מנהגי קיץ שחייבים לאמץ גם בחורף

מעבר לכך שהחום סוף כל סוף נשבר, חלקנו הגדול פשוט שמח על ההזדמנות להזניח ריטואלים הכרחיים בקיץ, כמו למרוח קרם הגנה מפני השמש, להסיר שיער גוף, לקחת משקפי שמש לכל מקום, טיפוח עור הגוף, טיפוח את כפות הרגליים וכדומה. אך  ישנם כמה הרגלים שחייבים להפוך להרגלים יומיומיים בכל עונה – כל השנה, שכן הזנחה שלהם עלולה לגרור אחריה מחיר בריאותי.

דורית זכאי, רוקחת בכירה בסופר-פארם ממליצה על שלושה הרגלים לפחות שכדאי לאמץ גם בחודשים הקרים והמעוננים:

למרוח קרם הגנה מפני השמש ברמה יומיומית

תמונת המצב: על-פי סקר גיאוקרטוגרפיה רק 8% מהישראלים מקפידים למרוח קרם הגנה מפני השמש על אזורי הגוף החשופים, כמו פנים, צוואר, ידיים.

כדאי לדעת: בישראל כולנו חשופים לשמש כל הזמן בכל עונה. קרינת השמש בחורף חלשה רק במעט ובכל מקרה גם ביום מעונן 80% מהקרינה חודרת את העננים.

דבר המומחה: באופן כללי מומלץ לנצל ימי שמש ואור בימי חורף, חשיפה לאור שמש חשובה לאיזון הורמונלי, המשפיע על רמת ערנות ואנרגיה, חילוף חומרים, תאבון ומצב רוח. יחד עם זאת, לעיתים מזג האוויר הקריר והעננות נוטעים בנו את התחושה שהשמש לא מזיקה. אנו חשופים לנזקי השמש ברכב בדרך לעבודה, בחצר הגן ובית הספר, בהליכה ברחוב, בישיבה בבית הקפה. יש לזכור שרוב נזקי העור נגרמים לנו עד גיל 18 ולכן חשוב ביותר למרוח קרם הגנה גם על ילדינו.

מה מומלץ:

  • הקפידו למרוח קרם הגנה מדי יום כשעה לפני היציאה מהבית על הפנים, גב כפות הידיים והזרועות, הרגליים וכן על יתר האזורים החשופים, שאנו נוטים לשכוח, כמו אוזניים ועורף.
  • בעת חשיפה ממושכת לשמש, למשל בעת טיול, מומלץ לחזור על פעולה המריחה כל שעתיים
  • לילדים ותינוקות השתמשו בתכשירים ייעודיים המותאמים לעורם הרגיש ואינם כוללים מסנני קרינה כימיים. בנוסף, הקפידו למרוח אותם במסנן קרינה עם מקדםSPF  גבוה הכולל את תקנת ה- UVA BALANCE.

 

מריחים שחורף באוויר / לא לשכוח לשים דיאודורנט

תמונת המצב: הגוף פעיל גם בחודשי החורף, אורח החיים מחייב לעיתים יציאה משעות הבוקר עד שעות אחר הצהריים או הערב. שמירה על היגיינה חשובה גם בימים קרירים, כמו שמתקלחים מידי יום, מצחצחים שיניים, מנקים ביסודיות את הפנים ומורחים קרמים לטיפוח, כך יש צורך למרוח בבית השחי דאודורנט נעים, ריחני ומצנן. פעילויות ספורטיביות למיניהן כולל הליכה וריצה שצוברות פופולאריות בשנים האחרונות גם מעלות את חוף הגוף ומחייבות שמירה על היגיינה ואסתטיקה.

כדאי לדעת: הזעה היא מנגנון טבעי של הגוף להפרשת חומרי פסולת וצינון. הריח הלא נעים של הזיעה נגרם כתוצאה מתהליכי פירוק שעושים חיידקים שנמצאים לכולנו על העור. באמצעות הפרשת זיעה הגוף יכול לצנן את עצמו ולכן כל עלייה בחום הגוף גורמת להזעה.

שהייה במרחבים סגורים בימים חורפיים או לבוש חם וסגור האופייני לימים קרים מונע אוורור מהגוף וגורמת ליצירת לחות בבית השחי. גם במקרה זה מתגברת פעילות של חיידקים והפרשת חומרים בעלי ריח לא נעים.

בנוסף, מצבים של חוסר איזון נפשי, לחץ , מתח או נטילת תרופות מסוימות גם מגבירות את רמת הזיעה במשך כל ימי השנה.

מה מומלץ:

  • שימוש בדאודורנט יכול למנוע את הריח החריף הנוצר ושעשוי להדבק בבגדים.
  • הדאודורנטים מהדור החדש מגנים מפני ריח זיעה למשך 24 שעות ונחוצים להרגשה נעימה ונקייה, בנוסף הם מכילים חומרי לחות וריכוך וויטמינים המסייעים לטפוח העור העדין שבבית השחי. למי שרוצה להימנע מחומרים אנטי פרספירנטים שמונעים הפרשת זיעה מהגוף ניתן להסתפק בדאודורנטים הרגילים המכילים תמציות ריח שתפקידם בהסוואת ריח הזיעה.

פטריות או לא להיות / לא להזניח את כפות הרגליים

תמונת המצב: כפות הרגליים הנושאות את גופינו בכל חודשי השנה צריכות לקבל את הטיפול הראוי לשמירה על בריאותן. במשך חודשי החורף רגלינו מוסתרות בגלל הגרביים והנעליים הסגורות וישנה נטייה להזניח אותן. מרבית האוכלוסיה מגיעה לרופא העור או לרוקח בבית המרקחת לקראת תחילת הקיץ ורוכשת תכשירים לפטרת העור ופטרת הציפורניים.

כדאי לדעת: טיפולים למניעת פטריות לעיתים מתארכים מעבר לחודש ימים כך שמומלץ לשמור על בריאות העור כבר בחורף ולמנוע התפתחות בעיות עור למיניהן. עור סדוק כתוצאה משימוש בנעליים סגורות בנוסף לזיעה או לחות יכולה לגרום לריח רע ולהגביר זהומים פטרייתיים על העור. בנוסף, מזג האוויר קר ושינויים תכופים בטמפרטורות (מעבר בין מקומות סגורים לפתוחים או שהייה במקומות מחוממים) משפיעים לרעה על העור ויכולים לגרום ליובש, חספוס או גרד.

דבר המומחה: אנשים העוסקים בפעילות גופנית, המשתמשים יחפים במקלחות ציבוריות, חיילים, נשים בהריון, צעירים בגיל ההתבגרות בעלי סיכוי גבוה יותר להתפתחות פטרת, שפשופים וריח רע.

מה מומלץ?

  • מעבר לנעילת נעליים נוחות מומלץ לשטוף את כף הרגל, אפשרי עם סבון אנטי בקטריאלי ולנגב היטב את העור הרטוב.
  • לאנשים עם נטייה להזעה ניתן לפזר על כפות הרגליים היבשות לפני שמכניסים לגרב טלק רפואי למניעה של התפתחות פטריות. מומלץ לטפל בעור הקשה בתכשירי הטיפוח השונים וכמובן לאוורר את הרגל ככל האפשר.
  • למניעת פטרת הציפורניים מומלץ לגזוז את הציפורניים, לשייף מעט ולמרוח תכשירים למניעה טיפול בפטרת גם בחורף. כך תגיעו לחודשי הקיץ עם רגל נקייה אסטטית ובריאה.

 

דיאטה ואימוץ אורח חיים בריא:

הרבה אנשים הרוצים להפחית ממשקלם בוחרים לעשות זאת בתקופת הקיץ, בה אנו משילים מעצמנו את הבגדים הכבדים ויוצאים החוצה לשפת הים ולמסיבות. אולם גם לאימוץ דיאטה בתקופת החורף יש יתרונות משלו, ויתכן שלחלק גדול מהאנשים הוא מתאים יותר. לאנשים עם נטייה להזעה או סובלים מחום, מזג אויר קריר מתאים ונוח לפעילות ספורטיבית מגוונת מחוץ לבית. כתחליף לסלטים הקייציים מגוון ירקות חמים ומבושלים יכולים להיות בסיס לארוחה חמה, מרגיעה ובריאה. כמו כן תה צמחים למיניו ללא תוספת סוכר יכול לשמש תחליף לגירוים אחרים שיש בקיץ כמו מיצים, פירות וגלידות.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.