לטוס כחול-לבן / הטור(ס) של יחיאל פליישמן

נניח שאני תקוע בשדה בחו"ל וטיסתי בוטלה. מה עלי לעשות? ייתכן וכבר קיים פתרון חלופי עבורך, אצל נציגי חברת התעופה. במקביל יש לפנות אל סוכן הנסיעות שינסה למצוא עבורך את הפתרון היעיל ביותר. ועל כך יכולות להעיד עייני האדומות מחוסר שינה, בעקבות הפניות הרבות של נוסעים מודאגים בלילה האחרון

היו כאלה שיגידו שבזמן שעשרות אלפי נוסעים תקועים בערים שונות בעולם זו לא בדיוק ההזדמנות הנכונה לכתוב את צמד המילים "אמרתי לכם", אבל דעתי בדבר כדאיות הטיסה בחברות הישראליות ידועה ופורסמה גם בטוריי הקודמים מעל במה מכובדת זו.

לכן, לטובת לקוחותיי ושאר הנוסעים המודאגים אסתפק הפעם בכמה עובדות שחשוב לדעת ובסקירה מעודכנת של המצב נכון לרגע זה על מצב הטיסות לארץ וממנה, על דרכי המילוט הנוחות ביותר בכדי להגיע לייעד הנכסף ועל חוקי התעופה הבסיסיים במצבים כגון אלו.

חשוב לי לציין, כי כידוע לכם אי הוודאות גבוהה והדברים עלולים להשתנות עד לפרסום המאמר, אך נכון לשעת כתיבת שורות אלו כמעט כל חברות התעופה הזרות הפסיקו את הטיסות לישראל וממנה, אך חברות התעופה הישראליות טסות כרגיל וביתר שאת ועל כך בהמשך…

ראשית עלי להדגיש כי בענף התעופה קיימים חוקי תעופה ברורים וכתובים, אך כמו כל חוק הוא נתון לפרשנות וזאת לצערי התחושה שקיימת נכון לעכשיו, והבלבול גדול.

קחו לדוגמה את העובדה הבאה: על פי חוקי התעופה, במידה וחברת תעופה ביטלה את הטיסה באופן חד צדדי פחות משבוע ימים לפני הטיסה רשאי הנוסע לתבוע פיצוי מחברת התעופה על ביטול הטיסה למעט במקרים של "נסיבות מיוחדות שאינן בשליטה". השאלה המתבקשת היא – האם המצב הנוכחי אכן מצדיק את סירובן של החברות הזרות להיכנס למרחב האווירי של ישראל ונכלל בגדר אותן "נסיבות מיוחדות" הפוטרות אותן ממתן פיצוי ללקוחות ? שאלה טובה שאין לה עדיין תשובה בשלב הזה.

חוק נוסף הנוגע לביטול טיסה ביוזמת חברת התעופה מתייחס לחובתה של החברה לספק לנוסעים טיסה חלופית ולינה בבית מלון על חשבונה עד למועד יציאת הטיסה החלופית. כמו כן חשוב לציין כי חברת תעופה שטיסתה בוטלה או שונתה מחויבות להשיב את סכום הטיסה תוך 21 יום ממועד בקשת ההחזר ובכתב.

ב-24 השעות האחרונות נוכחנו לדעת כי חברות התעופה הזרות הידועות והמכובדות מנסות לתת פתרונות ללקוחות שהזמינו כרטיסים לטיסות שבוטלו, אך לצערנו לאור המצב הנוכחי הפתרון היחיד שניתן להציע הוא טיסה חלופית באחת מהחברות הישראליות, כאשר צי המטוסים שלהם מוגבל ומציאת טיסה חלופית עלולה לקחת ימים ארוכים ודורשת סבלנות רבה. קשה מאד להסביר את זה למי שחייב להגיע או לצאת מהארץ היום עקב שמחה משפחתית או כי אשתו כורעת ללדת.

גם אם אותו אדם יהיה מוכן לשלם ישירות לאל על כל סכום, סיכוייו לעלות על טיסת אל קלושים ביותר. אל לנו לשכוח שמדובר בעונת השיא ורוב הטיסות כבר מלאות כמה חודשים מראש. בחברות הצ'רטר, הלואו קוסט וחבילות נופש שנרכשו באינטרנט הסיפור שונה לגמרי. רוכשי הכרטיסים נתקלים לרוב בחוסר מענה מוחלט מצד נציגי החברות ועם אתרי האינטרנט, כמובן, שאין מה לדבר. עובדה ששוב מוכיחה את טענתי הידועה, לגבי הסיכון שברכישת כרטיסים באינטרנט.

ועכשיו לתכל'ס – אז מה עושים? נניח שאני תקוע בשדה בחו"ל וטיסתי בוטלה. מה עלי לעשות? יש לפנות אל נציגי חברת התעופה, ייתכן וכבר קיים פתרון חלופי עבורך. במקביל יש לפנות אל סוכן הנסיעות שייצג אותך נאמנה אל מול חברת התעופה וינסה למצוא עבורך את הפתרון היעיל ביותר. על כך יכולות להעיד עייני האדומות מחוסר שינה בעקבות הפניות הרבות של נוסעים מודאגים בלילה האחרון.

עליך גם לקחת בחשבון המתנה ארוכה ולעיתים גם עיכוב במתן הפתרון מכיוון שטיסות אל על מלאות מלכתחילה. במידה והינך מעוניין לא להשתמש בכרטיס הקיים אלא לרכוש כרטיס חדש בחברה ישראלית, יש להיערך לאפשרות כי עלות הכרטיס החדש תהיה גבוהה יחסית ושוב, רק במקרה הטוב שזכית והצלחת למצוא פנוי על הטיסה . רצוי מאד להיות סבלניים, לקחת בחשבון שמדובר במצב מיוחד ולזכור שהסוכנים וחברות התעופה עושים ימים כלילות על מנת לתת פתרון לכל הנוסעים.

אז לפעם הבאה – כחול לבן. טוסו בחברת תעופה ישראלית, במטוסים המוטסים ע"י טייסי חיל האוויר הנאמנים לארצנו וכך תרווחו כפליים . גם תרגישו בטוחים ורגועים יותר וגם תתנו פרנסה ליהודים.

שנדע ימים טובים יותר ונזכה לגאולה שלמה במהרה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.