כך תגלו אם יש לכם דלקת בברכיים

סימנים מהסוג של תחושת כאב, נוקשות ונפיחות במפרקים מעידים בדרך כלל על דלקת במפרקים או לפחות על בעיה מסוימת שדורשת את התייחסותכם. כך תדעו לזהות את המחלה בזמן ולעצור את קצב ההתקדמות שלה לפני שיהיה מאוחר מדי

דלקת ניוונית של המפרקים נקראת אוסטאוארתריטיס והיא פוגעת בעיקר במפרקים שנדרשים לשאת את משקל הגוף, כמו הברכיים, הירכיים והקרסוליים. לעומת זאת, דלקת מפרקים שגרונית נפוצה יותר בקרב נשים והיא עלולה לפגוע רק בברכיים. זו דלקת אוטואימונית שמחייבת טיפול ומעקב רפואי של איש מקצוע. כמו כן, כאבי ברכיים עלולים להיגרם בגלל מחלת גאוט, דלקת זיהומית של הברך או דלקת בגיד הפטלה.

ברמה היום יומית, פעילות ספורט מאומצת ומחוץ לסרגל מאמצים תקין תהיה בין הגורמים העיקריים לכאבים שתרגישו במפרקים. יש גם משמעות לשברי מאמץ שאתם סוחבים מהצבא, להליכה מרובה בדרכים קשות ולשימוש בנעליים לא נוחות. גם עומס פיזי, הרמת משאות כבדים ומשקל עודף מעלים את הסיכון לדלקת במפרקים.

תחושת הכאב מחמירה בהדרגה? הגיע הזמן להיבדק

יש כמה אינדיקציות שיכולות להעיד על כך שיש לכם דלקת בברכיים. ראשית, כדאי שתהיו ערניים לתחושת כאב שנוטה להחמיר בהדרגה. הכאב יכול להיות כמובן גם תוצאה של מאמץ פיזי או היעדר כושר גופני מספק, אך במסגרת דלקת הוא מופיע בתחילה רק בשעות הפעילות וככל שהמחלה מתקדמת גם במהלך הלילה. הכאבים אמורים להדליק נורה אדומה בעיקר כאשר הם גורמים להפרעות בשינה או פוגעים משמעות באיכות החיים שלכם.

שנית, תוכלו לדעת אם יש לכם דלקת לפי נוקשות ונפיחות במפרקים. את תחושת הנוקשות תרגישו בדרך כלל לאחר זמן ממושך של חוסר פעילות, בעוד בשלבים מתקדמים היא תלווה בתחושת חריקה במפרק. במקביל, הנפיחות נגרמת מנוזל שנמצא בחלל המפרק ואותה ניתן לראות בצילום רנטגן.

במידה והכאבים נגרמים בעקבות פגיעה בברך, אין צורך להמתין ויש לפנות מיד לבדיקת אורתופד. כך ניתן לקבוע באיזה סוג של בעיה רפואית מדובר ולהתאים עבורכם את הטיפול היעיל לעצירת קצב התקדמות המחלה. את רוב הכאבים אפשר לפתור בעזרת טיפול פשוט של מנוחה, משככי כאבים, חבישה של הברך ופיזיותרפיה, אך יהיו מקרים שבהם נדרש טיפול מקיף ויסודי יותר.

מה עושים עם כאבים כרוניים?

כאבים כרוניים פחות שכיחים מכפי שנהוג לחשוב, אבל הם עדיין מטרידים חלק ניכר מהאוכלוסייה. הדרך להתמודד איתם היא להימנע משימוש בברך הכואבת ולחבוש אותה כדי להקל על הכאבים. מומלץ להשתמש במשככי כאבים לפי המלצת הרופא בלבד ולבצע תרגילים לחיזוק שרירי הגפיים התחתונות.

לרוב ניתן גם לנצל את היתרונות של פיזיותרפיה, או לבצע פעילות גופנית מתונה כדי למנוע את הידלדלות השרירים באזור הברך. כל זה ידרוש השקעה, אך התוצאה תהיה שווה את המאמץ.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.