיעה לסעוד עם בעלה במסעדה כשרה למהדרין חדשה, שנפתחה יום-יומיים לפני כן. היא הגיעה למקום, ושם נוכחה לדעת שבקצה המסעדה משיקים בדיוק בדקות אלה את המסעדה החדשה, יחד עם צוות של כוכבי וכוכבות רשת חרדיים, מאלה הנצפים ביותר ברשתות החברתיות "אינסטגרם" ו"פייסבוק".

"זה היה כמו להסתכל על נשים מכוכב אחר", היא מספרת ל'אקטואליק'. "במשך השעתיים ומשהו שההם היו שם, הידיים שלהם, בעיקר שלהן למען האמת, לא עזבו את הטלפון. הם צילמו את המנות, את השף, אך בעיקר את עצמן, בשלל פוזות – שעלו  כמובן בתוך שניות ספורות לסטורי שבאינסטגרם".

חרדית אחרת, שהגיעה לאחרונה לחנות איפור בירושלים, שגם שם הושק ליין חדש על ידי אחת מחברות היח"צ החרדיות, מספרת דברים דומים: "במשך זמן ארוך באו כל 'כוכבת הרשת' החרדיות, דגמו עוד מוצר ועוד מוצר.

"שמעתי קצת את השיח שלהן", היא מוסיפה. "לא מצאתי שם איזו חכמה נשית יתירה. דיבורים על כלום, צילומים על כלום. פשוט כלום. אני לא מדברת על הרמה הרוחנית, של אלה המכורות לטלפון או לאינסטגרם, אבל ברצינות: מה הקטע שלכן? אין לכן חיים? היה ממש נראה שבזה הן שקועות כל הזמן.

"החיים של החרדיות החיות בתוך האינסטגרם ושאר הרשתות החברתיות", היא אומרת, "לעתים הפכו להזויים. הן שם כל הזמן: בוקר, צהרים, ערב. איפה הילדים? איפה החיים? איפה הבעל? רק סטורי וסטורי וסטורי. ואיך התלבשתי, ואיך יצאתי, ואיך ראו אותי, ומה אולי אמרתי. הן חיות בבועה משל עצמן.

"רק בשבוע האחרון היה שם תופעה של כל החרדיות ברשת שמחו נגד הבריונות ברשת, 'די לבריונות ברשת'. כלומר, מדובר על אחת שנפגעה מהודעה באינסטגרם (שלפי הרבנים היא בכלל לא אמורה להיות שם), וסחפה את כולן לעשות מהלך רציני: לא להעלות סטורי למהלך יום שלם. וואו. שתבינו שעוד בהודעה הראשונית על המהלך הזה, כבר נכתב: אנחנו יודעות שזה יהיה קשה עבורכן, יש כאלה שחיות על זה. הזוי".

האינסטגרם מגיע לחרדים – ומכה בהם

עם התפתחות הרשתות החברתיות, החלה גם תופעת כוכבי הרשת החרדים, במסגרתה ידוענים, ובעיקר ידועניות, שיתפו מחיי היום יום שלהן, בעיקר סרטונים מגניבים וקליטים שהביאו אותם להיכל התהילה של הברנז'ה.

כך מאוד מהר הפכו מאפרות, מאמנות כושר, או סתם מוכרת בגדים מהשכונה, שבקושי סגרה את החודש – לכוכבות רשת מפורסמות. זה התחיל בפייסבוק של מארק צוקרברג, עם כמה תמונות מחמיאות שזיכו אותן במאות לייקים, שיתופים ותגובות, המשיך בהקמת חשבונות אינסטגרם שכמות העוקבים שלהם נעה בין כמה מאות לעשרות אלפי אנשים שעוקבים אחריהן – וכמובן שעם ההתמכרות למגרפת הלייקים, מהר מאוד מצאו את עצמן בחורות חרדיות שרק סיימו את הסמינר לכאלו ששווה להזמין אותן לאירועים על בסיס שבועי – מקורס איפור חדש למגזר החרדי שנפתח, עד מסעדת בשרים על שפת הים, והן נמצאות שם במיטבן, עם הקולקציה הכי עדכנית.

אלא שלכל דבר טוב יש תמיד רע. התוצאות השליליות שהביאה איתה התופעה, חושפות את הפן הרדוד של חלקן מנשות הרשת: ריקניות, עסוקות בדברים הפחות חשובים בחיים, החצנה – וכל זה על חשבון הבית וגידול הילדים.

חרדית באינסטגרם

בשעה שהילדים מחכים שהמאמע שלהם תשכיב אותם ותקרא להם קריאת שמע על המיטה כמו כל אמא יהודית, האמא נמצאת באירוע נוצץ ומותירה את בני הבית להסתדר לבד. ועוד לא דיברנו על ההכנות הקדחתניות הנלוות להשקה המדוברת, מטקס האיפור, עד בחירת הבגד הנוצץ לאירוע המלוטש, וכמובן, פטפטת בלתי פוסקת עם המתחרות.

כוכבת רשת שהשתתפה בהשקות המדוברות שיתפה אותנו על הנעשה מאחורי הקלעים: "מגיעים לאירוע, מתחילות להתקשקש על שטויות והבלים, הקולקציה, הפאה של ההיא, והשפתון החדש של זו וזו. זה השיח: רדוד. ואז את חוזרת הביתה, מעלה לסטוריז, ומקבלת תגובות אוהדות. לפני שאני הולכת לישון אני חשה שאני נמצאת בדיוטה התחתונה, איפה אני ואיפה חברותיי לסמינר שהולכות לשיעורים תורניים המעשירים את הידע התורני שלהן ומרחיבות להן אופקים רוחניים בחיים. זה כל כך רדוד, אין יותר נמוך מזה".

צילום: אינסטגרם

וזה לא נגמר בכך. החיים של חלקם וחלקן עוברים דרך "סטוריז" וסטטוסים בלתי נגמרים. כל היום סובב סביב הסמטראפון והרשת.

שאלנו מספר מחנכות וידועניות, האם זה נורמלי? האם זה מונע מהם – או שלא – לקיים בית נורמלי? להתייחס עם הילדים? האם יש לזה מקום בכלל בציבור החרדי?

אורית שוהם ראב"ד, ידוענית חרדית וכוכבת רשת בעצמה, אומרת לי: "אהיה כנה, יש חיובי ויש שלילי. אתחיל בחיובי: אישית אני משמחת אנשים שזו מצווה גדולה מבחינתי, עשיתי המון חסדים דרך הרשתות החברתיות,עזרתי להרבה אנשים, וכמובן שיש לי פרנסה.

"שלילי: ממכר, סוחף, ריקניות, כמו שאמרת, אני בהחלט מרגישה. קנאה, המון פייק.

"בקשר לקיים, בית נורמלי – ובכן, קל מאוד להסחף וצריך להציב גבולות. יש מקום לדעתי במגזר, אבל במינון ותוכן נכון.

"לגבי החשיפה של המשפחה – אצלי זה בתיאום, אין מצב שאצלם אותם ללא רשות".

מנוחה פוקס: "תוצאות שליליות, נתקלתי בבעיות בשלום בית"

שאלנו את מנוחה פוקס, סופרת חרדית, מרצה ושדרת ברדיו קול ברמה, אשת חינוך ותיקה משכמה ומעלה, על התופעה. "שימי לב", היא אומרת, "לדעתי צריך לדבר גם מכורי הרשת. כדאי לדבר פה על כל המכורים, לא רק כאלו שהפכו לכוכבים, זו דעתי. כוכבים יש בודדים, מכורים זה חלק עצום מהאוכלוסיה".

לדבריה, "התוצאות השליליות שהביא אתו העיסוק ברשת, נכונות לכלל האוכלוסייה, אבל נכונות בעיקר למכורי רשת חרדיים, אותם אנשים שיום בהיר אחד מצאו עצמם מכורים לרשת ומשקיעים בדבר הזה את כל זמנם ונשמתם.

"אפשר לראות בחומרים שהם מעלים לרשת, שהקליפים והסטטוסים לא נעשו ברגע וגם לא בשניים, לא נעשו כלאחר יד וגם לא תוך כדי מלאכות אחרות. מכורי הרשת משקיעים בכל תוכן שהם מעלים, זמן רב של צילומים, הסרטות, יצירת קליפים ותמונות. הם עסוקים יומם וליל בעריכה ובהעלאה לרשת החברתית, עד שאפשר למצוא אותם ב-2 בלילה, כשאינם יכולים להיפרד מהמכשיר, וב-5 לפנות בוקר, כשהם מתעוררים ועוד לפני שנוטלים ידיהם  – המכשיר כבר בפעולה.

מנוחה פוקס

"גם כשמאוד מיומנים", היא מוסיפה, "התהליך הזה של שיתוף הקהל, הוא תהליך הדורש זמן – עבודה. במיוחד, אם האנשים הללו, במעמדם, אכפתיים כלפי כל מה שהם יוצרים ורוצים שהכול יהיה הכי טוב, הכי מושך, ויביא לתוצאות מיידיות של פרסום מטורף ואהדת הציבור.

"ברגע שמישהו עסוק בדבר כלשהו באופן יוצא מהכלל, כל הזמן בודק עד כמה הצליח הפעם, כל הזמן מכין תכנים חדשים, מגיב לאחרים, ובעיקר דואג להיות תמיד על השולחן – הוא אינו יכול לפנות ראש למען דברים אחרים, חשובים לא פחות, כמו למשל עבודה ועיסוק ראוי ואמתי, יחסי זוגיות וטיפול מושקע בילדיו".

לדברי פוקס, "אנשים שמגיעים מהציבור החרדי נחשפים לבעייתיות גם מכיוונים אחרים. הציבור החרדי מקדש את המשפחה כערך עליון. על פי רוב יש תחום אחד שעלול לחבל בקדושת הערך הזה והוא התחום התעסוקתי. אדם שרוב שעותיו עובד מחוץ לבית, עלול להתבלבל ולייחס חשיבות יתר לעבודתו, מול יחסיו עם בני משפחתו. מכיוון שערך המשפחה כל כך דומיננטי בציבור, רוב האנשים מבינים את ההיררכיה הרצויה. הולכים לעבודה, אבל עיקר עיסוקים הוא בביתם.

"ברגע שהעיסוק סביב הרשת החברתית נעשה כל כך דומיננטי – נמצאה אהבת יתר למשהו חיצוני, שלא פעם מאפילה על הערך העצום והמקודש שהוא חיי המשפחה.

"פתאום נכנס מכשיר מיותר ומפריע לחיק המשפחה. פתאום ילדים נחשפים לתכנים שלא היו אמורים להיראות לעיניהם, פתאום ההורים אינם יודעים לשים גבול לעצמם ולרצונותיהם, קל וחומר שמתקשים לשים גבולות לילדיהם. הריקנות של הכלום והאפס נכנסת הביתה ומחבלת בכל. הילדים מגלים שהעולם הוא בעצם כלום ואפס, כשאולי  הם לומדים במקומות לימודיהם שהעולם אמור להיראות אחרת.

"הילדים לומדים שיש משהו בעל ערך עליון והוא המכשיר הזה, עם כל מה שנושא בתוכו. לעומת מה שמלמדים אותם, שהתורה היא מעל לכל.

"ההורים מצלמים את הילדים ומעלים אותם לרשת. הילדים מתחילים לראות את העולם מכיוון אחר לגמרי מזה שהיו רגילים אליו.

"עוד היום בדרכי לביתי ראיתי על פסי הרכבת הקלה, אישה שמצלמת את ילדיה, המחופשים לכבוד ראש חודש אדר. היא צלמה אותם על רקע הפסים, ואחר כך התיישבה בצד, ושקעה בטיפול בצילומים.

"ההורים מחלקים את יומם בין שלשה תחומים, כשקודם היו רק שניים: עבודה ומשפחה. עכשיו הם גם אנשי רשת, גם אנשי עבודה במשרה מלאה (גם ברשת ואולי גם מחוצה לה), והתחום הפחות בערכו, לפי הנראה לעין, הוא המשפחה".

פוקס קובלת על כך ש"לא פלא שילדים מספרים היום, שהם אוהבים להצטלם לקליפים שאימא מעלה לרשת, רק כדי שאימא תתעסק אתם. לא פלא שהיום יותר ויותר זוגות לא מוצאים עניין זה בזה, כי יש משהו מקפץ, מרצד, מרתק ומסיח את הדעת מהעיקר.

"בנוסף לכל זאת, בעיות בשלום בית הולכות ורווחות בבתים שבהם האבא הוא אברך מן השורה, ואילו האימא נשבתה בקסמי הרשת ונלכדה בקוריה. קשה לגשר בין שני ניגודים כאלו. כשאני מדברת על כך בהרצאותיי, אומרים לי אנשים: מה את רוצה? העולם השתנה. זה העולם החדש! צריך להכיר אותו, ולהכיר בו.

"נכון. זהו העולם החדש, לדעת רבים, האם זה הופך את  הבעיה לצרת רבים שהיא חצי נחמה? ממש לא. כל אחד מאתנו הוא שגריר של עצמו. כל אחד מאתנו חייב לקחת את עצמו לידיו, אלא אם כן, לא מעניינים אותו בני משפחתו.

"לא ניתן להיות איש-רשת, המשקיע ברשת את נשמתו, וגם בעל משפחה בד בבד.

"כל אחד מאתנו יעשה את בחירתו שלו, וה' יעזור, שכולנו נצליח לצאת מהפלונטר הזה בריאים ושלמים בנפשנו".

שוקי סלומון: "זה מראה לעולם על חרדים שיודעים ליהנות"

שוקי סלומון

אבל כאמור, זה ודאי לא רק נשים אלא גם גברים, כוכבי רשת. אחד מהבולטים שבהם הוא מתווך הנדל"ן והמנחה לעת מצוא, שוקי סלומון, שהחל בשנתיים האחרונות לשתף לכל את החיים שלו.

שוקי דווקא חושב שיש בתופעה פן חיובי. "בעיני זה לא מתאים לרוב האנשים, אבל אפשר לקדם מיזמים חיובים כמו מזמור לתודה או ביקור חולים – ואני חש בזה סיפוק עצום.

"חוץ מזה", אומר סלומון, "זה מראה לעולם משפחה חרדית שיודעת ליהנות, ומראה דרך חיים של משפחה חרדית או דתית יפה, ולא כפי שמציגים אותנו בתקשורת.

"הבנות שלי מאוד נהנות מזה. הן מאוד אוהבות את הסטוריז, אבל אכן לפעמים הן דורשות גם את הפרטיות שלהן".

10 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. יהודיה

    לא מתאים בכלל לאשה חרדית!!!!
    מחטיא את הרבים,והורס את חיי המשפחה !!!
    ולא מתאים לאף יהודי ירא שמיים להיות עם אינסטגרם או להיות ’’אושיית רשת” -הפריצות בטינסטגרם מזעזעת , וזה אסור לחלוטין!!!
    לא מתאים כלל וכלל לאף יהודי/ה דתי/ה.שומר נפשו ירחק!!
    אתר חרדי לא אמור לסקר אינסטגרם, אלא למחות נגדו בכל התוקף!!!

    יהודיה |
    הגב
  2. אין שם חרדית

    כל הפאות שיש בתמונות לא כשרות, (ארוכות מתחת לכתף, כן גם מנוחה היקרה), והמרפקים גלויים, זה לא צנוע כידוע, (כל הכבוד למנוחה שבגדיה צנועים), לסיכום אין חרדית אלא דתיות כמוני, אבל חרדיה, אין מקומה ברשתות החברתיות.

    דתיה |
    הגב
  3. מנוחה פוקס מחפשת תשומת לב

    מזדעזעת מאינסטגרם אבל לא שוכחת להצטלם עם הספרים העתיקים שלה ולעשות לעצמה פרסומת. אז מה ההבדל?

    מויש |
    הגב
  4. יוסי

    מאלו שהולכות עם שאלים
    מטפחות
    ועד כוכבות איסטרגם\כולן חרדיות

    מסתבר שהחרדיות היום מאוד מגוונות |
    הגב
  5. שבחורה חילונית מחפשת תשומת לב:

    שבחורה חילונית מחפשת תשומת לב: היא מפרסמת תמונות של עצמה בלבוש פרובקטיבי.
    שאשה חרדית מחפשת תשומת לב, היא תפרסם תמונות שלה עם בעלה מחובקים.

    אותה גברת בשינוי אדרת – תשומת לב שלילית זה המקור לתופעה.

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  6. אין ספק

    ככה זה כאשר יש חוסר סיפוק ממה שנקרא ערך עליון שזה בית ומשפחה. יוצאים לחפש תשומת לב רדודה במקומות רדודים. . וכל מחמאה מקבלת במה והצהרה… תחמיאו לי.. זה עושה לי את היום. ושלא לדבר על המצטלמות בכל פינה בפוזות פאטתיות ומביכות… נשים. תגדלו. פעם זה היה מעניין. היום כבר לא. תנסו להכניס תוכן מעניין יותר בסטוריז. או שפשוט תחיו את החיים בעבור הילדים ולא בעבור העוקבים

    ליאורה |
    הגב
  7. לשון ערה

    לא אהבתי את הכתבה רואים שאנשים לא ממנו כתבו אותה… הם מצאו רק מה ללכלך על הנשים החרדיות!!! לא מיסתכלים מעבר לזה כלום. וכל הלשון כמו " מאמע " כאילו נשים לפני 100 שנה. שלא יסחפו במילים שלהם

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  8. פשוט מדהים

    מילא אתם שם, מילא אתם הורסים לכם ומשפחה שלכם את החיים אבל לתרץ את זה בדברים טובים שאפשר לעשות ברשת? חחחח תעשו חסד קודם עם השכנה מול הדלת.

    גילי |
    הגב
  9. מנוחה פוקס ואינסטגרם..נו באמת

    מנוחה פוקס ואינסטגרם..נו באמת

    ח |
    הגב
  10. כתבה מצויינת וחשובה ביותר.

    חושפת את האמת מאחורי הפייק אושר הנוצץ..
    וכל אלו שמספרים על המצוות שעושים שם. אוקיי… בהצלחה ב'עבודת הקודש'….

    אלישבע |
    הגב