כך נראה ליל הסדר בחצרות האדמורי"ם והרבנים • פרופיל מרתק

כמה בחורים ישתתפו בשולחן הסדר של האדמו"ר מבעלזא? באיזו חסידות האברכים משתתפים בסדר של האדמו"ר רק עד 'שולחן עורך'? איפה לא נוהגים לגנוב אפיקומן? ואיך פתרו בסאטמר את בעיית העומס? פרויקט מיוחד: ליל הסדר בחצרות האדמו"רים והרבנים

בחצרות הגדולות מתכוננים באופן מיוחד לקראת החג הממשמש ובא, למשל נוהרים החסידים לרבם כדי לזכות לשהות עמו במחיצתו, בניגוד לליטאים.

בחסידות בעלזא

ליל הסדר עורך כ"ק מרן אדמו"ר מבעלזא שליט"א עם אלפי הבחורים תלמידי הישיבות הק' דחסידי בעלזא  [גם בחורים מבוגרים השוהים בביתם בחו"ל במשך השנה עולים לירושלים עיה"ק לליל הסדר]  ב'גרויסע שטיב' בבנין ביהמ"ד הגדול בקרית בעלזא ירושלים.

בראש השולחן יושבים כמובן בנו הרה"צ רבי אהרן מרדכי שליט"א ונכדיו שיחיו, זה הפעם היחידי בשנה שהנשים [כולל אמו הרבנית מבילגורייא תליט"א] יושבים על שולחן אחד ומשתתפים בעריכת ליל הסדר בקצה השולחן הגדול.  ן מזמין האדמו"ר בכל שנה אורחים מיוחדים בעיקר גרושים ואלמנים שאינם נשואים.

תחילת עריכת הסדר עורך האדמו"ר עם הבחורים בלבד, כאשר בכל קטע שני או שלישי אומר האדמו"ר דבר תורה, בשנים האחרונות אומר האדמו"ר דבר תורה או שנים גם בלשון העברית לעשרות בעלי התשובה מישיבת תורה ואמונה המשתתפים בעריכת ליל הסדר אצל האדמו"ר.

את הסימנים והקושיות שואלים הנכדים הילדים והבחורים, האדמו"ר שליט"א מזכיר לנכדיו שבבעלזא נהגו לא לגנוב את האפיקומן, בכדי ללמד אותם שאסור לגנוב.

לאחר שולחן עורך ואכילת האפיקומן יוצא האדמו"ר להפסקה ואלפי הבחורים יורדים לאולמות השמחה בבנין לסעוד את סעודת החג, בחלק השני של עריכת הסדר משתתפים הציבור הרחב תושבי קרית בעלזא ומחוצה לה ומאזינים לאמירת ההלל ונשמת וכו' הנאמרת בהשתפכות הנפש ובקול רם בשילוב דברי תורה.

בסיום עריכת ליל הסדר פוצחים בריקוד נלהב, והאדמו"ר שליט"א רוקד בכל כוחותיו בניגון חסל סידור פסח.

ללילה המיוחד מסבים למעלה מאלף בחורי ישיבות לשולחן הסדר של  כ"ק האדמו"ר. הבחורים סועדים בישיבה על שולחנות המסודרים במספר קומות, כשלכל אחד קערה מיוחדת עבור ליל הסדר.

האדמו''ר מבעלזא משיף

 

יצוין כי כ"ק האדמו"ר מבעלזא מזהיר בכל שנה את נכדיו שלא לגנוב את האפיקומן, זאת כדי שלא יחשבו שיש 'גניבה מותרת'.

גם בחסידות ויז'ניץ

מסבים הבחורים עם האדמו"ר לסעודת החג, אולם בניגוד לשנים עברו בהם גם האברכים היו משתתפים בסדר, השנה הם ישתתפו בו עד 'שולחן עורך', ואחר כך ימשיכו בבתיהם לערוך יחד עם בני משפחתם, וזאת בהוראת האדמו"ר.

בחסידות צאנז

לאחר התפילה בליל החג מחלק האדמו"ר מצות לכל המשתתפים אצלו בליל הסדר. בצאנז נוהגים להסב לליל הסדר אצל הרבי כל הזוגות הצעירים שנשאו בשנה האחרונה וכן אלמנ​ות רבות המוזמנות אישית ע"י בית האדמו"ר.

בליל הסדר יושב הרבי על ספא מיוחדת כשהוא לבוש בטלית במשך כל הסדר, בהסיבה נשכב האדמו"ר על הספה בצורת שכיבה מלאה.

נכדי האדמו"ר נוהגים לאחר ה 4 קושיות לומר "מה נשתנה פלפול". נכדות האדמו"ר עד גיל 12 גם שואלות את הקושיות לאוזני הרבי.

ע"פ מנהג הרה"ק הדברי חיים מצאנז, לא נוהגים לגנוב את האפיקומן בהטעימו שאין לחנך את הילדים בליל קדוש זה למעשי גניבה..​. ליל הסדר מסתיים בד"כ לקראת השעה 4.

צאנז פורים נס צילם יהודה אדלר 24  (13)

לפנות בוקר ​כשבשעה אחרי חצות נוהרים תושבי הקריה שכבר סיימו את הסדר בביתם ​ לחזות בליל הסדר ע"י האדמו"ר​, במהלך ליל הסדר אומר הרבי ד"ת רבים כשצוות של 4 אברכים תלמידי חכמים ממונים על סימוני הקטעים של הד"ת וזכירת הד"ת. במשך כל הפסח נוהג הרבי ללמוד יחד עם הקהל בין מנחה לערבית וספירת העומר.

בחסידות סאטמאר מהרז"ל

ליל הסדר אצל האדמו"ר מהרי"י מסאטמאר נערך בביהמ"ד המפואר שבבית האדמו"ר. בשני הלילות סועדים החתנים תלמידי הישיבות, 250 חתנים במספר, בכל לילה. כבר מר"ח ניסן מתחילה ההרשמה אצל משב"ק האדמו"ר, הרה"ח ר' שמואל טייטלבוים. חוץ מהחתנים מוזמנים כעשרה תלמידי ישיבות שהצטיינו בלימודם במשך זמן החורף, המצטיינים נבחרים בקפידה ע"י מנהלי הישיבות הקטנות והגדולות של סאטמאר.

האדמו"ר נוהג לשלב בתוך אמירת ההגדה דברי תורה שהוא מחדש בכל שנה. השיא של הלילה הוא הסיפור על חמשת התנאים שהיו מסובים בבני ברק, האדמו"ר מוסר פלפול תורני עמוק בענין זה.

מהרז''ל מסאטמאר משיף

בלילה השני קודם אכילת האפיקומן, מתחילים לזרום אלפי החסידים לבית האדמו"ר, ולאחר סיום הסדר מלווים את האדמו"ר אל ביהמ"ד הגדול דסאטמאר לאמירת ספירת העומר.

בשנים האחרונות כשגדל עומס הבאים קודם אכילת האפיקומן, יזמו עסקני החסידות סדר מופתי מסביב לבית האדמו"ר כדי שלא יפריעו את המשך אמירת ההגדה עד הסיום. כל חלונות הבית נפתחים לרחוב והציבור הגדול עומד מסביב לבית אצל החלונות. רק מתי מעט מנגידי החסידות מורשים להיכנס עד סיום אמירת ההגדה.

 

ליל הסדר בבתי גדולי ישראל הליטאים:

בבית מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א:

בנו הגאון רבי אברהם ישעיה משתתף בסדר, בערב פסח עושה סיום על בבלי ירושלמי רמב"ם שו"ע משנ"ב כל המדרשים וכו', מקבל אלפים לאחר חגיגת הסיום ,ואז שורף את החמץ ואומר את תפילת הרה"ק מאוסטרופולי שהיא סגולה להינצל באותה שנה מכל רע.

כבר 50 שנה שמתארחים אצל מרן הגר"ח, בנו בכורו הרב הגאון רבי אברהם ישעיהו קנייבסקי ובני משפחתו. מרן הגר"ח ישוב בראש השולחן כשעל ראשו חבוש השטריימל אותו נוהג לחבוש בימי חג ומועד, ומתחיל את עריכת ה"סדר".

צילום: אלי קובין
צילום: אלי קובין

מרן הגר"ח מקפיד לאכול ל"מרור" חזרת מיוחדת, מרה במיוחד, כשבערב החג מגיע רופא בכדי לבדוק ולמדוד את הכמות אותה מרן יכול לאכול וזאת בשל החריפות היתירה. הגר"ח מתנגד בנחרצות לגניבת האפיקומן ואומר תמיד בשם אביו מרן ה"סטייפלער" זצ"ל, שאיננו מחנכים את ילדינו לגנוב חלילה.

מרן אומר את ההגדה בהטעמה ושר את כל השירים בניגונים המקובלים מבית אבא. הגר"ח אינו מרבה להוסיף על מה שכתוב בהגדה, ובשולחן עורך אומר ווארטים קצרים על מעלת חג הפסח.

בבית מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן שליט"א:

אצל מרן ראש הישיבה בעל האיילת השחר הסדר נערך רק ילדיו ונכדיו וניניו,  מרן הראש ישיבה מקפיד  שכל אחד מהנכדים שואל את  ה"'מה נשתנה'.

מידי פעם פונה מרן בחביבות לאחד מהנכדים ומבקש ממנו להשמיע תירוץ על קושיה מסויימת.

ה'ראש ישיבה' אומר את ההגדה בנעימות וחן מיוחדת, כשהוא משתדל לומר גם את ההלל לפני זמן חצות.

מרן הגראי''ל שטינמן שטיינמן צילם אלי קובין

את תפילת "נשמת כל חי" אומר ראש הישיבה בהתעוררות גדולה כשהוא מדגיש ומטעים כל מילה ומילה.

את הפיוטים שאומרים בסוף ההגדה שר מרן ראש הישיבה בהתרגשות ובהתעוררות הנפש עם ניגונים מיוחדים וישנים המקובלים אצלו מזמן שעוד למד בבריסק. אשרי עין ראתה כל אלה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.