מדאיג- "אנחנו מגיעים לפחות מ-50% מהחולים החדשים בעזרת כלי השב"כ"

כל אדם מדביק עוד 1.4 אנשים

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ צבי האוזר, דנה בפעילותו מוקד ההשגות שמפעיל משרד הבריאות על הוראות כניסה לבידוד הנשלחות לאזרחים לאור השימוש בכלי השב"כ, ובתלונות הרבות של אזרחים על הקושי במענה במוקד. לדיון זה מוזגו גם בקשות לדיון מהיר בנושא "טעויות בכניסה לבידוד עקב איכוני שב"כ".

כזכור, במסגרת החוק המסמיך את שב"כ לסייע למשרד הבריאות בחקירות האפידמיולוגית, חויב משרד הבריאות להקים מנגנון אליו יכול לפנות אדם אשר קיבל הודעה המורה לו להיכנס לבידוד.

האדם יוכל לבקש לבחון את הנתונים מחדש ולנמק מדוע אינו סבור שעליו להיכנס לבידוד, ומשרד הבריאות מחויב להשיב להשגה זו בהקדם האפשרי ותוך לא יותר משלושה ימים. עוד מגדיר החוק את חובת הדיווח של שב"כ ושל משרד הבריאות לוועדה על ביצוע החוק.

איילת גרינבאום, מנהלת אגף השירות במשרד הבריאות והאחראית על כל המוקדים, אמרה לחברי הוועדה כי בשבוע הראשון לפעילותו המנגנון קרס ולא תפקד כראוי, אך מאז יום רביעי שעבר יש מגמת שיפור מתמדת. תחילה מתקשר האדם למוקד "קול הבריאות", אשר מכונה מוקד קו ראשון, ונציגי מוקד זה קיבלו סמכויות לשחרר אדם מבידוד מידית במקרים מסוימים, או לדחות את הפנייה על הסף. מקרים הדורשים בירור ובחינה ממשוכים יותר, או טיפול חריג, מופנים למוקד קו שני, הוא מוקד ההשגות, אשר מטפל בפניות לפי תיעדוף מקצועי – למשל צוותים רפואיים מקבלים מענה קודם בשל חשיבותם למאבק בנגיף.

בשבוע הראשון נשלחו 70,949 הודעות על מגע קרוב עם חולה קורונה, וגרינבאום סיפרה כי כשליש מאלה שקיבלו את ההודעה יצרו קשר עם המוקדים וביקשו להשיג על הקביעה. כ-12 אלף מהפונים שוחררו בסמכות המוקד הראשון, כ-20% מהפונים נדחו על הסף במוקד הראשון, וכ-12% הופנו למוקד קו שני. גם במוקד זה היו השגות שנדחו, והיו גם כ-700 פונים ששוחררו גם הם מבידוד.

גרינבאום סיפרה כי כיום יש לרשותה 350 מוקדנים, חלקם עובדי משרד הבריאות וחלקם חיילים מפיקוד העורף, והמוקד מאויש 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, ובכל רגע יש 150 מוקדנים פעילים. כיום זמני ההמתנה הם כ-15 דקות למענה, וזמן הטיפול הממוצע בפנייה הוא כ-6.5 דקות. לשאלות חברי הוועדה על היעדים לפעילות המוקד, השיבה גרינבאום כי היעד שהציבה הוא מענה ל-80% מהשיחות תוך שתי דקות המתנה, ולשם כך היא מכשירה עוד מוקדנים, ותוך כשבוע תגיע ל-300 מוקדנים בכל רגע נתון, אשר אמורים לאפשר לה לעמוד ביעד".

יו"ר הוועדה: "אמנם הדיון מתמקד במנגנון ההשגות, אבל אין ספק שהנתון שאמרת הוא חשוב, בטח ביחס להמשך דיוני החקיקה בנושא. היחס בין כלל האנשים שהוכנסו לבידוד, לכלל החולים החדשים שאותרו הוא 5%. כ-3500 חולים חדשים, ואלה אותרו לאחר העברת נתונים של כ-6500 חולים לשב"כ. על פי נתוני משרד הבריאות, מקדם ההדבקה בימים אלה היא לכל הפחות 1.4, כלומר כל אדם מדביק עוד 1.4 אנשים. אותם 6500 חולים כנראה הדביקו כ-9000 איש, אך אותרו רק 3500. גם בניכוי של טעויות ושל חולים א-סימפטומטיים, יש להניח כי אנחנו מגיעים לפחות מ-50% מהחולים החדשים בעזרת כלי השב"כ והחקירות האפידמיולוגיות בטלפון גם יחד. זה אומר שאנחנו בפער שמצדיק גם לדרוש את הפעלתה של האפליקציה האזרחית, המגן 2.0, גם להרחיב את מערך החקירות האפידמיולוגיות".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *