לקלף – או לא לקלף? זו השאלה!

או – אל תסתכל בירק אלא בקליפתו….

 

אין ספק שכשמדברים על חשיבות של אכילת ירקות ופירות יש קונצנזוס כללי לכל אנשי המקצוע ולכל האנשים בכלל בנוגע לחשיבותם בכלל. ירקות ופירוק מכילים סיבים תזונתיים, אנטיאוקסידנטים (נוגדי חימצון שונים), מינראלים וויטמינים, סוכרים (פחמימות)  ונוזלים.

מחקרים , מראים כי אכילת ירקות ופירות עשויה למנוע מחלות שונות, לעכב מחלות אחרות, לשמור על מערכת עיכול בריאה ותקינה לאורך זמן. היומיומיות.

משרד הבריאות ממליץ על אכילה של כ 7-9 מנות פרי לאדם בוגר ומומלץ לצרוך את המנות ממגוון צבעים ("חמישה צבעים ביום") מאחר ולכל צבע שבירק/פרי קיים יתרון רפואי אחר לגוף האדם.

אבל מה עם הקליפות של ירקות ופירות אלו? מה עושים איתם?  רבים עוסקים בסוגייה המעניינת הזאת של מה חשיבות קליפות הפירות והירקות. האם כדאי לקלף את הירק לפני האכילה? האם הקליפה מזיקה או מועילה? מה מכילה קליפת הירק בחשיבותה?

בהמשך הכתבה אסקור מספר של פירות וירקות שכיחים על שולחנינו אשר רבים נוטים לקלפם. האם נכון להמשיך ולקלף? מה חשוב לקחת בחשבון?

קליפת הירק והפרי היא קליפה אשר מטרתה בטבע לשמור על פרי הפנימי שעל הצמח. הקליפה מגינה על הפרי מפני חרקים, מזיקים וכן שומרת על שלמותו התוכן של הפרי והירק.

 

לגבי יתרונות הקילוף קיימות דעות שונות אז חשוב לי להניח את העובדות ולתת לכל אחד לבחור את הדרך שמתאימה עבורו.

 

קליפות הירק והפרי עשירות מאוד בסיבים תזונתיים וגם בויטמינים ובמינראלים. הן מסייעות מאוד לפעילות מערכת העיכול ותורמות ליציאות תקינות. הסיבים אשר בקליפה (וגם בפרי) תורמים לשובע ארוך ובכך עשויים למנוע השמנה. קליפת הירק, בנוסף, מפחיתה איבוד ויטמינים בזמן הבישול.

חשוב מאוד לשטוף את הירק והפרי היטב כדי למנוע אכילה של חול, אבק, אדמה, לכלוך שהפרי תפס מרגע קטיפתו וכן להפחית את ריכוז חלק מחומרי ההדברה.

 

קליפה עיצית (כמו זאת של הקולורבי  והבננה למשל) יש לקלף כי היא לא אכילה. בנוסף יש לזכור שיש קליפות מרירות שלא טעימות לכולם ומי שהטעם אינו ערב לו ממש לא חייב לאכול מקליפות אלו. (לדוגמה קליפת תפוז, גזר, אבטיח ועוד).

 

חשוב לזכור שלאנשים עם מערכת עיכול רגישה מומלץ כן לקלף את הירקות והפירות כדי לא להכביד עליה. .צרבות לעיתים רבות נגרמות בגלל עודף הנוזלים והסיבים שבקליפת הפרי. במידה והנכם סובלים מצרבות נסו בכל יום לקלוף פרי או ירק אחר שאתם נוהגים לא לקלף וראו כיצד הדבר משפיע עליכם.

לאנשים הסובלים ממעי רגיז (IBS) או ממחלות מעיים  מומלץ לקלף ירקות ופירות בכדי דווקא להמעיט את הסיבים, שעלולים להעצים את הסימפטומים של בעיות רפואיות אלו.

 

בנוסף לאנשים עם מערכת חיסון רגישה (מחלות אוטואימוניות או אנדוקרינולוגיות שונות) מומלץ גם כן לקלף את הירקות והפירות כדי למנוע סיכונים. (מערכת חיסון חלשה לאחר השתלה או עקב מחלות אונקולוגיות עלולה לגרום לקשיים בעיכול או לזיהומים שונים עקב רגישות גבוהה לריסוס או לסיבים (לאנשים הנוטים לשלשולים רבים או ליציאות רכות בתקופות ארוכות או קצרות מומלץ גם כן לקלף את הירקות כדי להקל על פעילות המעיים בתקופות אלו ולא לגרות אותה יתר על המידה).

 

תינוקות- יש מיתוס בנוגע לקילוף ירקות ופירות לפני גריסתם עבור התינוקות שזה עתה מתחילים במזון מוצק. חשוב לי לציין שאם אין הנחייה מיוחדת עבור התינוק או אם אין לו רגישויות שונות וידועות אפשר לנסות בזהירות בכל יום להאכיל את התינוק בירק או פרי גרוס (על קליפתו) בכמות קטנה. אם רואים כי הילד מגיב באופן חיובי לקליפה- ניתןו להמשיך בהאכלה בדרך זו.

 

יש לשים לב שחלק מהקליפות מכילות כמויות גבוהות של ויטמין K- אשלגן- לאנשים שלהם יש איסור לצרוך מויטמין זה בכמות מוגברת בגלל סיבות בריאותיות שונות יש לשים לב לערכו בקליפות.

 

מספר דוגמאות לחשיבותם התזונתית של קליפות של פירות וירקות שונים:

 

מלפפון קליפתו עשירה בויטמיני B  וC  ובסיבים תזונתיים

 

תפוח אדמה-בקליפת תפוח האדמה ניתן להשיג סיביםתזונתיים, ויטמיני B וכן אשלגן

גזר- קליפתו עשירה בסיבים תזונתיים, ויטמין A  וכן בסידן ובויטמיני A

 

תפוח–  עשיר בסיבים תזונתיים ויטמין A   וויטמין C ומכיל גם ויטמין K.

 

בטטהקליפתה של הבטטה עשירה בסיבים תזונתיים, סידן, אשלגן וויטמין A וכן מכילה כמויות ויטמיני B  במינונים קטנים.

 

שקדים– קליפת השקד מכילה סיבים תזונתיים, סידן בכמות גבוהה ואף ברזל

 

חציל החציל קליפתו סגולה ומכילה אנטיאוקסידנטים פוליפנולים וסיבים תזונתיים.

 

שסק קליפתו מכילה סיבים תזונתיים, ויטמין A , ויטמין C ונוגדי חימצון נוספים

 

תפוז סיני– קליפתו עשירה מאוד בויטמין C  ובסיבים תזוניים. מאחר וטעם קליפתו מריר ויש הנוטים לקלפו.

 

חשוב לתת את הדעת לעניין הריסוס שבירקות ובפירות המרוכז בעיקר בקליפתם. ניתן כמובן לבחור במוצרים אורגניים או שרוססו ביולוגית ולא כימית, – לפי סוג הפרי והירק ורגישותו בצבירת הריסוס ו/או היכולת להסיר אותו ממנו.  

 

אנשים הבוחרים לקלף את הירקות והפירות באופן קבוע, יכולים לתמוך בתוספת של ויטמינים ומינראליים ספציפית  או כללית לתחזוק כללי ולשמירה על בריאות כללית .

 

 

מאת – רוני  גוטליב דיאטנית קלינית Bs.c Nutrition  ומנהלת מחלקת הסברה רפואית בחברה פלוריש  Floris.co.il

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.