כלכלת יפן התכווצה בגלל הקורונה – ד"ר דרור מנור

ידוע כי יפן הייתה בדרכה למיתון עוד לפני פרוץ מגפת הקורונה. אולם כרגע ברור שהכלכלה המקומית התכווצה במידה רבה. ברבעון השני של שנת 2020 התכווצה כלכלת יפן בקרוב לשמונה אחוז לעומת הרבעון הקודם

ידוע כי יפן הייתה בדרכה למיתון עוד לפני פרוץ מגפת הקורונה. אולם כרגע ברור שהכלכלה המקומית התכווצה במידה רבה. ברבעון השני של שנת 2020 התכווצה כלכלת יפן בקרוב לשמונה אחוז לעומת הרבעון הקודם. מדובר בצניחה הרבעונית החדה ביותר, מאז שנת 1980. לפי נתונים רשמיים שפורסמו לאחרונה, הכלכלה היפנית התכווצה בקרוב ל- 28 אחוז בחישוב השנתי. אין ספק כי מדובר בנתונים לא מעודדים בשביל יפן, הנחשבת לאחת הכלכלות הגדולות בעולם.

בדומה למדינות רבות, גם ביפן נסגרו חנויות ועסקים במהלך החודשים אפריל ומאי, וכניסת תושבים זרים למדינה נאסרה כמעט לחלוטין. כתוצאה ממדיניות זו צנחה הצריכה הפרטית ביותר משמונה אחוז לעומת הרבעון הקודם. היצוא נפגע אף הוא משמעותית ונחלש ב- 18.5 אחוז. אין ספק כי הפגיעה הקשה בתיירות התבטאה היטב בכלכלה היפנית.

חשוב לציין כי יפן, הנחשבת לכלכלה השלישית בגודלה בעולם אחרי ארה"ב וסין, הפגינה חוסן רב יותר במאבקה בהתפשטות נגיף הקורונה יותר מאשר מדינות מערביות (דוגמת ארה"ב, בריטניה וגרמניה), שהנהיגו סגרים מחמירים הרבה יותר. כך למשל, הכלכלה האמריקאית התכווצה ב- 9.5 אחוז ברבעון השני, ואילו הכלכלה הבריטית התכווצה בכעשרים אחוז.

מומחים אומרים כי יפן נכנסה לבור עמוק שיהיה קשה לה לצאת ממנו. צריך לזכור כי יפן הייתה בדרכה למיתון עוד לפני פרוץ מגפת הקורונה לאחר שהעלתה את מס המכירות הממלכתי משמונה אחוז לעשרה אחוז באוקטובר 2019. ההתכווצות הרבעונית של הכלכלה היפנית שנרשמה כעת הייתה ההתכווצות השלישית ברצף. ייתכן כי המצב הכלכלי שהיה ביפן לפני פרוץ המגפה יחזור רק בשנת 2022 או 2023.

מה שמעניין במיוחד את היפנים כעת היא השאלה עד כמה מהירה תהיה ההתאוששות הכלכלית במדינה בעקבות הגל השני של מגפת הקורונה, אשר החריף במדינה במהלך חודש יולי. מומחים סבורים כי הצריכה עלולה להיחלש פעם נוספת ברבעון האחרון של שנת 2020, כיוון שיותר אנשים יפוטרו מעבודתם וחברות יימנעו מלחלק הטבות ובונוסים לעובדים הזוטרים והבכירים שלהן.

ביפן קיימת דאגה רבה בשל העלייה המשמעותית במספר החולים המאומתים, אשר עלולה לפגוע קשות בצריכה. בעיר הבירה טוקיו נתבקשו התושבים להימנע ממסיבות ומחגיגות, ואפילו מנסיעות במהלך חופשת הקיץ. תושבים רבים אימצו את הבקשה, למרות חשיבותה הרבה של חופשת הקיץ בעיני המשפחות היפניות, אשר נוהגות מדי שנה לטייל ברחבי המדינה. הדבר בא לידי ביטוי בתחבורה הציבורית בעיר הענקית, כאשר תחנות רכבת רבות עמדו ריקות מנוסעים.

אין ספק כי יפן תנקוט בכל הצעדים הדרושים כדי להילחם במיתון ולשפר במהרה את המצב הכלכלי במדינה. היפנים נחשבים לעם חרוץ וממושמע, והם יישמעו לשלטונות עד כמה שניתן. צריך לקוות כי מגפת הקורונה לא תפגע בכלכלה היפנית בצורה כזו, שייקח ליפנים מספר שנים לשקם אותה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *