כריית מנהרות הרכבת הקלה מתחת לגוש דן החלה השבוע

ישנם מומחים הטוענים שלא ניתן להפסיק את פעולתה של "גולדה" בשבת{מרתק}

כריית מנהרות הרכבת הקלה מתחת לגוש דן החלה השבוע, כשמכונת הכרייה הענקית (TBM) הראשונה יצאה לדרך מתחת לבורסה ברמת גן, לכיוון תל אביב. המכונה תתקדם מערבה, ולאחר מכן דרומה, בקצב של כ-10 מטרים ליום, תוך שהיא מדפנת את החפירה בטבעות בטון.

שלב המנהור מתוכנן להסתיים בתוך שנתיים. כיום פועלות בישראל ארבע מכונות TBM, מתוך שמונה המתוכננות בסך הכל. המכונה הבאה תחל לפעול בעוד כחודשיים. לקראת אמצע השנה ייצאו המכונות באתר העבודות בבורסה לכיוון מזרח, אל פתח תקוה. המכונות האחרונות ייצאו לדרכן בתחילת 2018 מאתר השילוח באזור רחוב הרצל בתל אביב.

שם המכונה נגזר מראשי תיבות של Tunnel Boring Machine – מכונה לחפירת מנהרות. "המכונה מורכבת מכמה חלקים ובראשה ראש הקידוח שחופר את המנהרה, ואחריו חלקים אחרים שתפקידם לבנות את מעטפת המנהרה וכן חדרי בקרה ששולטים בה. מכונת TBM קיימת בקטרים שונים. כגודל הקוטר – גודל ורוחב המנהרה, ובהתאם לכך גם משקל המכונה", הסביר מאיר רופא, מנהל חטיבה טכנית של חברת "שפיר הנדסה".
הוא ציין כי סוג המכונה משתנה לפי סוג הקרקע שבה חופרים: "קיימת מכונת TBM המתאימה לחפור בחול – וכזו עתידה לפעול בכריית המנהרות בגוש דן. יש מכונה המתאימה לאבן רכה ויש לאבן קשה – כמו זו שפעלה בחפירת קו הרכבת תל אביב-ירושלים. היא שוקלת מאות עד אלפי טון ואורכה נע בין 120 ל-140 מטר. זו מפלצת של ממש".

מי שזכו במרכז נת"ע להקמת הקטע המערבי של "הקו האדום" הן סולל בונה וחברת CRTG הסינית שיפעילו שש מכונות מתוך השמונה (שתיים יפעלו באזור המזרחי של הקו האדום). על פי לוחות הזמנים, המכונות יחלו לחפור רק בעוד שנה. קשיונג צ'אונדג, מנהל הפרויקט מטעם חברת CRTG, מסביר כי אורך כל אחת ממכונות החפירה שיביאו איתן לפרויקט הוא כ-100 מטרים ומשקלן כ-800 טון. "לאור זאת נדרשת סגירה של שטח משמעותי לשם החדרת המכונות אל מתחת לאדמה. המכונה חופרת מנהרה בקוטר 7.5 מטרים ומדפנת אותה בבטון כך שנשאר קוטר פנימי של 6.5 מטרים".

כיצד פועלת המכונה? בחזיתה יש ראשי קידוח שעל ידי סיבוב ודחיפה שוברים את האבן וחופרים את המנהרה (ראש הקידוח מונע במנועי חשמל). על חזית ראש הקידוח יש כפות שאוספות את החול שנכרה ומעבירות אותו למרכז ראש הקידוח. משם הוא עולה למערכת מסועים והם משנעים את החומר מחוץ למנהרה

אחרי ראש הקידוח יש למכונה חלק שנקרא "אירקטור", מכשיר שבעזרת ואקום תופס סיגמנטים מבטון (חלקי בטון שמרכיבים את המנהרה) ומחבר אותם ויוצר טבעת בטון שבתוכה בעצם עתידה לעבור הרכבת. כך, תוך כדי התקדמות, נוצרת המנהרה שבה עוברת הרכבת. כלומר, המכונה גם חופרת וגם בונה את המנהרות.

בתוך ה-TBM יש עוד מערכות כגון מערכת אחסון חלקי בטון לצורך בניית המנהרה, ומשאבות בטון לצורך ייצוב חלקיו ועל מנת שהמנהרה שנוצרה תהיה יציבה ותתחבר לקרקע. התקדמות החפירה יכולה לנוע בין 10 ל-25 מטרים ביממה, תלוי בסוג הקרקע ובסוג המכונה.

המכונה חופרת מתחת לאדמה בעומקים שונים. לפני החפירה נבדק התוואי כולל יסודות בניין עמוקים, קווי תשתית של ביוב, חשמל ותקשורת. תוך כדי עבודה המכונה מתיזה קצף מיוחד שמתאים לסוג האדמה באזור החוף והוא מייצב את האדמה ומונע את קריסתה. בנוסף יש מערכות ניווט ובקרה שיודעות לגלות מבעוד מועד מערות או אזורים שקיימת בהם סכנת מפולות.
ב לבה של המכונה הוא חדר ההפעלה שכולו מבוקר במחשב. היא מחוברת למערכות לווייניות, וכך יבטיחו שהמנהרה תכרה בכיוון הנכון ובנתיב המדויק. עובדים בה 25-20 אנשים במשמרת – חשמלאים, מכונאים, מבצעי היציקות וכדומה, ולרווחתם יש במכונה אפילו חדר אוכל, שירותים ומתקנים אחרים.

בגלל החום הרב שנוצר בעבודה, צמודות למכונה מערכות קירור מחוץ למנהרה והן מקבלות את המים החמים דרך צנרת, מקררות אותם ומחזירות אותם למכונה. בשונה משיטות מנהור מסורתיות, שיטת TBM מאפשרת העברת חלק הארי של העבודות אל מתחת לקרקע, ובכך ממזערת את ההפרעה לשגרת החיים מעליה. עם זאת, בזמן העבודה המכונה גורמת

לרעידות, אך הן מתרחשות בעיקר בחזית ולא מורגשות בחוץ: "מדובר ברעידות מתונות מאוד", הסביר רופא. "יש רעש ויש רעידות אבל זה לא היסטרי כמו שזה נראה. ברגע שהמכונה הוכנסה אל תוך המנהרה, מי שבחוץ לא שומע כלום. לכל מנהרה צריך להכניס 'אוויר מאולץ', בעזרת מפוחים שמחוץ למנהרה. הם מייצרים המון רעש"

ייתכן ובנוסף אנחנו בפני בעיה שכן ישנם מומחים הטוענים שלא ניתן להפסיק את פעולתה של "גולדה" בשבת דבר אשר קרוב לוודאי יגרום לבעיות לא פשוטות בוודאי באזור בני ברק.

הקו האדום של הרכבת הקלה, שעל פי התכנון ייפתח לתנועת הנוסעים ב-2021, ינוע לאורך 24 קילומטרים, בין פתח תקוה לבת ים. המקטע המרכזי של הקו ינוע במנהרה תת-קרקעית, לאורך 12 ק"מ, מנוה צדק בתל אביב ועד למחלף גהה.

שר התחבורה, ישראל כ"ץ, ערך מסיבת עיתונאים לרגל תחילת עבודות הכרייה ואמר: "מיזם הרכבת הקלה הוא דוגמה מובהקת ליכולת לקבל החלטה. עוצמת הבעיות והאתגרים במיזם הזה הרתיעו רבים ומנעה את יישום האתגר התחבורתי הזה במשך למעלה מארבעה עשורים". במהלך האירוע נחשף כי מכונת ה-TBM הראשונה תכונה "גולדה", על שם ראש הממשלה לשעבר, גולדה מאיר, שבתקופתה הניחה אבן פינה לפרויקט הרכבת הקלה, אשר נדחה עד לימינו.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.