מהיום: מבנה תעריפים חדש בענף המוניות, שיגביר את השקיפות בחישוב מחיר הנסיעה במונית

מגבירים את השקיפות בענף המוניות. מהיום (1 בינואר 2020) יכנס לתוקף מבנה תעריפים חדש בענף המוניות, שיגביר את השקיפות בחישוב מחיר הנסיעה במונית, יאפשר לנוסע לאמוד מראש את עלותה, בהתאם לזמן ומרחק הנסיעה וישקף בצורה נכונה יותר את העלויות לנהג המונית.

השינוי המבני בענף המוניות גובש לאחר עבודת מטה מעמיקה שניתחה את מבנה ההוצאות וההכנסות בענף המוניות, תוך שמיעת כל הגורמים הנוגעים בדבר לרבות ארגוני נהגי המוניות. המבנה החדש כולל את ההתאמות הנדרשות, לאחר שלפני כשלוש שנים (נובמבר 2016) הופחתו מחירי הנסיעה במוניות ב-10.9%, בהתאם לסל התשומות שהיה בתוקף.

על פי המבנה החדש, מחיר הנסיעה במונית יחושב על פי שלושה מרכיבים עיקריים: מחיר התחלתי, מחיר בגין מרחק ומחיר בגין זמן הנסיעה, וכן תוספות דוגמת הזמנת מונית בטלפון. במסגרת שינוי מבני של תעריפי הנסיעה במונית שגובש על ידי משרדי האוצר והתחבורה, יעלו התעריפים בנסיעות העירוניות ואילו בנסיעות הבינעירוניות התעריפים יוזלו, ויבוטל המחירון הקבוע שהיה נהוג עד כה.

ההתייקרות בתעריפים העירוניים נובעת בין השאר כתוצאה מהוספת תעריף 3 שיחול בימים ובשעות בהן היצע הנסיעות נמוך מהביקוש ולכן קיים קושי להזמין מונית. זאת, במטרה לייצר תמריץ כלכלי להגדלת היצע המוניות בשעות אלה ולתת פיצוי הולם יותר לנהג בגין הזמן והמרחק.

עד היום הונהגו בענף המוניות שני סוגי תעריפים: תעריף יום ותעריף לילה. תעריף יום (תעריף 1) מונהג מהשעה 05:30 בבוקר ועד 21:00 בערב ותעריף לילה (תעריף 2) בין השעות 21:00 בלילה עד 06:00 בבוקר למחרת וכן בסופי שבוע ובחגים.

מחיר הנסיעה ההתחלתי במונית יוזל ויעמוד על 10.48 שקלים בכל הארץ (למעט אילת), לעומת 12.4 שקלים כיום. כמו כן, תבוטל התוספת בגין נוסע שלישי ורביעי שעומדת על 5 שקלים. החל מינואר 2021, תבוטל גם התוספת בגין הובלת מטען יד של הנוסע, העומדת כיום ב- 4.4 שקלים.

מבנה התעריפים החדש מחליף את המבנה הקיים, המתבסס על שקלול זמן ומרחק, כאשר בכל רגע נתון המונה מחייב בגין זמן או מרחק בלבד ולא על שני הרכיבים במקביל, בהתאם למהירות הנסיעה בפועל, נוסחה שאינה מאפשרת שקיפות ותחרות על בסיס אומדני זמן ומרחק בסיסיים. בנוסף נקבע סל תשומות חדש לעדכון תעריפי הנסיעה במוניות המשקף נכונה את מבנה ההוצאות הכרוכות בהפעלת המונית לצורך מתן השירות.

התעריפים החדשים כוללים גם עדכון שוטף בשיעור של 0.8%, בהתאם לשינויים שחלו בסל התשומות, מינואר 2018 ועד ינואר 2019. כמו כן, נקבעה תקופת היערכות בת שלושה ימים (עד 3 בינואר) במסגרתה יוכל כל נהג מונית, שטרם עדכן את המונה שברשותו, לגבות מחיר נסיעה בהתאם לתעריפים הקודמים. החל מ-4 בינואר, מבנה התעריפים החדש יחייב את כל נהגי המוניות והמחירונים יבוטלו.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *