מהייטק לחינוך – הסבת אקדמאים להוראה

התופעה של אנשי הייטק שעושים הסבה לתחומים אחרים אינה מחזה נדיר. למעשה, נראה שהיא הולכת ומתפשטת. הייטקיסטים רבים בוחרים לשנות כיוון, ופונים לקריירה שנייה, הפעם בתחום שנחשב פחות נחשק ויוקרתי, אבל כנראה הרבה יותר אותנטי ומספק: חינוך. במבט ראשון זה נראה מוזר, הנכונות להקריב נתחים נכבדים מהמשכורת לטובת משרה שוחקת יותר. אבל מבט מקרוב מגלה הרבה היגיון במוטיבציה של ההסבה לחינוך. כן, גם מהייטק – ואולי בעיקר.
כלוב הזהב
עובדי הייטק הם לרוב אקדמאים, שזוכים לנצל את השכלתם ואת הכישורים שרכשו במסגרת ארגון של "העידן החדש". אבל רבים מהם משלמים על כך בסימפטומים של "כלוב הזהב": הם מתוגמלים היטב, אבל עובדים שעות ארוכות, משתעבדים לעבודה, לעתים מפתחים חסכים בחיים האישיים או שאינם זוכים לזמן איכות עם עצמם ועם המשפחה, או ליחסים מידתיים עם סביבתם. בדרך כלל הבעיה מורגשת ביתר שאת כשמקימים משפחה: מצד אחד המוטיבציה לפרנס גוברת, מצד שני עובדים שעות מטורפות ובקושי רואים את הבית. עובדי הייטק רבים מרגישים שהם פשוט מפסידים את הילדים, כדי שיוכלו לפרנס אותם.
ואכן, חיי משפחה הם בין הגורמים המובילים, הדוחפים אקדמאים רבים להסבה. הורים רבים מרגישים שהם מוכנים להצטמצם ולהוריד מעט את רמת החיים, בתמורה לאורח חיים שפוי יותר ולזמן משמעותי יותר עם המשפחה. במובן הזה, חינוך הוא בחירה סופר הגיונית: מורים זוכים לסנכרן את החופשות שלהם עם אלה של הילדים (מי אמר חופש גדול ולא קיבל?). מעבר לכך, הם גם זוכים להתנסות מקרוב בתכנים שמרכיבים נדבכים עצומים מחיי הילדים – תכנים לימודיים וחינוכיים, רגשיים וחברתיים. כל מה שחיים בבית הספר מזמנים. זה אשנב הצצה משמעותי לחיי הילדים.
אבל המעבר מהייטק לחינוך אינו מאפיין רק הורים. צעירים רבים, שבגיל 30+ ואפילו לפני כן כבר הספיקו לטעום את חיי ההייטק ולהבין את משמעותם, מוצאים עצמם בחיפוש אחר קריירה חדשה, שתניב משמעות שונה לחיים ויותר סיפוק, מקצועי ואישי.
המשמעות שבחינוך
חינוך הוא אחד המקצועות המשמעותיים ביותר, מכיוון שהוא כרוך בעיצוב תודעתו ועולמו של דור העתיד. במילים אחרות – לקחת חלק בחינוך, פירושו לקחת חלק בעיצוב העתיד שלנו כחברה. ההשפעה הישירה על חייהם והתפתחותם של ילדים ובני נוער מעניקה משמעות וסיפוק, גם לאור הרגעים הקשים, המתסכלים והשוחקים שמזמן המקצוע הזה. מצד שני, כדי להיות מסוגל לתת, לראות אדם אחר מבחוץ אבל מתוך אמפתיה ורצון לעזור, יש צורך בבגרות מסוימת ובהבשלה. מנקודת המבט הזו, לא פלא שיש ביקוש גובר והולך להסבת אקדמאים לחינוך. אקדמאים שיוצאים מתחום ההייטק הם אנשים בעלי ניסיון, השכלה ופרספקטיבה עשירה על החיים. הם יודעים מה הם יכולים ורוצים לתרום, ובאילו תנאים הם מוכנים לעשות את זה.
קצת על ההסבה עצמה
אקדמאים כבר צלחו לפחות תואר ראשון ורכשו התמחות בתחום מסוים. לעתים אפשר להשתמש בידע הקיים וללמד אותו, ולעתים יש צורך לעשות הסבה כוללת יותר, כלומר לרכוש גם תחום ידע חדש שאותו יהיה אפשר להעביר לתלמידים. תנאי הקבלה משתנים בהתאם לרקע המקצועי והאקדמי. בכל מקרה כדי ללמד נדרשת תעודת הוראה. אקדמאים יכולים להצטרף למסלול לימודי ייעודי להסבת אקדמאיםYoung teacher near chalkboard in school classroom. בסוף מסלול כזה מקבלים תעודת הוראה לאקדמאים.
במהלך הלימודים בוחרים גם את המקצוע או המקצועות שרוצים ללמד (אם לא למדתם אותם במסגרת אקדמית לפני כן), והלימודים כוללים התמחות בתחום או בתחומים הללו. כמו כן במהלך הלימודים בוחרים את קבוצת הגיל שאותה רוצים ללמד – הגיל הרך, יסודי, חינוך על יסודי (תיכון) וחינוך לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים – ומצטרפים למסלול לימוד מתאים. תכנית הסבה לחינוך מספקת כלים ממוקדים ויעילים למעבר לחינוך, ועוזרת למקד את האתגרים ואת השאיפות של מי שבורחרים במסלול המאתגר והמתגמל הזה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.