מיתוג לעסקים קטנים – האם הם בכלל זקוקים לו?

כל בעל עסק, לרבות בעל עסק קטן (ואפילו קטן מאוד) יודע כי שיווק הוא נשמת אפו של כל עסק. ללא שיווק העסק פשוט אינו מתקדם, גדל או מתפתח כמו שצריך. אבל רגע, מה לגבי מיתוג? האם גם הוא הכרחי לעסקים קטנים? האם ניתן לשווק עסק שלא נעשה בו תהליך מיתוג? האם עסק יכול לנסוק ללא מיתוג?
סטודיו שגב, מומחה למיתוג ולשיווק, המלווה עסקים קטנים ובינוניים במסעם ליצירת זהות מובדלת וברורה טוען כי מיתוג הוא שלב הכרחי לכל עסק עוד לפני שנבחרה האסטרטגיה השיווקית. הסיבה לכך קשורה במהות של המיתוג, כמי שיוצר מהעסק "דמות" בעלת מאפיינים, ערכים ושאיפות ברורים וממוקדים.
אז אם אתם עדיין מתלבטים אם להיכנס לתהליך הבירור הזה, היורד לעומקם של כוונותיכם, ובודק לפרטי פרטים את התנהלותכם וגם לא פעם מחייב אתכם לערוך שינוי מהותי בעצמכם או בעסק שלכם – אספנו עבורכם כמה סיבות טובות למה בכל זאת, אם אתם רוצים לנוע אל עבר ההצלחה, עליכם לשנס מותניים ולצאת לתהליך המיתוג.
דע את עצמך – במיוחד עסקים קטנים הנשענים על אדם אחד, חייבים להבין את הייחוד שלהם בנוף העסקי שבו הם פועלים. מה הן התכונות המייחדות אותך? מה החזקות? מה הם הערכים שעומדים בבסיס פעילותך? חדשנות, תעוזה, חופש, בריאות, הצלחה? מדוע כדאי לקנות ממך שירותים או מוצרים ולא ממישהו אחר? – הכרה והכרות עם הייחוד שלך – תעצים אותך מחד ומאידך תחולל בהירות בקרב לקוחותיך לגבי זהותך.
דע את לקוחותיך – מיהו קהל היעד של העסק שלך? האם אתה פונה אל בני נוער? חיילים משוחררים? אימהות? גמלאים? האם הקהל שלך הוא יוקרתי או עממי? האם אתה מעוניין למכור בכמות ובזול או מעט וביוקר? – אם אינך מגדיר לעצמך מיהו הלקוח הפוטנציאלי כיצד תדע לרכז את מאמצי השיווק במקומות הנכונים?
דע את מתחריך – כדי לפעול נכון שיווקית עליך להכיר לעומק את הזירה העסקית שבתוכה אתה פועל, כלומר: את מתחריך. כיצד הם פועלים כדי להביא לקוחות? מה היתרונות שלך על פניהם? את כל אלה עליך לדעת לפני שהלקוחות מתחילים לדרוש את שירותיך.
נסח מסר קצר וברור – תהליך זה הוא תמצות עיקרי הדברים שהעסק שלך בא לבשר לעולם. מה כל מה שאתה רוצה להגיד במשפט אחד קצר ותכליתי. המסר הזה יהיה הסלוגן של המותג שלך. חשוב שיהיה קליט. קשור פשוט אך מתוחכם.
חשוב בגדול – גם אם אתה עסק קטן יש לך שאיפות ויעדים. במהלך הימים היעדים והשאיפות, שהצבת בהתחלה עשויים להשתנות ולכן זהו למעשה תהליך מתמיד – שחשוב שבעל עסק יעבור עם עצמו או עם חברת המיתוג שבחר לעצמו. מי אני היום, לאן אני שואף ומה אני רוצה? אל תגבילו את עצמכם ב"תקרת זכוכית" נמוכה מדי. חשבו בגדול. הרשו לעצמכם לחלום, לפנטז בדיוק איך אתם רוצים את זה.
לסיכום
בסיפור עליסה בארץ הפלאות שואלת עליסה את החתול: "לאן עלי להמשיך מכאן", עונה לה החתול: "לאן ברצונך להגיע?" ועליסה משיבה: "הו, אין הדבר חשוב כל כך". אם כך, אומר החתול: אין זה משנה באיזה דרך תבחרי.
המסר של הקטע הקצר הזה ברור: עסק שלא יודע לאן הוא הולך סביר שלא יגיע לשום מקום שהו. אולם עסק או אדם שהוא עסק המתכווננים, נערכים ומכוונים את עצמם אל היעד הרי שסופם שיתפתחו ויממשו את הפוטנציאל שלהם. תהליך המיתוג נועד בדיוק לשם כך.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.