המלצת סיור: התצוגה הארכיאולוגית של יקנעם

"יקנעם" – תצוגה ארכיאולוגית מרשימה, הושקה בסוף השבוע האחרון כחלק ממרכז מבקרים חדש בעיר.

התצוגה, שהוקמה בשיתוף פעולה של רשות העתיקות ועיריית יקנעם ביוזמת ראש העירייה סימון אלפסי, מציגה עשרות ממצאים נבחרים שהתגלו בחפירות הארכיאולוגיות ביקנעם, ובאתר תל קשיש הסמוך לה.

בתל יקנעם עברה בימי קדם אחת הדרכים החשובות בארץ ישראל, והיא ממשיכה להיות מרכזית גם היום (כביש 6). הדרך הקדומה הובילה לכיוון מצרים בדרום, ולכיוון עכו, פניקיה ואסיה הקטנה בצפון. בסמוך לתל, החולש על פתחו של נחל יקנעם (ואדי מילח), ישנם כמה מעיינות אשר סיפקו מים לתושבי האתר. בשל תנאים אלה, היה האתר מיושב ברציפות כמעט 4000 שנה, החל מתקופת הברונזה הקדומה עד לתקופה העות'מאנית. האתר נחפר ע"י פרופ' אמנון בן תור, חתן פרס ישראל בתחום ארכאולוגיה לשנה זו, ובהמשך על ידי ד"ר מרים אבישר ז"ל מרשות העתיקות.

בתצוגה מוצגים ממצאים נבחרים מהחפירות הארכיאולוגיות, אשר מספרים את סיפורה של יקנעם, ומציגים היבטים היסטוריים, תרבותיים, דתיים וכלכליים בחיי היומיום בעת העתיקה ועד ימינו.

גולת הכותרת של התערוכה הוא פסל נדיר של ראש אדם העונד כתר, ששערו מסורק לאחור בצמות קטנות. הפסל מתאר, ככל נראה, דיוקן של שליט יקנעם או איש אצולה, והוא מתוארך לתקופת הברזל (מאה ה-9 לפני הספירה. חפץ ייחודי זה נשעה בהשפעה פיניקית ופוסל מפיאנס (חומר קירמי כחול ירוק). נכון לעכשיו מוכר רק פסל אחד הדומה לו שהתגלה בארץ.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *