מספר ההרוגים בתאונות הדרכים בשנת 2018 הנמוך בכל הזמנים

מספר ההרוגים בתאונות הדרכים לכל מיליארד קילומטר נסועה בשנת 2018 הוא הנמוך ביותר בכל הזמנים. מנתוני המדען הראשי של משרד התחבורה, ד"ר שי סופר, עולה כי בשנת 2018 עמד מספר ההרוגים לכל מיליארד קילומטר נסועה על 5 הרוגים, לעומת 6.1 בשנת 2017.

מהנתונים עולה כי בחישוב הגידול בנסועה והאוכלוסיה, שיעור הירידה במספר תאונות הדרכים לכל מיליארד קילומטר נסועה בשנת 2018, היה גדול אף יותר מהירידה שנרשמה בשנת 2012 ונחשבה עד אז לשנה הבטוחה ביותר בכל הזמנים.

לדברי ד"ר סופר, גם בחישוב מדד ההרוגים ל-100 אלף תושבים, שנת 2018 היא השנה הבטוחה ביותר בכל הזמנים. בסוף שנת 2018 עמד מספר ההרוגים לכל 100 אלף תושבים, על 3.5 הרוגים, לעומת 4.1 הרוגים בשנת 2017, ו-3.7 הרוגים, בשנת 2012. זאת, בחישוב הגידול בנסועה והאוכלוסיה.

נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מצביעים על שינוי מגמה מובהק, במספר ההרוגים בתאונות הדרכים. בשנת 2018 נרשמה ירידה של 13% במספר תאונות הדרכים, לעומת שנת 2017. מהנתונים עולה כי בשנת 2018 נהרגו 315 בני אדם בתאונות הדרכים, לעומת 364 בשנת 2017 – 49 הרוגים פחות. בעשור האחרון חלה ירידה של 30% במספר ההרוגים, לעומת העשור הקודם. זאת, למרות שהנסועה בעשור האחרון גדלה ביותר מ-30%, לעומת התקופה המקבילה.

לדברי ד"ר סופר מאמצע שנת 2017 נרשמה מגמה ברורה של ירידה במספר תאונות הדרכים, כמעט בכל הפרמטרים והמגזרים בישראל. הירידה החלה בחודש אוגוסט 2017 ונמשכה בעוצמה גדולה יותר מתחילת שנת 2018.

בשנת 2018 נרשמה ירידה דרמטית בתאונות, במרבית הפרמטרים: ירידה של 18% במספר ההרוגים במגזר הערבי (95 הרוגים לעומת 116 בתקופה המקבילה אשתקד); ירידה של 35% במספר ההרוגים בקרב התושבים הזרים (15 הרוגים לעומת 23 בתקופה המקבילה אשתקד); ירידה של 9% במספר ההרוגים בכבישים העירוניים (135 הרוגים לעומת 148 בתקופה המקבילה אשתקד); ירידה של 17% במספר ההרוגים בכבישים הבינעירוניים (180 הרוגים לעומת 216 בתקופה המקבילה אשתקד).

בקרב הולכי הרגל נרשמה לראשונה מזה שנים ירידה דרמטית של 13% במספר ההרוגים (97 הרוגים לעומת 112 בתקופה המקבילה אשתקד); הירידה הגדולה ביותר נרשמה בקרב גילאי 15-24, 50% פחות (6 הרוגים לעומת 12 בתקופה המקבילה אשתקד); כמו כן נרשמה ירידה משמעותית של 15% בקרב גילאי 25-64 (28 הרוגים, לעומת 33 בתקופה המקבילה אשתקד); לאחר מספר שנים של עלייה במספר ההרוגים בקרב הקשישים (65+), חלה בשנת 2018 ירידה דרסטית של 19% (43 הרוגים, לעומת 53 בתקופה המקבילה אשתקד).

גם בקרב רוכבי האופנועים נרשמה לראשונה מזה שנים ירידה דרמטית של 30% (44 הרוגים, לעומת 63 בתקופה המקבילה אשתקד); לעומת זאת, בקרב רוכבי האופניים והאופניים החשמליים חלה עלייה. מתחילת השנה נהרגו בתאונות 16 רוכבי אופניים, לעומת 12 בתקופה המקבילה אשתקד, ו-19 רוכבי אופניים חשמליים, לעומת 7 הרוגים בשנת 2017.

לאחרונה אישרה הממשלה תכנית לאומית שגובשה על ידי השר כץ, להגברת בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים, הקורקינטים הממונעים ומשתמשי הדרך. התכנית מתייחסת לכשירות הרוכב והכשרתו, החמרת אכיפה וענישה בקרב רוכבי האופניים החשמליים, וכן פעולות נוספות שנועדו להסדיר את פעילות הרכיבה והבטיחות של הרוכבים. זאת, לצד הגברת ההסברה בקרב הרוכבים וההורים.

בין היתר, מדובר בתיקוני חקיקה ותיקונים מנהליים, המחמירים את הענישה על הפרות חוק ברכיבה על כלים דו גלגליים חשמליים ועל שיווק של כלים בלתי תקניים, בניגוד לתקנות התעבורה. בנוסף, התוכנית כוללת בחינה ייעודית לרוכבי אופניים חשמליים (A3) בנושא חוקי תנועה, הכרת הדרך, תמרורים והתנהגות זהירה ברכיבה, שמקנה היתר רכיבה.

חלק מהתקנות כבר אושרו בועדת הכלכלה של הכנסת, וחלקם האחר ידון מחר בועדה. בין התקנות: איסור על כל אדם לבצע שינוי מבנה באופניים חשמליים או בקורקינט ממונע, חיוב הרוכבים באופניים חשמליים בלבישת אפוד זוהר בשעות הלילה או בעת שהראות לקויה, וחיוב הרוכבים באופניים החשמליים להחזיק ברישיון נהיגה כלשהו או בהיתר רכיבה מיוחד, בעת הרכיבה על האופניים החשמליים.

ד"ר סופר מייחס את הירידה הכללית במספר ההרוגים לשתי סיבות עיקריות: הראשונה היא השיפור המשמעותי שחל בתשתיות התחבורה בישראל, ובכלל זה הקמתם של מחלפים וגשרים, הפרדות מפלסיות וטיפול במוקדי סיכון. מהנתונים עולה בכל המקומות בהם בוטלו מוקדי הסיכון נרשמה ירידה של עשרות אחוזים במספר ההרוגים בתאונות.

הסיבה המרכזית השנייה לירידה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים היא הטמעתן של מערכות בטיחות מצילות חיים במאות אלפי כלי רכב בישראל. מנתוני אגף הרכב והמדען הראשי של משרד התחבורה עולה כי למערכות הבטיחות השפעה דרמטית על הירידה במספר התאונות. מנתוני חברות הביטוח עולה כי מערכת בטיחות מסוג התרעת אי שמירת מרחק וסטייה מנתיב מפחיתה את ההסתברות לתאונה ב-19%, וב-30% בחומרת התאונה.

ד"ר סופר ציין כי התנהגות הנהג היא הגורם המשמעותי ביותר בהתרחשותן של תאונות הדרכים. דפוס הנהיגה של הנהג ויכולת ההשפעה עליו יכולים לחולל מהפך של ממש בנושא. "בשנים האחרונות גדלה בצורה משמעותית שכיחות ההתקנה של מערכות בטיחות בכלי רכב, בארץ ובעולם. מטרתן של מערכות אלה, לסייע לנהג בהבנת הסיטואציה, ולעיתים אף בפעולות הנדרשות כדי להתמודד עמה", הוסיף ד"ר סופר.

סיבות נוספות שתרמו לירידה במספר תאונות הדרכים, הן הגברת האכיפה המשטרתית בכבישים הבינעירוניים ופעילות ההסברה הנרחבת של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, תוך מתן דגש על המגזר הערבי בישראל.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.