מהפכה נשית בסעודיה – ד"ר דרור מנור

יורש העצר הנסיך מוחמד בן-סלמאן, המשמש למעשה כמלך בפועל לאור מחלתו של אביו, ממשיך במלאכתו של המלך עבדאללה במסגרת תהליך המודרניזציה, הכולל שורת רפורמות חברתיות וכלכליות, ושנועד להפוך את סעודיה למדינה אסלאמית מתונה – הטור השבועי של ד"ר מנור

לאחרונה חל שינוי חיובי נוסף ביחס השלטונות בסעודיה כלפי הנשים בממלכה: נקבע כי בסוף אוגוסט או בתחילת ספטמבר 2019, יתירו הרשויות במדינה לנשים מעל גיל 21 לטוס לבדן לחוץ-לארץ, לכל מקום בו יחפצו, אם לעבודה או לחופשה, עם או בלי בעליהן וילדיהן. מדובר פה בצעד משמעותי נוסף של יורש העצר הנסיך מוחמד בן-סלמאן, אשר נועד לשדרג את מעמדן של הנשים בממלכה הווהאבית השמרנית.

 

עם עלייתו של המלך עבדאללה לשלטון בשנת 2005 חל שיפור ניכר במעמדן של הנשים בסעודיה. הרי המלך קידם רפורמות במוסדות הדת, החינוך והמשפט, במטרה לשחרר את הממלכה, ולא במעט, מכבלי הממסד הווהאבי, הנחשב לאחד השמרנים בדת האסלאם. בית הספר הראשון לבנות הוקם למעשה עוד בתקופת שלטונו של המלך סעוד בשנת 1962, ומאז החלו הנשים בממלכה ללמוד במספרים הולכים וגדלים, כולל במוסדות להשכלה גבוהה. עבדאללה אף הורה להכניס שיעורי חינוך גופני לבתי הספר הציבוריים והפרטיים לבנות. כמו כן, הוקמו מועדוני ספורט ובריאות לנשים, והותר לנשים להשתתף בתחרויות ספורט בסעודיה ובחוץ-לארץ. בשנת 2015 אושר לראשונה לנשים להצביע ולהיבחר בבחירות המקומיות, ומספר נשים אף נבחרו לתפקידים ברשויות המקומיות.

 

יורש העצר הנסיך מוחמד בן-סלמאן, המשמש למעשה כמלך בפועל לאור מחלתו של אביו, ממשיך במלאכתו של המלך עבדאללה במסגרת תהליך המודרניזציה, הכולל שורת רפורמות חברתיות וכלכליות, ושנועד להפוך את סעודיה למדינה אסלאמית מתונה. במסגרת הרפורמות הוסרו רבות מהמגבלות שהוטלו על נשים. ביוני 2018 הותר לראשונה לנשים בממלכה להוציא רישיונות נהיגה ולנהוג בכלי רכב ממונעים. במהלך שנת 2018 התירה סעודיה לראשונה לנשים להיכנס לאצטדיוני ספורט, ואף החלה לנסות לשלבן בשוק העבודה המקומי. כך למשל, נפתחו קורסי השתלמות עבור נשים במקומות עבודה חדשים.

 

אין ספק כי המהלך האחרון של סלמאן בנושא הטיסות לחוץ-לארץ נועד לשפר עוד את מעמדן של הנשים בממלכה, ולשחרר מהן במידת מה את הרסן. עד כה נאלצו הנשים הסעודיות להגיע לדלפקי היציאה לחוץ-לארץ בריאד או בג'דה ביחד עם פטרונן: אב, בעל, אח ובן. הפטרון היה מתלווה לאישה במסעותיה, תוך שהוא חי על חשבונה, או שחתם בשבילה על טופס הסכמה מיוחד בדלפק הנוסעים בשדה בתעופה, על מנת לאשר את יציאתה מהממלכה. הדבר יצר לעיתים מצב אבסורדי, כיוון שנשים רבות נאלצו לשלם סכומי כסף משמעותיים עבור חתימתו המיוחלת של פטרונן. כעת, המצב השתנה: אם הפטרון של האישה מתנגד למהלך כלשהו מצדה, היא תוכל לקחת אותו לבית המשפט, ואז השופט יהפוך להיות הפטרון שלה במקומו.

 

ב- 2 באוגוסט 2019 הוציאה הממלכה הסעודית צו חדש המתיר את יציאתן של הנשים מהמדינה. זהו למעשה חלק מחזונו הגדול של מוחמד בן סלמאן, "חזון 2030", שנועד להפוך את סעודיה למדינה מודרנית יותר ולבעלת כלכלה מגוונת יותר התלויה פחות בנפט. החזון כולל כמובן שיפור ניכר במעמד הנשים בממלכה, שכולל מהלכים שונים ומגוונים. אלה מתרחשים כבר שנתיים (מאז שנת 2017) והובילו למעצרם של אנשי דת בכירים שהתנגדו בתוקף לשיפור במעמד האישה. התנגדות זו דומה במידת מה להסתייגותם של אנשי הדת מהקמתה של תחנת הטלוויזיה הראשונה בסעודיה בשנת 1965, כחלק מהרפורמות שביצע בזמנו המלך פייצל. אולם, בן סלמאן הוא מנהיג מספיק חזק כדי לדכא כל התנגדות מצד כל מי שיעז להפריע לו לממש את חזונו. ברור שיורש העצר יעצור את כל מי שיפריע לו במימוש חזונו.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *