למה בכלל צריך תוספי תזונה?

מרבית הישראלים נוטלים תוספי תזונה כאלו ואחרים. ישנם משתמשים קבועים ואחרים לוקחים לתקופה מסוימת בחיים. מתי, למה ואיך כדאי להשתמש בתוספי תזונה?

רויטל מור

שוק תוספי התזונה העולמי מגלגל מעל 80 מיליארד שקל בשנה. ישראל מתקרבת לגבול המיליארד שקלים שאותם ישראלים מוציאים על תוספי תזונה. כ-37% מהישראלים צורכים תוספי תזונה באופן קבוע ומוציאים על כך בין 100-200 ₪ מידי חודש, על פי סקר שנערך במכון גאוקרטוגרפיה. כאשר מתמקדים באוכלוסיית בני ה-50 פלוס המספרים עולים ומטפסים למעל לחצי מהישראלים – 57% מהישראלים צורכים תוספי תזונה, גם אם לא על בסיס קבוע. כאשר צריכת תוספי תזונה נעשית מהסיבות הנכונות – יש לכך הצדקה מלאה. השאלה היא האם הסיבות נכונות ועוד יותר – האם תוספי תזונה שנצרכים הם אלו שבאמת זקוקים להם?

מה הם תוספי תזונה?

תוספי תזונה הם ויטמינים, מינרליים, תמציות צמחים וחומרים אחרים. החומרים הללו מגיעים באריזה נוחה של טיפות, כמוסות או אבקה ומשווקים כתוספי מזון. מכיוון שלא מדובר בתרופה, הפיקוח והבקרה אינם נוגעים ליעילות רפואית אלא על הבטיחות שבשימוש במוצר.

האם אכילת מזון מגוון אינה מספיקה?

לא תמיד. ישנן לכך סיבות רבות אשר המרכזיות שבהן הוא השינוי שאורח החיים המודרני. בעבר אנשים היו יותר באור שמש, יותר בתנועה, המזון שהם צרכו היה מעובד ותעשייתי הרבה פחות מהמוצרים שאנו צורכים כיום. אפילו ירקות ופירות, אותם מקורות ידועים של ויטמינים, מכילים היום אחוזים נמוכים בהרבה של חומרים מזינים לגוף לעומת הפירות שהיו על המדפים לפני פחות מחצי מאה. הסיבה? את מקומם של הוויטמינים תפסו תכונות אחרות כגון גודל וצבע, אורך חיי מדף וכדומה.

מלבד אורח החיים המודרני ישנם מצבים מסוימים בהם תוספי מזון נחוצים במיוחד. למשל, תוספי מזון לספורטאים: אנשים שמתאמנים בספורט באופן קבוע זקוקים לתוספים מזון על מנת לשפר את הביצועים ומסת השריר. ספורטאים נוטים גם לאכול כמות גדולה של חלבונים שסידן וויטמינים ממשפחת B עוזרים במטבוליזם שלהם.

מצבים בהם כדאי לשקול לקחת תוספי מזון

יש אנשים עבורם צריכת תוספי מזון דרושה דרך קבע, עבור אחרים נטילתם עוזרת לצלוח תקופות מסוימות בהינתן הצורך. נקודה ראשונה שאותה יש לקחת בחשבון היא אורח חיים. כבר דיברנו על ספורטאים אולם יש עוד מצבים בהם כדאי לאנשים לשקול נטילת תוספי תזונה. אנשים המקיימים אורח חיים טבעוני, לדוגמה, נוטים לפתח חסרים בוויטמין D וב- B12, בגיל מבוגר ישנם תוספי מזון העוזרים בשמירה על העצמות והמפרקים ממפגעי הגיל השלישי ובתקופת ההריון ישנם תוספי תזונה לנשים דוגמת חוצה פולית, ברזל או אומגה 3 שנדרשים על מנת גם על מנת לשמור על התפתחות תקינה של העובר וגם על מנת להשלים חסרים שלרב מתפתחים בתקופת ההריון בקרב הנשים.

מצבים נוספים הם מצבים של מחלה בהם תוספי מזון נלקחים על מנת לתקן מה שהתרופות או המחלה קלקלו. דוגמה מצוינת לכך היא אנטיביוטיקה שאמנם מטפלת במצבי חולי מציין אולם על הדרך נוטה לפגוע גם בחיידקים המועילים לגוף. פרוביוטיקה ותוספת חיידקים "טובים" יכולה לעזור למנוע את תופעות הלוואי של התרופה.

אחריות בנטילת תוספי מזון

אין שני אנשים הזקוקים בדיוק לאותם תוספי מזון כיוון שיש משתנים רבים השונים בין אנשים שונים. אורח חיים שונה, מין, משקל, תזונה, גנטיקה ואפילו מקום מגורים יכולים להשפיע על הרכב תוספי המזון שיכול לעזור לאדם. בגלל המגוון הרחב, לפני שמתחילים לקחת תוספי מזון פשוט כי הם נמצאים על המדף בבית המרקחת, כדאי להתייעץ עם איש מקצוע בנוגע לנטילתם. תזונאים או נטורופתיים אשר זהו מקצועיים יכולים לערוך בדיקות ולגלות מה הם תוספי המזון אשר ישפיעו בצורה הטובה ביותר עבורכם.

 

תוספי מזון אינם תרופת פלא אולם הם יכולים לעזור ולמנוע מחלות ומצבים שעלולים להידרדר למצבים מסכני חיים כאשר יש חסרים משמעותיים. התייעצות קודמת ובחירה חכמה בתוספי מזון מתאימים תתרום לאורח חיים בריא ולאיכות חיים טובה.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.