לא עברה חליצה וילדיה הותרו מחשש ממזרות

בית הדין הרבני האזורי בנתניה התיר בפסק דין נדיר לשני ילדים של יבמה שלא עברה חליצה לבוא בקהל, ופסק כי אינם ממזרים

בית הדין הרבני האזורי בנתניה התיר בפסק דין נדיר לשני ילדים של יבמה שלא עברה חליצה לבוא בקהל, ופסק כי אינם ממזרים.

הפרשה נחשפה כאשר שני בני זוג נתנייתים שנישאו בנישואין אזרחיים בקפריסין ביקשו להתגרש ולסדר להם גט כדת משה וישראל. בני הזוג סיפרו בבית הדין כי הם לא נישאו כהלכה משום שהאישה הייתה נשואה בעבר כדת וכדין אבל התאלמנה מבעלה הראשון שנהרג בתאונת דרכים שנה לאחר נישואיהן.

מאחר והנישואין היו ללא ילדים אסר בית הדין על האישה להינשא כל עוד היא לא תקבל חליצה מאחיו של המנוח. האישה ובעלה המיועד – החדש – התקשו לשכנע את האח לבוא לבית הדין כדי לחלוץ. הם החליטו לדלג על הליך החליצה ולהינשא בנישואין אזרחיים בקפריסין.

בינתיים נולדו להם שני ילדים וכשביקשו להתגרש בית הדין נדרש לסוגיית כשרותם של הילדים שנולדו ליבמה ללא חליצה ומנישואין אסורים. הספק שעמד בפני בית הדין הוא האם דינם כממזרים שנולדו לאישה שאיננה פנויה.

אב בית הדין הרבני בנתניה הרב שניאור פרדס צלל לעומקה של הסוגיה ובחן לעומק את השאלה האם בן שנולד מיבמה הינו בחזקת ממזר, וזאת לאור העובדה כי בני הזוג נישאו בנישואין אזרחיים ולא הלכתיים.

בפסק הדין המקיף והיסודי סוקר הרב פרדס את נושא היבמה והחליצה החל מהתורה ועד ימינו וכן את סוגיית משמעותם ההלכתית של נישואין אזרחיים. בסופו של דבר כותב הרב פרדס בפסק הדין: "שני ילדיה של המבקשת רשאים להינשא ולבוא בקהל ואינם ממזרים כלל – לא מדאורייתא ולא מדרבנן".

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. לא צריך להגזים

    שו"ע אבה"ע (ד י"ג) איזהו ממזר? זה הבא מאחת מכל העריות, בין בחייבי מיתות בין בחייבי כריתות, חוץ מהבא מהנדה, שאף על פי שהוא פגום, אינו ממזר אפילו מדרבנן:
    וכמובן וידוע יבמה זה חייבי לאויין

    דוד הקטן |
    הגב