"מסובארו עד טיוטה" – כך התמלאו מקומות החנייה בעיר האברכים

"מסובארו אברכים עד טויטה סיינה" , מפלסי החנייה הריקים ששקקו בילדים החלו בשנים האחרונות להתמלאות ברכבים, כך הפכה עיר האברכים לעיר הרכבים. תיעוד

 

כשמייסדי העיר מודיעין עילית החלו בתכנון הקמת העיר שנבנתה על קרקעות פרטיות, הם ייעדו את העיר במקור לאברכים שהפרוטה אינה מצויה בכיסם וכאלו שחיים על מאמר התלמוד 'פת במלח תאכל'.

 

דור המייסדים מתרפק על קשיי הקליטה בעיר ובעיות התחבורה שליוו את ימיה הראשונים של העיר החרדית השלישית בגודלה, בימים בהם רכב היה בגדר מותרות, ומערך התחבורה לא תיפקד כראוי. תושבים רבים חשו כי הם במצור ביודעם כי יציאה מהעיר מלווה בייסורים רבים, מההגעה עד החזרה – ולפיכך העדיפו למעט ביציאות מהעיר.

ישראל ש, תושב שהגיע להתגורר בעיר בשנת 2006 מספר ל'אקטואליק' על הימים ההם, "אחרי החתונה הגענו אני ורעייתי להתגורר בעיר, כאשר כלי התחבורה המרכזי בעיר היו האוטובוסים של חברת 'סופר בוס' שכלל לא תפקדה. החניות היו ריקות, לתושבים שרובם ככולם היו אברכים לא היה פריבילגיה לרכוש רכב. נאלצנו להיסחב לכל מקום עם הזאטוטים בחום ובקור עד לתחנת האוטובוס".

אט אט, החלה תפנית משמעותית בתוך העיר החרדית. יותר ויותר אברכים עזבו את הכוללים, ויצאו אל שוק העבודה, אברכים דלי אמצעים שהיו חיים בדחקות, מצאו להם מקורות פרנסה נוספים. מפלסי החניה הריקים ששקקו בילדים החלו להתמלאות ברכבים, כיום לא ניתן למצוא מקום חניה פנוי בעיר.


מפלסי החנייה הריקים ששקקו בילדים החלו בשנים האחרונות להתמלאות ברכבים, צילום: אקטואליק

מייסדי העיר לא שיערו לעצמם בחלומות הכי וורדים שלהם שבשנת 2017 יהיו בעיר אלפי רכבים, וכי תושבים רבים יצטרכו לשרוף זמן בחיפושים מתישים אחר חניה."כשהגעתי לגור בברכפלד היו רק לשתי שכנים רכבים", ממחיש לנו משה קוסט, תושב ותיק בעיר "כיום, 9  דיירים מחזיקים באמצעותם רכב אחד – שזה בערך כחצי מדיירי הבניין", הוא מתמוגג.

"אני לא יודע מה הייתה המחשבה של מייסדי העיר", מנסה להבין נחמן ניימן, חבר מועצת העיר מודיעין עילית ואחד הדמויות הבולטות בעיר. "מקומות החנייה לא היו בראש סדרי העדיפויות שלהם, וזה ברור, כיום יש מצוקה ממשית של מקומות חניה באזורים מסוימים ולא נראה לי שיש כעת פתרון באופק למצוקת החנייה", הוא מוסיף.

חלק מהחנייות נלקחו לטובת גני ילדים ויחידות דיור – צילום: אקטואליק

תנאי הפתיחה של העיר החרדית היו גרועים: ללא ליווי ממשלתי, ללא תוכניות אב, וללא סיוע של מינהל מקרקעי ישראל, ומשכך, התכנון היה לקוי מיסודו, גם בהקמת מבני חינוך, וכלה במקומות חניה.

למרות שהעיר במצב סוציואקונומי במדרג 1 הנמוך ביותר, ניתן להבחין לא פעם בפקקים ביציאה היחידה שיש לעיר, התושבים ברובם נעזרים בהלוואות לצורך מימוש חלום רכישת הרכב. יצחק פלדמן, תושב העיר, ועיתונאי בקהילה, מסביר ל'אקטואליק' על התפנית הדרמטית שהתחוללה בשנים האחרונות. "ראשית כל, פעם היו פחות אנשים בעיר, כיום נבנו יותר מבנים וכך גם יותר רכבים", הוא אומר ומאשים, "משום מה חלק מהחניות נלקחו לטובת גני ילדים ויחידות דיור מה שהקטין באופן משמעותי את מקום החנייה".

יצחק פלדמן ( "רכב שהיה בעבר בגדר 'מותרות' הפך למוצר צריכה בסיסי")

פלדמן ממשיך ומסביר: "בשנים האחרונות החלו תושבים רבים לצאת לעבוד. גם אברכים התחילו לרכוש רכבים, אם בעבר רכב היה בתחתית הביקוש, כיום רכב נהיה יותר מקובל", הוא אומר ומנמק: "קשה לאברך להתרוצץ בחום או בקור אחרי יום עמוס", הוא סבור,"לכן במדרג של רמת החיים – הרכב שהיה בעבר בגדר 'מותרות' קפץ לתחילת העשירייה – וזה הרבה לפני שיפוצים וטיולים שהיו בראש המדרג".

הרכבים הפופולריים בעיר מתחלקים לקטגוריות שונות: זוג עם שלושה ילדים ירכוש טיוטה קורלה בין 2002 ל-2007, שהיא גם חסכונית בדלק – "ולא רואה מוסך" כהגדרת 'המביינים'. אחרים מעדיפים את הביצועים של קיה ומזדה. דווקא את ה'סובארו אברייכים' הזכורה לנו כהתחלה של בדיחה פנים חרדית – כמעט לא ניתן לראות, כמו גם להבדיל 'הטיוטה סיינה', שמזוהה עם העשירון העליון.

מזדה 5 – הרכב המבוקש בעיר

מבט לעבר הרכבים החונים בשולי הדרך מספקת לכם הצצה לגידול הטבעי המבורך בעיר: רכבים בעלי 7 -ואף 9 מקומות מתווספות בכל יום, אם כי, ישנם בעלי משפחות מרובות ילדים אשר מסתפקים ברכבים קטנים יותר, וזאת בשל העלויות הגבוהות של הדלק וביטוחי הרכב.

העיר מונה כיום קרוב ל- 60,000 תושבים בלמעלה מ- 9,300 בתי אב, הודות לריבוי טבעי מבורך, משערים  פרנסי העיר כי היא תמנה למעלה מ- 100,000 תושבים, מה שעשוי להגביר את מצוקה מקומות החניה בעיר. "בשנים האחרונות ראש העיר הרב  יעקב גוטרמן זיהה את מצוקת מקומות החניה בעיר והורה להגביר את האכיפה על עניין מקומות החנייה", משתף אותנו נחמן ניימן חבר המועצה שאף מבהיר, "כיום, אף בניין לא מקבל טופס 4 מהעירייה מבלי שהחברה שבונה את בניין המגורים דואגת למקום חנייה עבור כל דיירי הבניין".

טיוטה סיינה – צילום: אקטואליק

כך למשל, חברת 'ציפחה' שבנתה את אחוזת ברכפלד ואת מרכז העסקים הגדול בכניסה לעיר, השלימה בימים אלו את בנייתם של מפלסי החנייה שעומדים לרשות הציבור הרחב והדיירים שיבואו להתגורר בבנייני המגורים.

מגרש החנייה במרכז העסקים עילית

ביציאה מהעיר, ניתן להבחין במגרש החנייה הגדול שאלתרו תושבים מקומיים, כל תושב שרוצה למכור את רכבו מחנה שם את הרכב עד שיבוא הרוכש האולטימטיבי. ומייסדי העיר שהלכו לעולמם? הם לבטח מסתכלים מלמעלה, ומביטים בחיוך מהול בדאגה על אלפי הרכבים שתקועים מידי בוקר בפקקים  – ביציאה מעיר האברכים שהפכה במרוצת השנים לעיר הרכבים.

מגרש החנייה המאולתר ביציאה מהעיר.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. כל פישר לוקח רכב מליסינג

    בקושי גומרים את החודש אבל העיקר שיש רכב בחניה…

    חרדי |
    הגב