'כיוונים לחיים' – האם ניתן למנוע את הרצח הבא?

רצח? אצלנו? גל הרציחות המזעזעות שפקד מחננו זעזע את כל אחד מאתנו ובוודאי זעזע את גדולי הרבנים ואנשי החינוך האמונים על עיצוב אישיות ילדינו.

הרשימה היא חלקית אך מספיק מזעזעת:

בפתח תקווה- ליל שבת צעיר נורה למוות, בבני ברק- צעיר המוכר למשטרה נורה אנושות בלב רחוב השומר ע"י 2 צעירים בשנות העשרים לחייהם, באותו שבוע נמצאת גם גופתו של צעיר חרוכה בחורשה בפרדס כץ. גם חולון לא נפקדת מהרשימה- בנו של ראש כולל נרצח ע"י חבריו.

כולם נערים נושרים מקרב קהילתנו!

חיפוש מהיר בGOOGLE מעלה נתונים מטרידים במיוחד. 24,000 תלמידים נושרים מידי שנה ממוסדות החינוך. 40% מהם מדרדרים לאלימות ופשיעה. וכן חלה עליה חדה בממדי הנשירה בציבור החרדי. הגיע הזמן שנעלה את הבעיות הכואבות על השולחן נתמודד עם השאלות הנוקבות וננסה למצוא פתרונות.

האם רצח זה רגע אחד של טירוף ואיבוד שליטה?

ישנם עוד אלפי מקרים קשים שאינם מגיעים כלל לתקשורת, המציאות העגומה הזאת לא נולדה היום. היא גם לא אשמתם של המחנכים ומנהלי הישיבות שלא הצליחו להבין לנפשו של הנער. היא מתחילה עוד כאשר משבצים הנער במסגרת שאינה מתאימה לו. לא מבחינה לימודית ולא מבחינה רוחנית, כאן, מגיע התפקיד שלנו, להיות קשובים לצורכי הילדים.

בדיוק לשם כך הוקם ארגון "כיוונים לחיים" הפועל מזה כ-14 שנה שכל מטרתו ומאוויו לאתר את אותם נערים ונערות הפזורים ברחבי הארץ לכוון, להדריך ולדאוג לשבץ אותם במסגרת המתאימה לאופיים ולרמתם, ובעיקר ללוות אותם בכל התהליך. לעקוב אחר רמת ההישגים והציונים ולשמור על קשר עם הצוות החינוכי. ובמקרה הצורך להעניק סיוע רוחני וגשמי.

מי שייסד את הארגון הוא יהודה עטיה איש חינוך אשר נתקל לא אחת במהלך עבודתו בנערים, שהלחץ והתחרות היו להם למשא כבד והם רק חיכו להזדמנות להסיר משא זה מעל גבם, אך ההורים והמחנכים לא גילו את מצוקתם האמתית ותלו זאת בגורמים שונים אחרים כגון השפעות החברה, פינוק וכד'.

יהודה עטיה מסביר מספר נקודות חשובות בנושא זה ובמה כדאי להתמקד, כדי לתת פתרון לתופעה הכואבת:

חנוך לנער על פי דרכו

מיגור הבעיה תתאפשר כאשר נתמקד בפתרון שתי סוגיות האחת היא מניעת נשירה והשנייה טיפול בנוער הנושר.

מניעת נשירה תתאפשר רק כאשר נדע לזהות אצל הילד בעיות בשלבים המוקדמים ונדע שכשם שפרצופיהם שונים כך היא דרך הטיפול בהם… לא כל ילד מסוגל ללמוד במסגרת ישבית רגילה, לא כל אחד מסוגל ללמוד משעה 7 בבוקר עד 9 בלילה. וגם אם יהיו כאלה שיגלגלו עיניים, צריך להבין שילד שלא מסוגל ללמוד כ"כ הרבה שעות במוקדם ובמאוחר ימצא את עצמו מחוץ לישיבה מבחירתו או שלא מבחירתו.

האם ישנו מענה ופתרון לבעיה זו ?

לשם כך ייסדנו את פרויקט מחנכים לתקווה במסגרתו אנו נפגשים עם מחנכי כיתות ח' בת"תים ברחבי הארץ ומנסים בעזרת המחנכים או בעזרת פניות של ההורים עצמם לאתר את התלמידים המתקשים שמלכתחילה זה ברור שהם לא יוכלו להשתלב במסגרת ישיבתית רגילה מכל סיבה שהיא וביחד מוצאים לו מסגרת שמתאימה לצרכיו.

במשך השנים קמו מוסדות במגזר החרדי שכל מעיינם ותפקידם הוא לתת מענה כמעט לכל בעיה ע"י צוות מקצועי חלקם מקילים בשעות הלמוד חלקם מאפשרים להשלים בגרויות ולצאת עם מקצוע לחיים. חלקם משלבים חוגים ופעילויות המאתגרים את התלמידים. הם מסייעים למלא את חסרונו של כל ילד מבחינה רגשית ונותנים לו דחיפה חשק ורצון להשקיע בלמוד ולהצליח. ישנם מוסדות שהתלמידים יכולים להמשיך בסיום הלימודים לישיבות גדולות מצויינות ולהקים בית נאמן בישראל על דרכי התורה.

"כיוונים לחיים" שיבוץ והכוונה למוסדות חינוך נותן מענה לנערים ונערות מרחבי הארץ מגיל 6-20 ומעניק כתובת לעזרה אישית ומקצועית.

www.kivunimlachaim.org.il

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.