מי אתה שאול טשרניחובסקי? המתבולל שזכה לשטר מבנק ישראל

מי אתה שאול טשרניחובסקי? המשורר הלאומי המתבולל מתנוסס על גבי שטר החמישים החדש שהנפיק בשבוע שעבר בנק ישראל. הרב גורן ניסה לגייר את אשתו והוא סירב בתוקף, בנק ישראל מצא לנכון לבחור את דמותו שתתנוסס מעל גבי השטרות. חגי בן ארצי: איפה הבית היהודי? איפה הסיעות החרדיות? איפה הליכוד שמצהיר על עצמו שהוא יהודי ולאומי?"."חובה על כל אחד מאיתנו להסביר את הבעיה בשטר. אסור לנו להשלים עם ההחלטה האומללה הזו לדחוף לכל בית בישראל את האיש הזה.

מי אתה שאול טשרניחובסקי? המשורר הלאומי המתבולל מתנוסס על גבי שטר החמישים החדש שהנפיק בשבוע שעבר בנק ישראל.

מסתבר שמי שעומד מאחורי ועדת השמות אינו מתחשב בציבור שומרי המסורת או הדתי  החרדי. מאז קום המדינה, לא הונפקו שטרות של דמויות רבניות מעל גבי השטרות. מהחזון איש – עד הרב עובדיה יוסף לא תמצאו דמויות רבניות שהשפיעו על החברה הישראלית וזכו להוקרה במדינה היהודית.

מי שכן זכה לכבוד הם ראשי המדינה, מייסדי הציונות, מחללי השבת שדמותיהם מתנוססות מעל השטרות שאתם מחזיקים.

שטר

אלא שהחודש הונפק שטר חמישים חדש, ומי שזכה להתנוסס על גבי שטר החמישים הוא שאול   טשרניחובסקי, יהודי מתבולל שנולד בי"ט באב ה'תרל"ה  בדרום-מערב האימפריה הרוסית.

על פי ויקפדיה, בשנים 1899–1906 למד רפואה באוניברסיטת היידלברג, וסיים את לימודי הרפואה בלוזאן שבשווייץ. בעת לימודיו בהיידלברג הוא התבולל  ונישא למלַניה קרלובנה פון גוזיאס-גורבצביץ (1879–1971), בת אצולה נוצרייה רוסייה ממוצא פולני-גרמני-אוקראיני, שישבה בבית-הסוהר ברוסיה על רקע פעילות אנרכיסטית והגיעה ללמוד היסטוריה ופילוסופיה בהיידלברג. לבני הזוג נולדה בת יחידה, איזוֹלְדה (איזה).

 

בשנים 1929–1930 שהה בארצות הברית וב-1931 (ב' בסיוון תרצ"א) עלה לארץ ישראל והשתקע בה לצמיתות. הוא קבע ביתו בדירה קטנה ברחוב אחד העם 89 בתל אביב. עבד כרופא של בתי הספר בתל אביב.

בשנת 1936 עברו אשתו ובתו להתגורר כדיירות-משנה במעון הפטריארך היווני בפסגת סן סימון בירושלים. לאחר שלקה בלוקמיה, הצטרף אליהן טשרניחובסקי. בתו נישאה לאברהם וילנסקי ועברה לחיפה. בני הזוג היו הורים לבן יחיד, אלכסנדר וילנסקי (לימים מהנדס).

 

טשרניחובסקי מת בירושלים בט"ו בתשרי ה'תש"ד (1943), ונטמן בבית הקברות טרומפלדור בתל אביב.

צילום: ויקפדיה
צילום: ויקפדיה

 

אשתו הגויה מלניה, שהייתה לפראבוסלאבית אדוקה, עברה לאחר מותו להתגורר בבית בתהּ בחיפה. אף שחייתה בארץ ארבעים שנה, לא ידעה עברית (ולא יכלה לקרוא את יצירתו של בעלה). היא נפטרה  ב-1971 ונקברה בחלקה היוונית-אורתודוקסית.

ד"ר חגי בן ארצי, מרצה לתנ"ך ומחשבת ישראל וגיסו של ראש הממשלה נתניהו, מסרב להשתמש בשטר ה-50 החדש . בשיחה עם ערוץ 7 טוען בן ארצי כי השטר החדש הנושא את דמותו של המשורר שאול טשרניחובסקי הוא בושה למדינת ישראל.

בן ארצי מזכיר כי טשרניחובסקי חי כל חייו עם נוצרייה וסירב להפצרותיו של הרב שלמה גורן לגייר אותה. "שאול טשרניחובסקי הפך להיות סמל של ההתבוללות, אידאולוגיה של התבוללות. לא יתכן שאדם כזה, עם כל חשיבותו כמשורר, יהפוך להיות סמל במדינת ישראל", אומר בן ארצי.

ד"ר בן ארצי מוסיף כי מדינת ישראל מנסה היום להילחם בהתבוללות בעולם היהודי, "באירופה ישנם 80 אחוזי התבוללות ובארצות הברית 60 אחוזי התבוללות, העם היהודי נכחד בגלל ההתבוללות, כיצד מסוגלת מדינת ישראל להפוך דווקא את טשרניחובסקי לסמל?".

 

בן ארצי גם מטיח ביקורת במפלגת הבית היהודי שלא הרימה קול זעקה וקול מחאה נגד המהלך כבר אחרי המלצות הוועדה ובעצם לא הצליחה לסכל את ההחלטה, "איפה הבית היהודי? איפה הסיעות החרדיות? איפה הליכוד שמצהיר על עצמו שהוא יהודי ולאומי?"."חובה על כל אחד מאיתנו להסביר את הבעיה בשטר. אסור לנו להשלים עם ההחלטה האומללה הזו לדחוף לכל בית בישראל את האיש הזה.

 

כאמור, למרות העובדה  שטשרניחובסקי התבולל הוא  נבחר, ביחד עם לאה גולדברג, נתן אלתרמן ורחל המשוררת, להתנוסס על גבי סדרה ג' של שטרות השקל החדש. השטרות הנושאים את דמותו בערך נקוב של 50 ש"ח נכנסו למחזור בספטמבר 2014.

10 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. כן היה שטר של רב – השטר של 1000 שקל ישן, היה עם תמונתו של הרמב"ם, לאחר מכן זה הפך להיות שטר של 1 ש"ח.

    יעקב |
    הגב
  2. הנבל הזה גם העריץ אלילות.

    למישהו במדינה חשוב להעלים זאת, אבל אלה העובדות:
    · טשרניחובסקי היה מתבולל, הוא נשא לאשה את מילניה גורבצ'ביץ, בת אצולה נוצריה.
    · טשרניחובסקי הוקיר והעריץ את אלילי יוון וכנען, חגג את חגיהם הפגאניים ואולי אף סגד להם בפועל.
    הדבר בא לידי ביטוי ברבים משיריו, כאשר כותרתם לבדה זועקת זאת, כגון – 'שיר לעשתורת ולבל' (עשתורת=אלילה כנענית, בל=אליל בבלי), 'עשתרתי, הלא תסיחי לי' ועוד רבים.

    והנה גועל שיריו המטונפים.

    עשתורתי לי
     
    עַשְׁתָּרְתִּי לִי, הֲלֹא תָּסִיחִי לִי: מֵאָן
    הַגַּיְא אֵלֵינוּ בָאת? הַאִם בְּיַד כְּנַעֲנִי צִידוֹן
    מֵעִיר לְמָעֹז יָם, בֵּין גַלֵּי שְׁבוֹ וְכַלְצִידוֹן?
    הֶאָרְבוּ לוֹ בָּהָר וְעִם־לֵיל אַלּוּפֵי דָן?
     
    הַאִם בִּצְרוֹרוֹת בַּד עַל דַּבְּשׁוֹת גְּמַלֵּי דְדָן
    וּנְאָקוֹת מַעֲלוֹת חוֹל הַפָּז בְּנִיעָן וְנִידָן
    נִשֵׂאת עִם אֹרְחַת שְׁבָא, נוֹשֶׁקֶת רוֹמָה כִּידוֹן,
    וְלִפְנֵיהֶם מְטַרְטֵר קוֹל רִמּוֹנִים וְסַהֲרוֹן רָן?
     
    נִפְלָאוֹת לִי, מַה־נִפְלָאוֹת עֵינַיִךְ אִסְמָרַגְדִּים,
    אַף כֻּלָך עָשׂוּךְ שֵׁן, יְצוּרַיִךְ כֹּה מִתְלַכְּדִים.
    וְאֵין אִישׁ מְגַלֶּה סוֹד, מִי נְתָנֵךְ לִי — אֵין אִישׁ!
     
    סַלְסִלַּת תְּאֵנִים לָךְ — חָפַנְתִּי קֶמַח סָלְתִּי,
    מִשֶּׁמֶן זֵיתִי לֹג — אֵלַיִךְ הִתְפַּלָּלְתִּי:
    ״נַהֲגִיהוּ, נַעַר צַח, אֵלַי תְּבִיאִיהוּ חִישׁ!״

    ועוד שיר הלל לעבודה זרה

    לעשתורת שיר ולבל
     
    לָעַשְׁתֹּרֶת שִׁיר וְלַבֵּל:
    נְחַשׁ־הַפַּחַת, קְאַת הַלֵּיל,
    דְּרוֹר לַיֵּצֶר, שִׁיר לַחַי,
    צְאוּ מִתּוֹךְ עֲרוּצֵי גַיְא,
    מִן עֲרֵמוֹת עֲלֵי־רֹאשׁ,
    מִנַּהֲלוֹלֵי גִזְעֵי־ברוֹשׁ.
    עִזְבוּ נִקְרוֹת צוּר וָבוֹר!
    לִקְרַאת שְׂמָחוֹת, לִקְרַאת גִּיל,
    פַּנּוּ דֶרֶךְ, סֹלּוּ שְׁבִיל!
     
    חָמְדָה חַמָּה אָרְחוֹת־אוֹר,
    וְשֶׁמֶשׁ־אָבִיב נֵעוֹר חָם,
    מַרְעִיל בְּשִׁגְיוֹנוֹתָיו דָּם.
    בָּא הַתּוֹר, בּוֹ נָגַע גְּבוּל
    שְׁיָר אֶשְׁתָּקַד בִּזְרַע בּוּל.
     
    מִכִּנְטוֹת הַיּוֹם עַד תֹּם
    שְׁבִיל הַמַּזָּל וְנָגַע תְּהוֹם,
    בַּעַל־כָּנָף בָּא אֲחוּז־
    מִסְתְּרֵי חַיִּים, בָּא בִּכְרוּז.
    סִיעוֹת בָּאוֹת חִישׁ בִּיעָף,
    לַהֲקָה וְלַהֲקָה, קַו לָקָו,
    בָּאֲלַכְסוֹן וּבַחוּג —
    וּמִתְפָּרְדוֹת זוּג וָזוּג.
     
    וְלָעֲרָבָה פְּנֵה וְלַזְּאֵב:
    קוּם וְאֻשַּׁרְתָּ מִתּוֹךְ כְּאֵב.
    וְהִכָּה לִבְּךָ, בֶּאֱחֹז
    בִּשְׁרִירֶיךָ אֵל בָּעֹז.
    כֹּחוֹת טְמִירִים בָּךְ וּשְׁיַר
    זִרְמֵי דוֹרוֹת מִשֶּׁכְּבָר,
    נַחֲלַת עָבַר נוֹתֵן צָו,
    פֶּלִי, מָלֵא אוֹן וָרָב,
    נֶחְבָּא עָמֹק בְּתוֹךְ הַיֵּשׁ,
    כְּרֶשֶׁף גָּלוּם בְּאֶבֶן שֵׁשׁ.
     
    הוֹי, בֶּן־אָדָם, לִקְרַאת גִּיל
    פַּנּוּ דֶרֶךְ, סֹלּוּ שְׁבִיל!
    מְלֹא הַחֹפֶן, חִטַּת פָּז
    אֶזְרֹק בְּפָנֶיךָ — רָז
    בַּגַּרְגְּרִים וְתוֹכָם — לְשַׁד־
    חַיֵּי עוֹלָם, חַיֵּי עַד,
    וְנִקְלַט בְּנַפְשְׁךָ הַסּוֹד —
    בְּרַהֲטֵי דָמֶיךָ יְקוֹד:
    קוּם וַעֲלֵה, אֱמַץ וַחֲשֹׁק —
    מִשְׁפַּט חַיִּים הוּא וָחֹק!
     
    וְנִבַּטְתָּ עִם הַבַּת
    לָאֲדָמָה — וְהִיא הֲרַת
    דוֹרוֹת־דֶּשֶׁא וְשִׁבְטֵי חָי,
    פוֹרְצִים, נוֹבְעִים עַד בְּלִי דָי:
    שְׁפוּנֵי־הָר וּטְמוּנֵי־חוֹל,
    חַיֵּי־מָחָר, פִּגְרֵי תְמוֹל.
    בְּחַיֵּי־אוֹר וּבְחַיֵּי־צֵל
    זֶרַע שֶׁמֶשׁ, זֶרַע בֵּל.
     
    וְחֵיל־הַיָּם בְּמִסְגֶּרֶת חוֹל
    קֵדְמָה וְיָמָּה נוֹשֵׂא בְּעֹל
    שֶׁל הֵרָיוֹן וְלֵדַת עַד:
    מִן הַנַּחַל אֲשֶׁר רַד
    וְעַד הַיָּם שֶׁחָסְנוֹ צוּר,
    בְּטִפּוֹת צִנּוֹר עַל הַשׁוּר,
    עַל־פִּי מַעְיָן וּשְׂפוֹת בִּיב,
    בְּמַחְשַׁךְ־תְּהוֹם, בְּאוֹר וָזִיו.
     
    וְנִקְלַט בְּנַפְשְׁךָ הַסּוֹד
    מָלֵא רָזִים, מָלֵא הוֹד —
    מִשְׁפַּט חַיִּים הוּא וָחֹק:
    קוּם וַעֲלֵה, אֱמַץ וַחֲשֹׁק!

    זה העם הישראלי כי ישראלי ≠ יהודי

    ישראלי ≠ יהודי |
    הגב
  3. שכחתם שישראלי ≠ יהודי ?

    אני לא מבין מה הבעייה.

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  4. ממש לא מעניין שאין רבנים משפיעים על השטרות. אנחנו חייבים להתחשב ברגשות השומרי מצוות כבני אדם שמכבדים אחרים אבל ממש לא במקרה זה. יש המון דמויות שיכלו להנציח כולל איזה מזרחי/ספרדי או בן העדה האתיופית ולא חסר. אבל בחרו להנציח אדם מתבולל שאישתו היית גויה וכך ביתו ונכדו. הדבר לא תורם בשום דבר להגדרה של המדינה כמדינה יהודית אלא ההפך מכך. אנחנו מעודדים התבוללות וזה מה שקורה בפועל. באופן כללי גם בלי הנושא הדתי, אינני חושב שהמדינה רשאית להיות מוגדרת כיהודית וכאן נציגי השילטון לא עושים שום דבר להעמיק את הזהות היהודית של המדינה ואזרחיה. מבחינתי כל אחד רשאי לחיות איך שבא לו ולהתבולל איך שבא לו, אבל אני בעד שאדם ילמד על דברים שיכולים לעצב אותו כבן אדם יהודי ושתהיה לו אפשרות להתבולל אם ירצה בכך.

    רונן |
    הגב