"גם הרמב"ם עלה להר הבית -אתם מאוהבים בגלות" (הקלטה)

דיון סוער בתוכנית הבוקר של תחנת הרדיו החרדית "קול חי" בהגשת בצלאל קאהן ודוד חכם על סוגיית הר הבית, טען ח"כ מגל כי פסיקות רבנים וגדולי ישראל (בהם הרב אליהו והרב שפירא) שלא לעלות להר הבית – נבעו משיקולים פוליטיים. { דיון סוער }

בדיון סוער בתוכנית הבוקר של תחנת הרדיו החרדית "קול חי" בהגשת בצלאל קאהן ודוד חכם על סוגיית הר הבית, טען ח"כ מגל כי פסיקות רבנים וגדולי ישראל (בהם הרב אליהו והרב שפירא) שלא לעלות להר הבית – נבעו משיקולים פוליטיים.

באדיבות קול חי.

בצלאל קאהן המגיש שאל את מגל: "אני לא אהסס לומר את מה שאני חושב, שעליה להר הבית, א. תמיד אסורה על פי ההלכה….

ח"כ מגל הגיב: תלוי איזו הלכה, יש רבנים שאוסרים ויש רבנים שמתירים. גם קטניות בפסח, יש רבנים שאוסרים ויש רבנים שמתרים…

ח"כ מגל תקף את המגישים החרדיים ואמר: "אני מבין שאין לך בעיה, כך זה גם נשמע משאלותיכם. אתם מאוהבים בגלות – תישארו בגלות. אני רוצה לספר לך סיפור: כשהייתי ילד היה לי בבית תקליט שקראו לו "איש חסיד היה" של סיפורים חסידיים מההצגה. יש שם סיפור על אחד שסיפר שכשהוא היה ילד הוא הלך עם אבא שלו מעיר לעיר, מכפר לכפר, אבא שלו היה עני מרוד, היה מוכר כל מיני סמרטוטים. יום אחד תפסו אותם שני קוזאקים עם צלב ואמרו לו "נשק, יהודי מטונף או שתיצלב". האבא סירב אז הם קשרו אותו לעץ והעלו אותו באש. הוא מספר שלאבא שלו הייתה להבה קטנה ודיי. הוא נשבע לאכול ולגדול, כדי שאם פעם יתפסו אותו הקוזאקים עם צלב ויגידו לו לנשק ויעלו אותו באש – תהיה להבה מקצה הגלות ועד קצה העולם. אני מבין שאתם אולי נמצאים שם אבל אני נשבע לאכול ולגדול כדי שאם אותי יתפסו הקוזאקים אני אתן להם כדור בראש". (…).אני לא מוריד את הראש, כל הנוכחות שלנו כאן בארץ היא לצנינים בעיני הפלסטינים , ככה זה היה משנת 1920 כשהם התחילו עם הפרעות שלהם, לא בגלל שהיה פה כיבוש אלא בגלל שהיו פה יהודים. אם הנוכחות היהודית בארץ ישראל קשה לכם – אז אל תהיו פה!

 

ח"כ מגל: "קודם כל אני לא מקבל את ההנחה שלך. יש פה אלמנט דתי בכל ארץ ישראל. ארץ ישראל היא ציון, זה נכון לגבי יהודה ושומרון ונכון לגבי כל ארץ ישראל שיש פה סכסוך דתי. לגבי הר הבית, אני לא מקבל את הווקף כרבנות. עם כל הכבוד שהם אוסרים על יהודים לעלות להר הבית. אני לא נכנס לתחום איפה שהיה בית המקדש, אני הולך מסביב. הרמב"מ עלה להר הבית, מה קרה? אתם יותר צדיקים מהרמב"מ?"

קאהן: "הרמב"מ לא עלה למקומות שבהם אסור והיום בימינו אי אפשר לדעת איפה מותר ואיפה אסור, אבל סיכמנו שלא נכנסים לנושא ההלכתי…"

ח"כ מגל: "גם היהודים שעולים היום לא עולים למקום שאסור… הרמב"מ ידע ואנחנו לא יודעים?

חכם: "הרבנות הראשית אוסרת על עליה להר הבית.

ח"כ מגל: "אז הרבנות הראשית מפחדת מערבים! זה הכל, זה הכל פוליטי.

קאהן: "לא נכון, הרבנות הראשית וכל גדולי ישראל…"

ח"כ מגל: "בסדר נו, וגדולי ישראל, שמענו שהרב קנייבסקי אמר לא ללכת לעיר העתיקה בעקבות הפיגועים…"

קאהן: "הוא לא אמר לא זה, אתה מוזן מכלי תקשורת לא אחראיים. חבל שלא בדקת עם רב הכותל שהוציא הכחשה גורפת לאמירה הזו שלא נאמרה על ידו. הנה, כמו שאתה מתייחס לרב קנייבסקי למשל בצורה הזה אז אני אומר לך, מועצת הרבנות הראשית וכל גדולי ישראל פסקו לכל אורך הדורות בחמישים השנים האחרונות לא לעלות להר הבית. אז להבין מה היה עם הרמב"מ, אני חושב שהם יודעים יותר טוב מאיתנו מה הרב עשה, כתב ואמר. שוב, אני לא רוצה להיכנס לעניין ההלכתי בטח ובטח לא עם אדם שהוא לא רב, גם אני לא רב. אני חוזר לנקודה הזו שצריך להיות חכם ולא צודק. ברגע שהעליה להר הבית מסכנת את עם ישראל, ובלי להיכנס לעניין ההלכתי…

השדר דוד חכם שאל את מגל האם: "גם הרב קוק, גם הרב שפירא וגם הרב מרכדי אליהו פחדו מהערבים ולכן הם אסרו לעלות להר הבית?"

ח"כ מגל:השיב "בהחלט, אני חושב שהעניין הזה הוא לגמרי פוליטי. תסביר לי איך הרמב"מ יכול לעלות להר הבית…"

קאהן: "מה? לומר על הרב שפירא והרב אליהו שההחלטות שלהם היו פוליטיות??? תחזור בך ועכשיו!"

שלב הזה הסביר חכם כי: "הרמב"ם ידע בדיוק באיזה מקום מותר באיזה מקום מותר על פי ההלכה…".

ח"כ מגל: "ואנחנו לא יודעים? חכם: "בשונה מחברי כנסת. אתה יכול להשוות חברי כנסת לידע שהיה אז לרמב"מ?

קאהן הסביר למגל על כוונת הרמב"ם: בוא אני אלמד אותך חלק קטן ברמב"מ. הרמב"מ כותב 'עליתי אל הבית הגדול'. כבר לפני 200, 300 שנים היה ויכוח בין פוסקי ההלכה למה הוא התכוון: האם עליתי לירושלים או האם עליתי להר הבית והמחלוקת הזו לא הוכרעה עד היום. מכאן ועד להביא ראיה שהרמב"מ עלה להר הבית הדרך רחוקה…"

ח"כ מגל הגיב בציניות: "זה מזכיר לי שהערבים אומרים שלא היה בית מקדש. אבל בסדר, אם זו הרמה אז על הכיפאק".

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.