בצל ושום מפחיתים ב-79% את הסיכון לסרטן המעי הגס

במחקר חדש שבוצע בסין בדקו החוקרים האם קיים קשר בין צריכת ירקות שומיים (שום, בצל, כרישה וכדומה) לבין הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. ירקות שומיים כוללים בצל, שום, בצל ירוק, כרישה, עירית ועוד והם מהירקות הנצרכים ביותר בעולם. ידוע כי רכיבים הקיימים בהם, בעיקר פלאבנולים ואורגנוסולפור, הם בעלי השפעה אנטי קרצינוגנית.

כמו כן, מחקרי מעבדה מצאו זה מכבר כי לירקות השומיים ותוספי תזונה המבוססים עליהם, יש השפעה מעכבת על גידולים סרטניים שונים, לרבות גידולים במעי הגס. המחקר הנוכחי בדק את השפעת הצריכה של ירקות שומיים על הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס.

המחקר נערך בין השנים 2009-2011 וכלל 833 תושבי צפון סין בני 18 ומעלה שטופלו באחד משלושה בתי חולים באזור בשל סרטן המעי הגס. קבוצת הביקורת כללה 833 משתתפים בריאים. לכל משתתף מקבוצת המחקר הותאם לצורך ההשוואה משתתף מקבוצת הביקורת על פי גיל (בטווח של שנתיים וחצי), מין ואזור מגורים.

החוקרים אספו נתונים אודות הרגלי התזונה של המשתתפים במהלך השנה שקדמה למחקר באמצעות שאלון מובנה. צריכת רכיבי המזון הוגדרה בסולם של רבעונים: אף פעם לא– הרבעון הנמוך ביותר, צריכה חודשית -(2-3 פעמים בחודש), שבועית- (2-3 או 4-5 פעמים בשבוע) ויומית- (2-3 פעמים ביום או יותר) – הרבעון הגבוה ביותר. החוקרים שיקללו את הצריכה השנתית הממוצעת של כל אחד מהירקות השומיים במהלך 12 החודשים שקדמו למחקר.

כמו כן נאספו נתונים דמוגרפיים, נתונים על אורח חיים לרבות הרגלי עישון, צריכת אלכוהול וביצוע פעילות גופנית, נתונים פיזיולוגים – משקל, גובה, ומדד מסת הגוף – BMI והיסטוריה משפחתית של סרטן מעי גס בקרבה ראשונה על ידי ראיונות אישיים.

מהממצאים עלה כי צריכה של ירקות שומיים ברבעון הגבוה ביותר (2-3 פעמים ביום או יותר), הקטינה ב-79% את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס לעומת הרבעון הנמוך ביותר (אי צריכה כלל).

באופן פרטני, נמצא כי צריכת שום מספר פעמים ביום לעומת אי צריכה כלל מקטינה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ב-44%, צריכת גבעולי שום מקטינה את הסיכון ב-17% כרישה מקטינה את הסיכון ב-50%, בצל ב-62% ובצל ירוק ב-48%. הממצאים היו דומים עבור גברים ונשים.

לסיכום, החוקרים מסיקים כי צריכה שנתית גבוהה של ירקות שומיים טריים יכולה להפחית משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס.

המחקר פורסם בכתב העת Asia-Pacific journal of clinical oncology במהדורת פברואר 2019. והוצג על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *