מהבוקר: מהפכת התחבורה של אלעד יצאה לדרך

זמינות מקסימלית, קווים יומיים לכל הארץ, בטיחות ונוחות: מ״מ ראש העיר ומחזיק תיק התחבורה, הרב שמואל גרוסברד, מספר על בשורת הנסיעות החדשה לתושבי העיר {אגד ׳אאוט׳ – קווים ׳אין׳}

 

 

 

מספר שעות לפני הפעלת מערך התחבורה הציבורית בעיר ע"י חברת "קווים-עילית", נפגשנו לשיחה עם סגן ומ"מ ראש העיר אלעד,  הרב שמואל גרוסברד, מי שמזוהה יותר מכל עם מהפכת התחבורה הציבורית באלעד מתוקף תפקידו כמחזיק תיק התחבורה בעירייה, ועוד קודם לכן, כשהוא מלווה מקרוב את נושא התחבורה באלעד כבר יותר מ-13 שנים ואת מכרז התחבורה החדש החל מצעדיו הראשונים לפני יותר מ-3 שנים.

 

ש. החל ממחר חברת "קווים-עילית" תפעיל את התחבורה הציבורית באלעד, מה ישתנה מהמצב כיום?

 

ת. בשלב הראשון יתווספו מאות נסיעות בשירות העירוני באלעד עם תוספת של מסלולי נסיעה חדשים, כמו"כ יתווספו קווי נסיעה חדשים בסופי שבוע ובס"ה החל ממחר 25 קווי שרות ישרתו את תושבי אלעד ע"י חברת "קווים עילית" זאת לצד 4 קווי נסיעות הפועלים ע"י חברות אחרות.

 

ש. ובשלבים הבאים?

 

כמעט כל קווי סופ"ש ייהפכו לקווים יומיים, זאת לצד תוספת של מאות נסיעות בכל קווי השרות התדירים והחדשים.

 

ש. מה מיוחד בהכנת מכרז לעיר חרדית.

 

ת. הציבור החרדי בכללותו וגם באלעד נחשב כ"צרכן שבוי" של התחבורה הציבורית, זאת עקב מיעוט כלי הרכב הפרטיים מחד ותדירות הנסיעות לייעדים שונים מאידך. מניסיוני בתחום אני גם יודע שיש מעורבות עמוקה של הנוסעים בנעשה בתחבורה הציבורית. יש גם פניות סותרות וצריך למצוא את האיזון ביניהם ולרַצות את מקסימום הנוסעים האפשרי.

 

ש. משרד התחבורה מכיר בצרכי הנוסעים במגזר החרדי?

 

ת. משרד התחבורה ער במיוחד לנעשה במגזר החרדי, זאת מתוקף היותו הצרכן הגדול של תחבורה ציבורית בארץ, כאשר בכירי המשרד מונחים בכל החומר העיקרי של המכרז, כשהרבה מזאת יש לזקוף גם לזכותו של יועץ משרד התחבורה למגזר החרדי הרב שלמה רוזנשטיין. ובניגוד לעבר, משרד התחבורה אינו סוגר מכרז מבלי להתייעץ עם אנשי השטח.

 

ש. משרד התחבורה הסכים לכל מה שביקשתם?

 

ת. ישבתי ישיבות רבות עם משרד התחבורה ועם חברות התכנון, שם נכנסנו לכל הצרכים הנדרשים לציבור בכל המכלולים, וכמעט כל מה שביקשנו נכנס, וגם על מה שלא הוסכם פניתי לראש העיר הרב ישראל פרוש וכן לחברי הכנסת שהתערבו בנושא. ואכן, אני יכול לומר שבזכות מעורבותם נוספו במכרז עוד דברים שמתחילה משרד התחבורה לא חשב לבצע.

אלעד 2

ש. מה האתגרים של עיר חרדית בכלל ואלעד בפרט במכרז כזה?

 

ת. ראשית, תחבורה ציבורית טובה הוכחה כמקדמת תעסוקה ומונעת אבטלה ואכן ישנו דגש מיוחד במכרז על מקומות לימוד ותעסוקה. שנית, יש צורך בחיבור ישיר עם ערים ושכונות בהם גר הציבור החרדי ברחבי הארץ עם דגשים על ערבי ומוצאי שבתות וחגים. שלישית, בניגוד לערים החילוניות לוחות הזמנים הינם דינמיים ומשתנים ומתוגברים בכל חג או מועד, בשל כמויות הנוסעים המשתנות באופן משמעותי, מה שמצריך התארגנות מיוחדת.

 

ש. אנו מדברים איתך כבר די הרבה זמן ואנו רואים את הבשורה שבמכרז החדש, אולם לתועלת הנוסעים תפרט קצת יותר.

 

ת. הבשורה מתחלקת לכמה נושאים, ראשית, בסופו של התהליך יפתחו 13 קווים חדשים כל יום ובסופי שבוע יפתחו קווים נוספים לייעדים נוספים. שנית הכמות הכוללת של הנסיעות וכן שעוות הפעילות יתרחבו, אם כיום המצב הוא ש"אגד תעבורה" נוסעת בשבוע כמעט 60 אלף ק"מ, במכרז החדש מדובר בתור התחלה על כ-120 אלף ק"מ.

 

ש. מה היעדים שנוספו במשך השבוע?

 

ת. אני כולל כרגע גם את הפעימה השניה שתצא לדרך בעוד מס' חודשים, וכפי שאמרתי, יש דגש על מקומות תעסוקה, ובנוסף לתגבור המסיבי בקווי בני ברק וירושלים, ישנם קווים חדשים לפארק אפק בראש העין, לקריית שדה התעופה, לשוהם, קו ישיר לקרית אריה בפ"ת דרך כביש מכבית, תגבור של מאות אחוזיםבקו לתל אביב ותגבור של 100% בקו לרכבת קסם דרך ראה"ע שיפעלו במשך כל שעות היום, יהיה גם קו לאור יהודה דרך ישובי ברקת וגבעת כח שתחנת הסיום שלו תהיה בבי"ח תל השומר. גם קו 180 הנוסע לבני ברק יאריך את מסלולו בסיום הקו ויגיע עד תחנת הרכבת של בני ברק, מה שנותן מענה לכל העובדים באיזור קניון ר"ג ואף אפשרות של מרחק הליכה סביר לבי"ח אסותא. כמו"כ יהיו קווים יומיים למודיעין עילית, לראשל"צ ואשדוד, לרחובות ויבנה עם עצירה בכל הצמתים של כביש 40, יהיה גם קו לכפר חב"ד שימש גם את התלמידות הלומדות שם, ואני מקווה אף קו יומי לנתניה.

אלעד 5

ש. מה הם הקווים המיוחדים לסופי שבוע?

 

ת. בנוסף לכל הנ"ל מתוכנן קו לצפת ומירון, שדרך אגב יפעל גם בליל שישי, וכן קו לתפרח אופקים ונתיבות, וקו נוסף ליסודות, יד בנימין, בית חלקיה, חפץ חיים, קרית מלאכי. וקרית גת. קווים אלו הינם כמובן בתוספת לקו לנתניה שיתוגבר וכן לקו לרכסים וחיפה המופעל ע"י "אגד". יש לציין שכל הקווים הנ"ל יפעלו גםבחופשת "בין הזמנים" ובחגים, כך שכל מי שרוצה לצאת לנופש למקומות האלו, יוכל לנצל את הקווים האלו, יש לציין שקווים אלו הם בנוסף לקווים לביתר ולבית שמש, לרכסים וחיפה, לעפולה וטבריה, הפועלים ע"י חברות אחרות. ובכך בעצם נשלמת חיבורה של אלעד מצפון ומדרום.

 

ש. לפי מה שהתפרסם, יהיו מס' קווים לירושלים, תוכל לפרט?

 

ת. בפעימה השניה כמות הנסיעות הכוללת לירושלים תוכפל מהמצב הקיים היום. כשכמות הנסיעות בין 2 הקווים תתחלק די בשווה. קו אחד יהיה ישיר דרך כביש 1, כשהמסלול בירושלים יהיה זהה להיום. הקו השני ייסע דרך כביש 443 ורמות, כשהפיזור בירושלים ייעשה בתוך שכונות הצפון – במסלול של קו 422 מבני ברק, בשעות הערב ובימי שישי ומוצ"ש קו זה ימשיך לשכונות גבעת שאול והר נוףובסופי שבוע יהיה גם קו נוסף לשכונת בית וגן והאזור, כשקו זה יעבור דרך קרית יערים.

אלעד 6

ש. מה עם שרות הלקוחות של החברה?

 

ת. המוקד של "קוים" מעסיק מוקדנים חרדים, מתוך הקהילה, שיודעים לטפל בפניות של אנ"ש ויש להם הנחיות והבנה לכל צרכי החוגים והעדות. לפי תנאי המכרז המוקד אמור לפעול בכל שעות פעילות התח"צ עד לאחר יציאת האוטובוס האחרון מהעיר, כך שלכל יהודי שימתין בתחנה יהיה בס"ד מענה במוקד, גם בשעת ליל מאוחרת. תוקם מחלקת אבדות ומציאות במרכז העיר, עם רישום ממוחשב ומסודר.

 

ש. האם המערך החדש נותן מענה גם לשעות העומס?

 

ת. ראשית, לפי לוח הזמנים המתוכנן והמופיע במכרז, ובעצם מה שאמור לפעול בעוד מס' חודשים, לא אמורים להיות כלל בעיות בשוטף לפחות לא בתקופות הראשונות, כשלדוגמא הקווים לבני ברק ולפתח תקווה תוגברו בקרוב ל-40% כולל בשעות השיא, בנוסף יש לחברה במכרז אפשרות תגבור של 1000 נסיעות בכל שנה מעבר למתוכנן, כך שאני מקווה שנושא זה לא יהווה יותר בעיה באלעד.

 

ש. מה קורה במידה ובכ"ז אוטובוס לא לקח את הנוסעים מחמת עומס או נתקע בדרך?

 

ת. הכנסנו במכרז התייחסות מפורטת גם לזה, כך שאם יש 10 נוסעים בעמידה, הנהג חייב לקחת את הנוסעים ולדווח על כך, במידה והדבר חוזר על עצמו באותה השעה, החברה תהיה חייבת להוסיף מיידית נסיעה קבועה ללוח זמנים. אם בכל זאת נשארו נוסעים בתחנה, החברה מחוייבת להעמיד בתחנה אוטובוס נוסף תוך רבע שעה. אולם אם תשאל את תושבי ביתר ומודיעין עילית, תראה שהשאלה לא רלוונטית, מאחר ואחד מהדברים שחברת "קווים עילית" יכולה להתהדר בהם הוא אי השארת נוסעים בתחנות.

אלעד 3

ש. ומה יהיה בחגים והמועדים השונים, בהם אנו חווים לא פעם בעיות בתח"צ?

 

ת. במכרז החדש יש נספח מיוחד עם התייחסות לכל אחד מהמועדים השונים והמאפיינים אותו, במכרז אלעד ישנו גם קובץ ייחודי המופיע כחלק מגוף המכרז, אותו הכנתי על סמך ניסיוני בתחום, בו יש אומדן כמה התגבור יהיה על כל קו בכל מועד לעומת המצב הרגיל. אם למשל ניקח את פורים כדוגמא, ניווכח שבין השעות 10:00-17:00 דרוש תגבור של 200% מאלעד לבני ברק ולמחרת שושן פורים בשעות אלו יידרש תגבור של 300% בקווים מאלעד לירושלים וכן בכל מועד ומועד. כאשר על כל התוספות החברה מחוייבת לרזרבה של 10% נוספים מהלו"ז. כך שאם מה שכתוב במכרז יבוצע לא צפויות בעז"ה תקלות משמעותיות.

 

ש. איך מבטיחים שהאוטובוסים יהיו במצב סביר גם במשך השנים הבאות?

 

ת. גם על זה חשבו, ואם היום ישנם אוטובוסים שעברו קרוב ל-2 מליון ק"מ, הרי שכחלק מתנאי המכרז החדש הוא, שמעבר להגבלת השנתון, ישנה גם הגבלה על כמות הק"מ, ואוטובוס שיעבור את ה-850 אלף ק"מ ייצא מהשירות.

 

ש. יש דברים אטרקטיביים נוספים עליהם אתה יכול להצביע?

 

ת. ישנם הרבה דברים שאת חלקם קשה להסביר לציבור, אבל אציין כדוגמא כמה דברים נוספים, כמו התחייבות של הזוכה להתקין תחנות נוספות, שאני פועל שאכן יותקנו בקרוב, בימים אלו גם מותקנים שלטי מידע אלקטרוניים בתחנות, בתאי המטען של האוטובוסים הותקנו לחצני מצוקה ומצלמות במעגל סגור, בכדי למנוע מצב של סגירת התא על נוסעים הפורקים את מטענם, כמו גם כרטיס חופשי שבועי, שזה משהו שלא קיים היום ועוד דברים נוספים.

 

ש. בעצם, לאחר פרסום המכרז לפני שנה וחצי, הכל סגור, אז מה נשאר לעשות בנושא בכל תקופת הביניים?

 

ת. הרבה מאוד, תמיד אפשר לעשות שינויים גם כעת אני מנסה כל הזמן לשפר עוד ועוד דברים. כשאנו מקבלים כל העת את עזרתם של מר דרור גנון – סגן בכירלמנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה מר אסי סוזנה – ממונה תח״צמשרד התחבורה מחוז מרכז שקשוב לכל פניה באופן מיוחד, ומר גבי נבון ראשתחום תחבורה ציבורית במשרד התחבורה וראש צוות היישום של מכרז אלעד ועוד אנשים יקרים במשרד התחבורה

 

ש. לאחר השקעה כה רבה, עוד לפני תפקידך הנוכחי כמ"מ ראש העיר, איך הרגשתך כשסוף סוף המערך החדש יוצא לדרך?

 

ת. אני חושב שצריך להפנות את השאלה לתושבי העיר המשתמשים בשירותי התחבורה הציבורית. בכל מקרה באופן אישי, מצד אחד אני מתפלל ומצפה שלא יהיו תקלות והכל יילך כשורה. ומצד שני אני חש הקלה וסיפוק, על כך שהדברים באים כבר לידי סיומם הטוב כשבתוך מס' חודשים יושלם המהלך כולו.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.