לקראת שבת – מחצית השקל – טורו של הרב יעקב גלויברמן

כאשר נצטווה משה רבנו בפרשת השבוע 'כי-תישא', לגבות מכל יהודי 'מחצית השקל', התקשה משה להבין, כיצד מטבע זעום של מחצית השקל שנותן האדם משמש ככופר לנפש? מפרש רש"י: שאלוקים הראה לו כמין מטבע של אש. ואמר לו: "כזה יתנו". ללמדנו: שכאשר אדם נותן צדקה, ייתן בחום ובהתלהבות כאש יוקדת, ולא בקרירות וחוסר חשק. האש כידוע, היא אחד הדברים החיוניים שבעולם, שאין העולם יכול בלעדיה, אך היא יכולה גם להחריב את העולם. כך הוא הממון: כשיודעים לנהוג בו כראוי, הוא דבר חשוב ביותר, ואם משתמשים בו לרעה – אזי הוא מחריב את העולם. לפיכך, הראה אלוקים למשה "מטבע של אש".

המילים 'שקל' ו'נפש' הן בגימטריא זהה-430. מחצית השקל רומזת למחצית הנפש. כל יהודי ניתנת לו מן השמים מחצית נשמה. מכאן, מוטלת עליו המשימה, להעלות את המחצית האחרת, בעבודת השם ובמעשים טובים, כך שתהא שווה במדרגתה אל המחצית השנייה.

 חד וחלק: הנותן ראוי שישתוק – כי מתנתו תדבר בעדו

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. בשיחה של הרבי (כרך ט"ז עמ' 381) מתבאר הפוך לגמרי, עיי"ש, שמש"ר תמה איך יתכן שליהודי שנתן בכפייה מחצית השקל זה ישמש כופר נפש? ומבאר כי בפנימיותו היהודי הוא אש וגם אם בחיצוניות אינו רוצה בפנימיותו תמיד הוא רוצה. ולכן לא יקיים המצווה רק כשירגיש את האור, אלא מקובלת היא וצריכה להיעשות בכל מצב. והתבוננות זו תעורר את הפנימיות.

    שבוע טוב!

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב