מגזין סוכות • בכל יום שישי עוזבת שורה של בעלי עסקים את החנויות ויושבת ללמוד • סיפורו של 'כולל יום שישי' בבני ברק

מדוע עוזבים אברכים ואנשים עובדים את הכל ביום שישי והולכים ללמוד תורה? סיפורו של "כולל יום שישי" בבני ברק

לפני כחמש שנים הגה ר' ישעיהו גרינשפן, מתווך דירות נודע בבני-ברק שידוע גם כמנגן ומשמח באירועי שמחות בית-השואבה בישיבות ובאירועים נוספים. הוא הקים בבני-ברק ביוזמתו כולל מיוחד, העונה לשם 'לקראת שבת', הפועל פעם אחת בשבוע בלבד – בימי שישי (בימי הקיץ) או בשבת (בימי החורף).

"אנחנו קיימים כבר שנה חמישית", סיפר לאחרונה. "את הכולל המיוחד הזה הקמנו מכמה סיבות, שאחת מהן הייתה משום שרצינו לקחת שעות שבהן לא היה הרבה תורה בעם ישראל, כשמדובר על השעות האלה שהן ערב שבת סמוך לשבת וליל שבת, ואמרנו שנקים מסגרת שבעצם תיתן שני דברים: האחד, שנוכל לעזור לאברכים בעוד קצת כסף, שזה חשוב בעיניי מאד, והשני הוא להגביר תורה בעם-ישראל בשעות שבהן יש פחות לימוד. ובאמת, בכולל שלנו זה פשוט עונג רוחני צרוף לכל האברכים, כי כל אברך לומד שם מה שלבו חפץ, והם יכולים ללמוד מסכתות שהן מעבר לסדרים הפרטיים שלהם. יש גם אברכים שלומדים בזמן הזה משנה-ברורה הלכות שבת, ויש שלומדים את ה'אור החיים' על הפרשה. זו שעה רוחנית חופשית".

מה הביא אותך להקים את הכולל הזה?

"האהבה וההערצה אין קץ לתורה. אני מאד אוהב תורה ,וכשיצאתי מהכולל לפני 5 שנים, אמרתי לעצמי שאני רוצה שכר של לומדי תורה. אז התייעצתי עם הרב שלי, והוא אמר לי שאלך ואקים כולל בערב שבת. חששתי אז שלא יבואו לומדים אבל הוא הרגיע אותי ואמר שאראה שיבואו, ואכן – מאז הכל היסטוריה. אז, לפני חמש שנים, בעצם בזה הרגשנו שאנחנו 'מחתימים צ'ק' לעולם-הבא. למרות שאני אמנם אדם שבמשך השבוע מתפרנס מיגיע כפו, אני רואה באברכים ובלומדים את שלמות האדם, ואף אני בעצמי משתדל להגיע ולמוד בכולל כמעט כל שבוע".

היוזמה הזו, של גרינשפן, היא כאמור יוזמה פרטית שאינה קשורה לארגון תורני זה או אחר. מהיכן אם-כן הוא מביא את המלגות לאברכים שבאים ולומדים? ובכן, מסתבר שבשביל זה יש ידידים וחברים. "אנחנו עושים בכל שנה דינר, שממנו מגיע הבסיס לאחזקת הכולל, וב"ה אנשים נתבעים ונותנים. לא מספיק אמנם, אבל יש לנו סיעתא דשמיא מיוחדת, ובמיוחד שכל הכספים הולכים נטו לאברכים ואין לנו הוצאות של משרדים וכו'. אבל זה באמת מאד קשה. אני פונה לכל החברים שלי ולאנשים שעובדים, והם עוזרים. אנחנו אוספים כל חודש מחדש את הכסף לאחזקת הכולל, כאשר כמובן גם המעשרות שלי מהעסקים שלי – מוקדשים למטרה הזו".

גם אברכים וגם עובדים

כשאנחנו שואלים את גרינשפן אם הכולל מיועד דווקא לאברכים או גם לאלו שעובדים במהלך השבוע ויש להם זמן פנוי באותן שעות, הוא אומר: "זה ממש לא רק לאברכים. הנה לדוגמא, ישנו אחד מתחום התזמורות שהופיע איתי לפני פסח האחרון ודיברתי אתו על הכולל, והוא רצה להירשם אצלי לכולל ואכן נרשם מתחילת הזמן האחרון. כל החפץ לבוא וללמוד, מוזמן". הכולל הזה מתקיים בבית המדרש 'שם אבותיי', ברחוב ישעיהו  בבני-ברק, ובו לומדים מידי יום שישי או ליל שבת כארבעים אברכים בקביעות.

"בזמן קיץ הכולל מתקיים החל משעתיים לפני שבת ועד לשבת, ובחורף – בליל שבת לאחר הסעודה", אומר גרינשפן, ומוסיף: "התייעצנו עם גדולי ישראל לגבי שעות הכולל בערב שבת בקיץ, כי יש הרבה שטוענים שאברכים צריכים לעזור ביום שישי בבית. ואכן, מכל אברך אנחנו מבקשים שהוא ישאל רשות בבית, וכמו כן קבענו שהאברכים צריכים להיות שעה וחצי מתוך השעתיים ורבע של הכולל, וכך הם ויכולים לחזור הביתה ולעזור. אנחנו מאד מקפידים שהם יבקשו רשות בבית, והמלגה שהם מקבלים עוזרת להם להגיד בבית שהם באמת מביאים משהו מפה. אנחנו גם מקפידים לשחרר את האברכים כמה דקות לפני שבת לארגן את הפלטה, הנרות וכו'. ובאמת זכינו שיש אצלנו אברכים צדיקים שיושבים ולומדים, שרובם אף מתוך תענית דיבור".

כולל שפועל רק בשבת ואברכיו מקבלים על כך שכר, נכנס לבעיית סוגיית 'שכר שבת', שכביכול ייתכן שהאברך משתכר על מה ש'עבד' בשבת. "בעניין הזה נכנסנו אל הגאב"ד הגאון רבי מרדכי גרוס, ופתרנו את זה על ידי פיתרון שהציע שכל אברך יצטרך ללמוד במוצאי שבת בזמנו הפרטי עוד חצי שעה, כשבעצם על-זה אנחנו משלמים". לבד מהגר"מ גרוס, נכנסו ראשי הכולל גם למרנן הגראי"ל הרב שטיינמן והגר"ח קנייבסקי, שמלווים את הכולל על כל צעד, ושמחו מאד לשמוע בעת הקמתו.

דבר מעניין אמר לראשי הכולל בעניין הגאון רבי יעקב אדלשטיין, רבה של רמת השרון. "כשהיינו לקראת הדינר הראשון, נכנסתי לגר"י וביקשתי ממנו שיבוא לכבד את המעמד. שאלתי אותו אז מה להגיד לתורמים, והוא אמר לי כך: כתוב 'לקראת שבת לכו… כי היא מקור הברכה'. כלומר, זה ודאי ששבת היא מקור הברכה, אלא שיותר מזה – ה'לקראת שבת' עצמה, ההכנה, אם היא עשית ברוחניות – היא עצמה מקור הברכה. ואכן, אצלנו האברכים באים עם בגדי שבת מתוך רוגע כשהם מוכנים כבר לשבת. היו אברכים ששלחו לנו מכתבים איך נראית אצלם ההכנה לשבת כשהם לומדים בכולל, שכשהם יוצאים מהבית הבית כבר רגוע ושקט וכבר מוכן לשבת, וכל הבית מכניס את השבת יותר מוקדם. להיכנס לשבת מתוך תורה – אין דבר יותר גדול מזה. האברכים מעידים שהלימוד מתוך רוגע הוא משהו מיוחד".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.