מה מצב החופים בישראל?

ממדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה לתאריכים 14 עד 28 במאי 2019 עולה, כי 75.75% מהחופים שנמדדו דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד", לעומת 79% במדד הקודם. בתקופה המקבילה בשנה שעברה נמצאו רק 68.18% מהחופים נקיים עד נקיים מאד. מתחילת השנה 69.7% מהחופים נקיים לפחות 70% מהזמן.

הרשויות החופיות הנקיות ביותר (מדד נקי מאוד) הן: אשדוד, תל אביב- יפו, ג'סר א-זרקא, הרצליה, בת ים, נתניה, חוף השרון ומטה אשר .

יש לציין, כי האחריות לניקיון החופים הנבדקים היא בידי הרשויות המקומיות החופיות.

עם פתיחת עונת הרחצה, המשרד להגנת הסביבה קורא לנופשים, למטיילים ולחוגגים להשאיר את הכלים החד-פעמיים בבית וליהנות מחופים וים נקיים מפלסטיק.

שליש מהפסולת בחופים הוא הכלים החד-פעמיים והאריזות המושארים בחוף על ידי ציבור המתרחצים. על פי מחקרים בארץ ובעולם, חופי ישראל מובילים לרעה בכמות הפלסטיק גם בהשוואה לים התיכון וגם לממוצע העולמי.

"מדד חוף נקי" הוא כלי המשמש להערכה אחידה ואובייקטיבית של מידת ניקיון חופי הארץ הלא מוכרזים לרחצה, בים התיכון ובמפרץ אילת ומהווה חלק מתוכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה. במסגרת זו נשלחים מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד לבדוק את ניקיונן של 66 רצועות חוף לא מוכרזות לאורך כ-153 ק"מ בכלל הרשויות החופיות בים התיכון ובמפרץ אילת.

בשנת 2019 המשרד להגנת הסביבה יתמוך ברשויות מקומיות שבתחומן חופים בלתי מוכרזים בהיקף של 9,307,300 שקל – התמיכה הגדולה ביותר שניתנה עד כה על-ידי המשרד. זאת, לאחר שבשנת 2018, המשרד כבר שילש את התמיכה בתכנית "חוף נקי" לכ-6.2 מיליון שקל. התמיכה תועבר מכספי ההיטל הנגבה במסגרת חוק השקיות, ובכך יתקיים עקרון "המזהם משלם".

הגדלת התקציבים שהעביר המשרד לרשויות לניקיון החופים ולפעילויות הסברה בשנים האחרונות, לצד כניסת חוק השקיות, הביאו להפחתה משמעותית של כמות הפסולת בחופים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *