כך נאבקים גוטרמן וגפני על ליבו של הנכד ברשב"ם • דעה

ההסכם באלעד חשף את הפילוג ומאבקי הכוח בחצר רשב"ם; שניים הם שנתלים בציציותיו של הנכד המפורסם שנחשב לאחד המשפיעים בציבור החרדי. טור דעה של משה שראם

 

אחרי המלחמה העקובה מדם על ראשות העיר אלעד בין דגל (של יענקוש) וש"ס, מול שלומי אמונים(פרוש), והדרישה הפשוטה מצד אגודה להתדיין בדין תורה או להריץ שוב את ישראל פרוש שמקבל תמיכה אדירה מתושבי אלעד. מה הסיכוי ששלומי אמונים פתאום ירדו ככה מהעץ וויתרו על ראשות העיר בשביל הבטחות פתטיות עתידיות של ראשות העיר בבית שמש בקדנציה הבאה?

אז יהיו כאלו שיצדדו לומר; הנה מתרקם פה דיל חדש: ויתור מצד פרוש על ראשות העיר באלעד לטובת דגל וש"ס, תמורת תמיכה של שני המפלגות במועמדותו של יוסי דייטש בירושלים לראשות העיר.

ההיגיון אמנם נוטה להגיד כך. קודם כל, כי איך שזה היה נראה עד עכשיו, דגל של רשב"ם עבדה יד ביד עם יוסף חיים כלף של דרעי באלעד, כדי לבנות שם צירים חסרי תקדים לתמיכה במועמד של דגל – יוסי שיטרית. המהלך באלעד כולו היה משותף לש"ס ודגל- רשב"ם, לכן אין היגיון, ׳לכאורה׳, לחשוב שדגל סגרו דיל עם אגודה בלי ש"ס.

המפקפקים בקיומו של דיל משותף על ירושלים, מצביעים על כותרות זועמות של ש"ס נגד המהלך של דגל. חבריהם מוסיפים לטעון, ובצדק, כי תמיכה של ש"ס ביוסי דייטש לראשות העיר ירושלים, תהיה בעוכריהם, כי מצביעי ש"ס לא ישימו דייטש בקלפי, ולא חסרים סיבות מדוע.

אך על הנעלם הגדול, המפקפקים לא עונים – איך, מדוע ולאן, נעלם לו הציר = רשב"ם דרעי!

מנגד. כל המקורבים לצלחת הדיל באלעד אומרים 'פה אחד', כי הדיל באלעד – לא כולל תמיכה ביוסי דייטש לראשות העיר ירושלים.

אז מה אם כן קרה אתמול באלעד? מה הדיל שנסגר? ואיפה ש"ס בתמונה?

התשובה נעוצה קודם כל, בהבנת הזרמים השונים בתוך דגל התורה המזוהים עם רשב"ם (יענקוש):

ציר רשב"ם – גוטרמן

היחסים בין יו"ר דגל התורה, משה גפני, לבין ראש עיריית מודיעין עילית, יעקב גוטרמן, ידעה אין ספור עליות ומורדות, כשהמורדות שלטו בעיקר ביחסים ביניהם. זה התחיל עוד בחייו של הרב שטיינמן בעת שגפני ניטרל את השפעתו של גוטרמן בחזון איש 5. גוטרמן שזיהה אז את הריצה של יענקוש לתפקיד הנכד הבא של דגל התורה, הצטרף אליו, וכך היה בעצם הראשון שבנה את יענקוש, תוך כדי שהשיג לעצמו תמיכה מחודשת בתוך דגל התורה – הפעם מחצר רשב"ם החדשה.

ציר רשב"ם – גפני

בשלהי תקופת שלטונו של דוד שפירא בחזון איש 5 (להלן דודוש), התכנסה לה הכוורת של דודוש (שכללה אז את השמות הבאים: יהודה ווצלר, מנחם שפירא, קובי רוזנשטיין, שלום בער סורוצקין (שגם הוא עבר לאחר תקופה לחצר רשב"ם), דוד שפירא כמובן, ואחרון חביב – יעקב אשר), ודנה, איך מתפטרים ממשה גפני שטירפד אז לא מעט מהלכים יומרניים של הכוורת בגלל חששותיו מהעצניקים. לגפני הוצמד אז ע"י הכוורת הכינוי "העצניק", והוחלט אז שכדי להתפטר ממנו, מריצים את הדיל הנורבגי עם מאיר פרוש, כדי להכניס את איש הכוורת – יעקב אשר, לכנסת, ומשם הדרך תהיה סלולה למחוק את גפני מראשות הסיעה ומכובד משקלו בחצרות הרבנים בכל החלטה שהיא.

כולם בטח זוכרים את גפני של אותה תקופה – מרים קול צעקה נגד אגודה ושלומי אמונים, על יחסי הכוחות הבלתי שיוויוניים בכנסת לטובת אגודה. זה היה אז ניסיון שלו ליצור קרע שוב ושוב בין הצדדים, כדי למנוע את הדיל הנורבגי וכניסת אשר לכנסת.

הרבה מים עכורים המשיכו לזרום בין הצדדים, עד אותה תקופת דמדומים של חצר חזו"א 5, שהייתה גם תחילת תקופת עלייתו לשלטון של יענקוש. באותם ימים היה גפני הראשון לחבור לצידו של יענקוש במאבקו נגד דודוש (מאבק שנראה מוכרע בימים אלו לטובת יענקוש) על השליטה בדגל.

גפני התכוון לבנות ציר חדש; דגל – ש"ס, במקום השותפה הטבעית – אגודת ישראל.

שלב ההתנגשות

שתי צירים אלו שהשתלבו להם בתוך רשב"ם, נועדו מראש לפיצוץ אלים ואולי חסר תקנה.

הפיצוץ הזה קרה באלעד. הנה לפניכם הסדר הכרונולוגי של הדברים, והמהלכים שנתפרו ע"י כל אחד מהאישים:

1. נקדים קודם כל בעובדה שידועה לרבים; גפני של לפני הפיצול עם הפלג הירושלמי הוא לא אותו גפני של אחרי הפילוג הליטאי. גפני של אחרי הפילוג, הפך לגפני נרגן, רדוף, תככן בלתי נלאה, חסר סבלנות, ובעיקר נקמן וכזה שהיכולת שלו לסגור דילים ולוותר – רחוק מאוד ממנו והלאה.

ככזה, גפני שימש בשבועות האחרונים כ'סיוט מתמשך' של כל הצדדים ביהדות התורה. הוא הראשון שבירך ודחף את הדיל בין ש"ס לדגל התורה, דיל שהיה אמור לבוא על חשבון הדיל הקיים בין אגודת ישראל-שלומי אמונים לסיעת דגל התורה. בכל זירה אפשרית הוא דחף לפיצוץ מוחלט עם אגודת ישראל לטובת מהלך משותף עם ש"ס. בין אם זה הסירוב המוחלט (בירושלים לתמוך במועמדות של יוסי דייטש, ובין אם זה באלעד כשהוביל את הפיצוץ מול ישראל פרוש לטובת הדיל עם ש"ס.

המהלך האבסולוטי שלו ליצור טריז עמוק – בעיקר בין שלומי אמונים לדגל התורה, מגיע כמובן לאור הדיל שתפר בשעתו דוד שפירא לשלומי אמונים. בדגל התורה אומרים, כי מלבד הסיבוב שאגודת ישראל עשתה לדגל התורה בכל מה שנוגע לחוק הגיוס, דבר שמטריף את גפני בכל החודשים האחרונים וגורם לו להתנהל מול אגודת ישראל כאחרון הנקמנים, "גפני הפך לחסר חושים הגיוניים בעיקר בכל מה שנוגע לשלומי אמונים. שם אין היגיון בכלל, כי הוא מונע מהרצון לקרוע כל חוט שיקשר את הצדדים כתוצאה מהדיל הקדום (הנורבגי).

הטעות של גפני שעלתה לו ביוקר

גוטרמן מחזיר את דגל התורה לשותפות הטבעית עם אגודת ישראל

טעות אחת עלתה לו ביוקר רב, ונראה שהוא ישלם על כך גם בהמשך.

גפני שחזר להרגיש שוב כבעל הבית בדגל התורה, הפך כנראה לשיכור כוח, והחליט שהגיע הזמן לעשות סיבוב גם על היריבים מבית, יעקב גוטרמן, ולהראות לכולם מי בעל הבית של הסיעה.

גפני מינה את מקורבו משה שיפמן לבא כוחו בסיעת דגל התורה המקומית במודיעין עילית ולא את ראש העיר גוטרמן. המהלך נועד לתקוע טריז עמוק בין חברי סיעת דגל התורה החצויים בנאמנותם בין גפני לגוטרמן. המהלך העניק לגפני גם את היכולת לפטר ולמנות חברי סיעה חדשים כפי ראות עיניו, וכך למרר את חייו של גוטרמן בתקווה אולי שייאלץ לפרוש מהתפקיד.

וכאן מגיעה התפנית הגדולה בסיפור. גוטרמן כמו גוטרמן, לא איש שישתוק על מעשה בריוני, שעל פניו מיותר לחלוטין מבחינה התנהלותית, ושאין בו דבר מלבד נקמנות אישית גרידא.

וכך לאחר הפיצוץ הבלתי נמנע שיזם גפני מול שלומי אמונים, נכנס השבוע גוטרמן לתמונה. הוא החל להוביל חזרה את החיבור הוותיק של דגל עם שלומי אמונים ולבטל את הניסיון לחבר בין דגל לש"ס.

גוטרמן לחש לאוזנו של הנכד: "אתה לא צריך להתעבר על מריבה לא לך. זה שגפני מטעמי נקמנות אישיים רוצה לבטל את הדיל שסגר דוד שפירא עם פרוש, זו בעיה שלו בלבד". גוטרמן הסביר לו: "אתה כעת על הסוס. אם תתחיל להפר הסכמים שעשתה הסיעה על יד קודמיך, איש לא יעשה איתך יותר עסקאות". גוטרמן הוסיף ללחוש לו, יש אומרים בארסיות, אך החכמה לא נעדרה מדבריו, כי "העובדה שלקיום הדיל שיזם קודמך בתפקיד הנכד, זקוקים כעת לעמוד מולך, אין כמוה כדי לאשרר עבור את העובדה שאתה חפץ להוכיח אותה בשנה האחרונה – כי כעת יענקוש הוא הבוס בדגל התורה". גוטרמן הוסיף להחכים את הינוקא מנסיונו עתיר השנים, והניח לפניו את ההצעה הבאה: "בכדי לצאת 'בסדר' גם עם גפני, שיספוג כעת לראשונה את נחת זרועו של מיריבו מבית. נוביל מהלך קוסמטי לדיל הקודם. אנחנו נציג לציבור דיל 'חדש' עם שלומי אמונים – שעומד בבסיסו של הדיל הקיים מולם, וכך לא השפלת באופן פומבי את גפני, ויצאת מלך עם שלומי אמונים.

ואכן, על פי מה שנראה ביממה האחרונה, יענקי קנייבסקי הלך לבסוף עם המהלך שהתווה גוטרמן. ולחיבור עם שלומי אמונים – שלום.

והחיבור עם ש"ס, מה יהא עליו? הניסיון להוביל חיבור עם ש"ס ייאלץ לחכות לסבב נוסף של הורדת ידיים בין גפני לגוטרמן, שמסתמנים כעת כמובילי סדר היום המרכזיים בחצר רשב"ם החדשה.

בשולי הדברים, מתייצבים להם כמה אנקדוטות חשובות הראויות לציון:

א. בעקבות המהלך שהוביל גוטרמן, מסתמן, כי איחוד הכוחות מאחורי מועמדותו של דייטש בירושלים – רלוונטי וקרוב מתמיד. גוטרמן במהלך שביצע, הציב את הציר שלומי אמונים – דגל לציר פעולה מרכזי של סיעת דגל התורה.

ב. סיעת ש"ס היא הנחבטת המרכזית בסיפור של אלעד. הם נותרו מצד אחד כפלגנים מרכזיים בתוך סיעת יהדות התורה, בעת שניסו להוביל מהלך משותף לביטול ההסכמים של דגל עם שלומי אמונים. ומצד שני נותרו כעת לבד – בלי הסכמים עתידיים עם שלומי אמונים, ובלי כל הסכם עם דגל התורה בנוגע למועמדות הקרובה של דגל באלעד.

לא נתפלא אם המכה שקיבלה ש״ס מדגל התורה היא כה חמורה, עד שהיא יכולה כעת להוביל את ש"ס לחבירה זריזה עם שלומי אמונים בירושלים ולהודיע על תמיכה בדייטש באופן כזה שיותיר את דגל התורה מחוץ לתמונה.

ג. במצב הנוכחי של קרב איתנים בתוככי חצר רשב"ם, פלג ראב"ד בדגל התורה מתרחק יותר ויותר מכל עמדת השפעה פוליטית כזו או אחרת. אך את זה נשאיר לטור הבא שיתפרסם בקרוב בעזרת השם.

 

הטור נכתב על דעתו של הכותב ואין למערכת כל עמדה בנושא.

6 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. ככל אשר יורוך

    ואני בתמימותי חשבתי ש״גדוילי הדויר״ מורים ואפילו יאמרו על שמאל וכו׳'

    ראובן |
    הגב
  2. אני לא אוהב להגיב באינטרנט, אבל אני חייב להגיד לכם יישר כח גדול

    על ניתוח העובדות והצגתם לעי כל, אני ועוד רבים כמוני אין לנו וואטסאפ, ונהניתי פה למצוא מקום, שחושף כנראה את מה נכתב בקבוצות עם המקורבים ביותר.

    גאון יעקב |
    הגב
  3. שטויות במיץ עגבניות

    פרשנות ברמה נמוכה מאוד

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  4. קונספירציה מענינת אך לא יותר מזה...

    הכותב מצטרף בדבריו לחבורה מכובדת של אוהדי קונספירציות והציבור אוהב את זה חבל על הזמן… גם מי שלא מאמין למילה אחת מהנאמר כמוני קורא כל מילה ובשקיקה כמו ספר מתח כמה שיותר הזוי יותר מעניין…
    ולכותב הנכבד אומר חילך לעלילות נוספות.

    שלמה שלמה |
    הגב
  5. אחלה

    מאד נהנתי סוף סוף מאמר לעניין שמסביר בדיוק מה קורה בלי מריחות

    יוסי |
    הגב
  6. ערב ראש השנה

    לא מתאים לכתב יראת שמים לרכל ולבייש כל כך הרבה אנשים ברבים לפני ראש השנה!!!!

    כלל ישראל |
    הגב