מיכל צ'רנוביצקי: "הנשים החרדיות הן בעיצומה של מהפכה"

מיכל צ'רנוביצקי, חרדית מאלעד, מצפה להפוך לחברת הכנסת. אז היא מתמודדת בפריימריז במפלגת "העבודה" וחורשת את הארץ. כבר שנתיים שהיא פעילה למען זכויות הנשים החרדיות ושואפת לשבור את המוסכמות בין חרדים לחילונים. כעת, בראיון אישי לסמדר בנטוב, היא מדברת על הכל

עם לא מעט אומץ, מיכל צ'רנוביצקי, חרדית מאלעד, מתמודדת בפריימריז של מפלגת "העבודה": צ'רנוביצקי בת 38, נשואה ואמא ל- 4 ילדים. כבר שנתיים שהיא פעילה בזירה הציבורית ולא נחה לרגע. לבחירות הבאות לכנסת היא מתמודדת לראשונה בפריימריז של מפלגת העבודה על המקום בכנסת ה-21.

 צ'רנוביצקי מייצגת את 'החרדים החדשים', עשרות אלפי חרדיות וחרדים שכבר לא מצביעים אוטומטית למפלגות החרדיות, והיא סבורה ש'החרדים החדשים' "רוצים שינוי ומאמינים בשוויון, צדק חברתי ושלום".

צ'רנוביצקי נולדה וגדלה בבית חרדי, למדה בתיכון לוסטיג ושם הוציאה את התואר הראשון שלה. היא עבדה בהייטק מספר שנים והחליטה לפרוש מהייטק למען שליחות ציבורית. היא פעילה בתנועת "עיר ואם" ודואגת לזכויות העובדות החרדיות. עכשיו, יותר מתמיד, חשוב לה להעביר את המסר על מי אנחנו החרדים, האם אנחנו יכולים להכיר את החילונים, האם נוכל לשבת בבית קפה ביחד ולשוחח על חיי השגרה שלנו, על בית, ילדים, בישולים ואיך מג'נגלים בין קריירה לבין פעילות ציבורית או עבודה – או לא, נתק מוחלט. היא רוצה שתכירו אותה, שתדעו מי היא באמת. היא רוצה שנדבר על כל הגלים האלה של שנאת חרדים. מלחמות השבת, חוק המרכולים, גיוס חרדים. "אנחנו פה ואתם שם". והיא מבינה אתכם. אבל הגיע הזמן שתדעו שאתם והיא הרבה יותר דומים ממה שנדמה לכם. גם לנו הכי חשוב החינוך של הילדים. גם לנו קשה עם מערכת הבריאות הקורסת. ורובנו אפילו רוצים שלום, מאוד רוצים שלום.

מיכל צ'רנוביצקי רצה לכנסת כדי לדאוג לנו במערכת החינוך והבריאות ולנסות לצמצם את הפערים בחינוך החרדי, הרי יש לא מעט בציבור החרדי שרוצים שהבנות (ויש גם שרוצים שהבנים) יעשו יותר מ-3 יחידות בבגרות. שלא תהיה אפליה בבתי הספר, וכמובן לדאוג ולטפל בנוער הנושר. שלא לדבר על כל הנושא של קידום נשים חרדיות בשכר ובפריצה בכל מקום, במקומות שקשה להגיע אליהם כמו טוענות רבניות שנאבקות על זכויותיהן.
מה האג׳נדה החברתית שלך?
"האג'נדה שלי היא בעיקר חברתית. מאוד חשוב לי לראות את האחר ולעשות כל מה שצריך מבחינת רווחה במדינה שלנו. כל אזרח מבחינתי צריך לקום בבוקר ולחיות בכבוד. המדינה צריכה לקחת אחריות על אזרחיה, שירותי בריאות וחינוך. לקיחת אחריות מול המדינה כדי להפסיק עם שיטת הכוחי ועוצם ידי.
"אני למדתי לימודי ליב"ה, מדעי המחשב וכך יכולתי להתחיל את יומי הראשון כעובדת הייטק ולהרוויח הרבה כסף, אבל החינוך החרדי ברובו עוד לא שם, והשאיפה שלי היא לאפשר להם להיות במקום הכי גבוה. בישראל, תשלומי הורים על חינוך הם הכי גבוהים בעולם, אז תנו לנו מקום לממש לכל בנאדם את הזכות וההזדמנות לחיות חיים נורמלים במדינת ישראל".
לאיזה מקום במפת הפוליטיקה את שייכת?
"מפלגת העבודה, כן ברור ששמאל ,והתקבלתי בזרועות פתוחות. מקבלים אותי כחרדית, מהמקום שחוצה מחנות, מהמקום שלשבור את החומות ולהגיע לקהלים חדשים. זה מאוד מעסיק אנשים ולא רק מהשפה ולחוץ.
"רוב הציבור החרדי הוא מרכז. החרדים מחזיקים בהרבה עמדות שמאל בנושאי כלכלה ורווחה. דווקא במאבקים החברתיים-כלכליים, שזה בסופו של דבר מה שמעסיק את החרדי בחיי היום יום שלו.
ההנהגה הרבנית שלנו אף פעם לא הייתה ימנית. אבל זה החרדיות. בעיניי, כל מדינת ישראל הלכה ימינה, אבל אני מסתכלת עם תחושה שכל בני האדם שווים ואת המתינות ופניהם לשלום ולא למלחמה. אנשים תמיד ישמרו את זה, זה משהו שקיבלתי בבית ואני ממשיכה כך להסתכל על החיים. בתחום החברתי הרעיון הוא להבין שאתה לא עוצם עיניים ובאמת האחריות שלנו לדאוג".
צ'רנוביצקי נושאת דברים בחוג בי. צילומים: עמוד הפייסבוק של מיכל צ'רנוביצקי
האם החיים הפוליטיים משכו אותך מאז ומתמיד? 
"כן. 'תמיד' זו מילה גדולה. כמה נשים באמת אנחנו רואים במפה הפוליטית? הרבה פחות נשים. אני הייתי מהילדים שבגיל 14 כבר עבדו במטה של יהדות התורה. הייתי מעורבת פוליטית. הייתי יושבת במטה, עושה טלפונים, מתנדבת, מסייעת. תמיד נמשכתי והתעניינתי. תמיד ידעתי את כל השמות של כל חברי הכנסת. פוליטיקה זה ה מקום לעזור ולהשפיע. פוליטיקה תמיד עניינה אותי, עם השנים זה גדל והפך לרצון לעזור ולא רק ג'וק פוליטי. אלה הבנה שאנחנו יכולים לעזור לאנשים בחיי היומיום שלהם. מה שאני עושה זה קידום המדיניות, ההשפעה הכי גדולה באה מהמקום של הפוליטיקה ושל הכנסת. אתה נאבק שנים על משהו שאתה רוצה להשיג או לחוקק למען האחר, בסוף זה קורה ואתה מוביל מהלך".
ולמה החלטת לרוץ? 
"כי בחרתי ללכת לשירות הציבורי ולשנות את היחס בחברה החרדית. כל פעולה ועשייה למען הציבור עוברת דרך הרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה. רק דרך הצינורות האלה את יכולה להציל חיים של בני אדם".
האם לאישה נשואה עם ילדים קל או קשה להעביר מסר חברתי? 
"אני רצה על זה בעולם. כל אחד יכול להצליח בכל מקום. התומכים הכי גדולים שלי זה הילדים שלי. למרות שאני לא נמצאת בבית והם עוקבים ומתעניינים בעבודה שלי. ואפילו שואלים: אמא מה יהיה אם לא תציליחי, אבל נותנים לי המון כח.
"נשים מפחדות לעשות קריירה ולהתקדם. מה הפחד הכי גדול שלנו? זה הילדים,ורגשות אשם. אבל האמת שזו מתנה ענקית לילדים. הילדים שלנו מעריצים אותנו שאנחנו שואפות ומצליחות. בסופו של דבר אנשים לא משלמים את המחיר על זה שהם ניסו להצליח גם עם בית וילדים. אנשים שעובדים בשלוש עבודות כדי להביא אוכל הביתה, זה נקרא לשלם מחיר. וב"ה שיש לנו בחירה, ויש לנו שאיפות ויש לנו כח רצון להצליח. כי ש הרבה עבודה בדרך זה לא בא בקלות".
את יודעת לעבוד או לתקשר עם התקשורת הישראלית (בעיקר המפרגנת וגם הלא מפרגנת).
"אני מרגישה שהתקשורת מפרגנת, גם תקשורת חילונית וגם דתית. גם בפייסבוק וגם בדיגיטל, ביקורות זה דבר לגיטימי, למדתי שלא כולנו אותו דבר, ולא כולנו מסכימים על אותם דברים ועקרונות וצריך לקבל ולהכיל".

"הנשים החרדיות כבר בתוך מהפכה"

 

איך את מגדירה את הנשים בדור שלנו? ומה צריך להיות השינוי?

"נשים חרדיות ונשים בכל העולם כולו נמצאות בתוך מהפכה, בתוך שינוי. אנחנו חווים על בשרנו את השינויים בתפיקידים בתפיסות שלנו לגבי נשים. מהפכה פמניסטית. צריך לדעת שזה קשה בעיקר בבתים שלנו, כי זה מגיע פנימה למשפחה. אנשים היו רגילים למשהו אחד ועוברים למשהוא אחר. אנשים משלמים מחיר על על המהפכה.

"היום גם אמא וגם אבא שותפים בגידול הילדים. זה משהו שלא היה פעם. היום נשים נמצאות בתפקידים בכירים שרוב שעות היום לא נמצאות בבית, ואבא בבית. נכון, לפעמים זה לא קל אבל לא צריך לוותר. המהפכה גורמת לנו לעשות יותר. אבל אנחנו עושים את זה בשביל הילדים שלנו. כל מה שאנחנו עושים היום הוא למען הדור הבא, למען הילדים שלנו.

"העולם מרוויח היום נשים עם כישורונות, מה שלא היה פעם. היום מגלים את הנשים בכל תחום".

מה הסיסמא שלך לחיים?

"לא עליך המלאכה לגמור, ואין אתה בן חורין להיבטל ממנה. לא אנחנו בעצמנו נתקן את כל העוולות אבל אנחנו חייבים לנסות. הרבה פנים יש למאבקים בחיים שלנו בחינוך, באפליה ובבריאות יש לך 99 כשלונות, אבל ניצחון אחד".

האם לכל אחת מתאים לרוץ לכנסת? 

"לא! ריצה לכנסת היא בחירה ופריווילגיה וזו עבודה לא פשוטה בכלל עם המון השקעה, לא לכל אחד זה מתאים. רובנו עובדות ועסוקות למען הישרדות היומיומית".

מה היא אישה בעינייך? 

"בנאדם! התפיסה של כולנו הוא שנשים הן חלשות, האם הנשים בסביבה הקרובה שלך היא אישה חלשה. תסתכלו על אימא, אחות, דודה. ותגידו כולן נשים חזקות. תחשבו על זה כמה אנחנו חזקות".

מי היא ההשראה בשבילך?

"אני מסתכלת על איילת שקד. אני לא מסכימה עם הדרך שלה ועם התפיסות שלה, אבל היא באה לכנסת עם עולם מגובש והיא יודעת מה היא רוצה ומנסה לשנות את העולם לעתיד ורוד יותר. זאת ההשראה שלי. לשם אני שואפת".

עם מי היית רוצה לשבת לכוס קפה?

"כל בנאדם בעולם. כל יום נשברות לי סטיגמות וכל יום אני לומדת על המדינה שלנו. אנשים זה דבר מדהים. אני מספרת לך סיפור שקשור לדת ומדינה: ישבתי עם מישהו מאוד בכיר במפלגה, אדם חזק, ומאחר שאני דתייה וחרדית, אז ישר מדברים איתי על הבית שלי. הוא סיפר לי שכשהם היו קטנים, בבית של ההורים שלו אחרי קידוש ליל שבת היו הילדים יוצאים לסרט, וההורים, למרות שהיו דתיים קיבלו את זה. מה שהוא רצה להגיד לי שהיום הוא מרגיש שבכל מקום שהוא מסתובב אנשים מנסים להחזיר אותו בתשובה. ואת זה הוא לא אוהב. תנו לי לחיות בחופש, אל תכפו עלי חזרה בתשובה. והוא הסביר לי כמה כל שיחה כזאת מביאה אותי למקום שמכיר טוב יותר את אוכלוסיה החרדית.

"זה מה שישפיע על מה שאנחנו נעשה בכנסת, לא לכפות את הדת".

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. איבדה אותי ב"שלום".

    היא אפשר להיות יהודי שומר תומ"צ, ולתת לערבים שטחים. בלתי אפשרי הלכתית, מה לעשות.
    זה חמור בדיוק כמו חילול שבת.

    דיי לרפיסות.

    חרדי מודרני |
    הגב