לא כמו בלוח: היום צמים 20 דקות פחות

הפסיקה ההלכתית שחלה כיום, מגדירה את שעת סיום הצום בצאת הכוכבים (17:05) כמו ביום כיפור ובתשעה באב, אך בהתעמקות הלכתית הורה הרה"ג יצחק ברדא שליט"א כי ע"פ כל הפוסקים, זמן צאת הצום הוא בשקיעת החמה – 20 דקות קודם (16:45)

בשיעורו השבועי של ראש מוסדות יצחק ירנן באשקלון הרה"ג יצחק ברדא שליט"א, התייחס הרב לצום עשרה בטבת שיחול היום (חמישי) והוא כדוגמא לשאר צומות, למעט כיפור ותשעה באב.

הפסיקה ההלכתית שחלה כיום, מגדירה את שעת סיום הצום בצאת הכוכבים (17:05) כמו ביום כיפור ובתשעה באב, אך בהתעמקות הלכתית הורה הרה"ג יצחק ברדא שליט"א כי ע"פ כל הפוסקים, זמן צאת הצום הוא בשקיעת החמה – 20 דקות קודם (16:45).

אז מדוע צמנו עד צאת הכוכבים במשך השנים? התשובה היא פשוטה והיא טעות בהבנת הנקרא!

מר"ן הבית יוסף כתב בנושא, בספר השולחן ערוך את המילים "צריך לצום…" ומשם הסיקו את המסקנה כי המילה 'צריך' פירושה 'חייב' אך מר"ן בעצמו כתב כי הפירוש האמיתי למילה 'צריך' היא בכלל 'יש לו רשות' למי שירצה להשלים את צומו עד צאת הכוכבים.

"מה שנהגו עד כה העולם לצום עד צאת הכוכבים, זה לא היה בבחינת חוב, חייב לצום, לא, שקיעה נגמר…" כך אמר הרה"ג יצחק ברדא שליט"א.

לפיכך, ארבעת התעניות: צום גדליה, עשרה בטבת, תענית אסתר ושבעה עשר בתמוז, שסיומם היה עד כה בצאת הכוכבים – מעתה יוקדמו לשקיעת החמה לכתחילה.

לעומתם, יום כיפור וצום תשעה באב יסתיימו בצאת הכוכבים בדין תורה!

7 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. דומים לשדים

    יש רשי בקידושין שאומר לובשים שחורים דומים לשדים יש הרבה עיוותים בדור הזה

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  2. הרב עובדיה כבר התבטא עליו שהוא טועה ומורה הלכות נגד השולחן ערוך זה בעיה לסמוך עליו

    תראו בהלכות חנוכה לגבי זמן ההדלקה שהוא כתב להדליק בשקיעה נגד כל הפוסקים

    חיים |
    הגב
  3. אולי תשאלו את מיליארדי החרדים שבפייסבוק מה דעתם בנושא

    אפשר לשאול גם בטוויטר

    אדמו"ר ממישקולץ |
    הגב
  4. איך ממציאים דברים חדשים?

    איך זה שפתאום יש קביעה הלכתית חדשה וכל הרבנים שבדור לא ידעו? למשל הגר"ע יוסף זצ"ל לא ידע מזה?

    יוני |
    הגב
  5. קובץ שבבניקים מנחילים דבר הלכה לעם....

    מסתבר שעורכי האתר כאן בכלל לא צמים…

    יהודי |
    הגב
  6. מחילה מכבודו

    במחילה מכבודו. חולק על מנהג הקדמונים וכל הפוסקים ראשונים ואחרונים. אין לזוז מהנהוג צאת הצום בצאת הכוכבים. ועיין מש"כ עליו מרן זיע"א עם כל חיבתו שהיתה אליו. שיש לעמוד בתוקף שלא לחדש דברים חדשים

    חיים |
    הגב