מאבקו חסר הפשרות של א-סיסי באחים המוסלמים במצרים • ד"ר דרור מנור

ברור כי הנשיא עושה כל שביכולתו כדי לפגוע בתנועה הקיצונית כמה שיותר, מה שמביא לעיתים לתרעומת במדינה. טור

ידוע כי נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי נוהג לנקוט ביד קשה באחים המוסלמים. בשנים האחרונות נדמה כי מאבקו נגד התנועה הקיצונית נהפך לקשוח יותר: עינויים קשים, משפטי בזק והוצאות חשאיות של פעילים להורג. לאחרונה, עם מותו של שנוא נפשו הנשיא ומנהיג האחים המוסלמים לשעבר מוחמד מורסי, דאג א-סיסי להצניע היטב את המוות: פורסמו ידיעות קצרות בלבד בעמודיהם הפנימיים של העיתונים המרכזיים במצרים- אל-אהראם, אל-אח'באר ואל-גומהוריה.

תחקיר נרחב ומפורט של סוכנות הידיעות הבריטית רויטרס שנערך לאחרונה חושף מסע הוצאות להורג חסר תקדים במצרים. לפי דיווחי הסוכנות, מאז 2014 עד מאי 2019 נידונו 3,000 איש למוות בבתי המשפט במדינה. הרשת הערבית לזכויות אדם טוענת כי בשש השנים האחרונות נידונו למוות במצרים 700 איש. אולם השלטונות לא מפרסמים שום מידע על הנושא. כבר בשנה הראשונה לשלטונו של א-סיסי, נידונו 179 איש למוות, לעומת שישה בני אדם שנידונו לעונש זה בשש השנים שקדמו לשנת 2014.

העלייה במספר ההוצאות להורג במצרים מגיעה במקביל למאבק המתמשך של א-סיסי נגד האחים המוסלמים. ברור כי הנשיא עושה כל שביכולתו כדי לפגוע בתנועה הקיצונית כמה שיותר, מה שמביא לעיתים לתרעומת במדינה. גורמים שונים, בעיקר באופוזיציה, טוענים כי מדובר בנקמה פוליטית של ממש מצדו של א-סיסי. בסוכנות רויטרס הדגישו לא רק את ההוצאות להורג, אלא גם את העינויים הקשים שעוברים האסירים בבתי הכלא במצרים. תחקירנים שוחחו עם בני משפחותיהם של שבעה אסירים צעירים שהוצאו להורג לאחרונה. הם העידו כי קרוביהם עברו עינויים קשים בבתי הכלא, והמשפטים שלהם הסתיימו במהירות.

החוק לגבי עונש מוות במצרים נוקשה מאוד וקובע כי על כל אדם שנאשם בהשתייכות לארגון טרור או במימונו יוטל מאסר עולם או עונש מוות. חוק זה הוחמר בעקבות רציחתו של התובע הכללי הישאם ברכאת על ידי האחים המוסלמים בפיגוע בשנת 2015. בעקבות הרצח נעשו בתי המשפט במצרים נוקשים מאוד בהוראתו של הנשיא א-סיסי. בשנת 2017 בית המשפט סירב לאפשר לנאשמים או לפרקליטיהם להשמיע טיעונים, מה שגרם לכאוס במערכת המשפט המצרית והוביל לפרישתם המוקדמת של שופטים, ואפילו להעמדתם למשפט.

בעקבות מדיניותו הנוקשה של נשיא מצרים בנושא עונש המוות ועמדתם התקיפה של בתי המשפט במדינה הוחלט כבר בשנת 2017 לא למסור את תאריכי ההוצאות להורג. זאת על מנת שמשפחות הנידונים למוות לא יגיעו לבתי הכלא, והאסירים לא ינסו לשים קץ לחייהם. אין ספק כי מדובר במדיניות נוקשה ביותר, שייתכן כי רק תלך ותתגבר. אם מצרים תמשיך בקצב המסחרר של הוצאות להורג היא תעמוד בקרוב בשורה אחת עם איראן וסעודיה שנחשבות למדינות המובילות בעולם בהוצאות להורג. יש לציין בהקשר זה שארגון זכויות האדם אמנסטי טוען שכיום ממתינים 61 אסירים לגזר דינם בבתי הכלא במצרים. סביר להניח כי רובם יקבלו עונש מוות.

 

 

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. האחים המוסלמים זה הדבר החי טוב שקרא לעם המצרי

    האחים המוסלמים זה הדבר הכי טוב שקרא לעם המצרי
    אחרי שהם שלטו בממשלה כלכלת מצרים החלה לצמוח עד שהתערבו זרים והפילו את ממשל מורסי והחל הטרור בעם והנקמה של אסיסי וזרים מבחוץ שהוא סך הכל כלב שלהם

    סמי |
    הגב