"מעמד הביניים החרדי" חייב להתעורר! / אביגדור רבינוביץ'

ללא ידיעתנו ומתחת לאף, קם לו "מעמד ביניים חרדי". הוא לא מנותק מהאינטרנט, ומותג זה כבר לא מילה גסה והציבור הזה הולך וגדל בקצב מסחרר. אביגדור רבינוביץ' קורא להם להתעורר, ולדרוש את המגיע להם ובצדק:

"קוראים לו חיים, הוא בן 30, גר בבני ברק, ולו ארבעה ילדים. אשתו עובדת בחברת הייטק, ובדרך כלל, הם מצליחים לסגור את החודש, ואפילו להשאיר קצת בצד לחיסכון. יש להם דירה בבעלותם שקנו מיד לאחר החתונה, רכב קטן ונחמד בחניה, ופעם בשנה הם יוצאים לחופשה בחו"ל.

הוא למד בחיידר בבני ברק, עבר לישיבה קטנה ליד הבית, והמשיך במסלול הרגיל- ישיבה גדולה עד החתונה. בהמשך, הוא למד שנתיים בתור אברך כולל, וכשהילד הראשון נולד, הוא הבין כי עליו לפרנס את משפחתו ויצא אל שוק העבודה. יותר נכון, ללמוד מקצוע, קורס בן חצי שנה, כמה עבודות מזדמנות, עד שמצא את עצמו והקים את העסק המשפחתי.

חיים משתייך ל"מעמד הביניים החרדי". כן, שמעתם נכון, יש דבר כזה גם אצלנו- "מעמד ביניים".

רק אתמול, פורסם בעיתון 'דה מרקר' סקר TGA על הצרכן החרדי לשנת 2014. אם בעבר, חרדים היו צורכים פחות, נופשים פחות וכמעט לא גולשים באינטרנט, מהסקר הזה נראה, כי המצב משתנה. קם לנו ללא ידיעתנו "מעמד ביניים חרדי", הוא לא מנותק מהאינטרנט, ומותגים זה כבר לא מילה גסה. הציבור הזה הולך וגדל בקצב מסחרר. הצעירים של היום, הם לא הצעירים של פעם. הם יותר משכילים, נופשים, ומה לעשות גם גולשים באינטרנט- הגזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה.

נדמה, כי לאותו ציבור אמור להיות כוח משמעותי, בכנסת ובפוליטיקה, ויכולת השפעה במהלכים שונים, כאלו ואחרים שאותו ציבור, יבקש להוביל ולשנות. אבל לא כך הדבר, הנכם טועים. לאותו ציבור, אין ייצוג. ייתכן כי יש לו פוטנציאל לכוח, אך אינו משתמש בו.

אותו "מעמד ביניים חרדי", מממשיך להיות מובל על ידי עסקנים חרדים שכל מעיינם זה רק לעצור את "התופעה" ולהחזיר את כולם לימי הביניים.

לראייה, בשבוע שעבר, הרב בצלאל כהן, מייסד ישיבת "חכמי לב", המיועדת בדיוק לקהל יעד הזה, לא קיבל אישור להקים את בניין הישיבה בירושלים בשכונת רמות. למה? -כי "התופעה" הזאת חייבת להיפסק!

הנציגים החרדים שמו וטו על הקמת מוסד זה, ולכן הרב בצלאל נשאר עם ידיים ריקות ולא קיבל אישור להקמת המקום.
וכך על זה הנוהל, בעוד עשרות פעמים, בהם ניסו להקים מסגרות המתאימות ל"מעמד הביניים החרדי", המהלכים נתקעו פעם אחר פעם. והציבור שתק ושותק.

ואני שואל: היכן אותו ציבור שרכש השכלה במוסדות אקדמיים מובילים, שיודע להקים עסקים, ולרכוש בניינים, אבל להתאגד, לעמוד על רצונו, ולקבל את הדרוש לו- אינו יודע ואינו עושה זאת??

ייתכן כי הדבר לא מעניין אותו, אולי אין לו כוח, ואולי אינו רוצה להרגיש כשובר מוסכמות, אך האם לא הגיע הזמן לומר פעם אחת ולתמיד- דיי! והרי אנו קבוצה שגדלה מיום ליום, עם צרכים לציבור, והגיע הזמן לעמוד על צרכים אלו ולדרוש אותם.

"מעמד הביניים החרדי" חייב להתעורר! לקום, יחד, לפעול. למעננו, למען עתיד ילדינו. ואם לא עכשיו, אימתי???

23 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. אם החברה החרדית לא תאפשר לציבור הזה להתבטא הוא ינדוד בהדרגה לחלק החרדלי של הציונות הדתית. כבר היום למעשה מה שמבדיל בין שתי הקבוצות זה הדברים הבאים בלבד:
    היחס למדינה ולשירות בצבא, וגם זה מתטשטש , חלק מהציבור החרדלי דוחה גיוס לגיל 24 וגם הציבור הזה מתגייס בחלקו.
    הלבוש – כאן הפער ממשיך להתקיים.חליפות – אצל החרדים, ולבוש עממי יותר אצל החרדלים. אצל הנשים, מטפחות אצל החרדלי ופאות אצל החרדי ביניים.
    הקשרים המשפחתיים – בציבור החרדלי הם בעיקר עם הציבור הדתי לאומי ואילו בציבור מעמד הביניים החרדי הם בעיקר עם הציבור החרדי.
    ככל שיותר צעירים וצעירות רווקים משני תתי מגזרים אלו יפגשו יותר ויותר באוניברסיטאות ובמקומות העבודה, יתחילו גם חתונות בין תתי המגזרים הללו ואז יתברר שאין ביניהם פערים מהותיים. האם הם יהפכו למגזר בפני עצמו, חרדי מודרני, ימים יגידו?

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  2. אתה לא קורא בשם ה וזו טעות אפשר לפעול עבור הערכים שאתה מדבר עליהם לשם שמים

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  3. גם אני חרדי עובד!
    אבל… אם היה לך זיצפלייש אז היית ממשיך לשבת וללמוד, נכון? אז מה אתה מטיף ל'חרדים' ע חיי הנהנתנות שלך???

    חיים |
    הגב
  4. אין קשר בין יציאה לעבודה ל"מעמד ביניים חרדי" זה שיצאתי לעבוד לא אומר בשום פנים ואופן שאשלח את ילדי לישיבה שמערבים בה לימודי חול, את ילדי אשלח רק לישיבות שחורות עם שלושה סדרים מלאים וגם חברותא ביין הסדרים בדיוק כפי שעשיתי בימי בחרותי.

    שטויות |
    הגב
  5. מה הקשר בין מעמד הביניים לבין ההשקפה והציות לגדולי ישראל אני ואשתי מרוויחים למעלה מ50 אלף לחודש וגם נופשים בחו"ל, אך מה הקשר בין זה לבין ייצוג אחר בכנסת זה שלצערי אינני בנוי ללמוד כל היום לזה שאני מעונין לדקדק בכל שאר המצוות, אני מכיר המון אנשים שמאמינים לצערי בהשקפות שלך ואין להם בכלל כסף, זה קשור ליראת שמים נטו!

    shlomo |
    הגב
  6. אני מסכים לגמרי,
    ולגבי התגובות כאן, אתם מתעלמים מעובדה פשוטה, יש אנשים כאלו, ואחד מהשניים או שהם יתנו את קולם ויעמדו על צרכיהם או שיווצר מצב יותר גרוע של כעס, תרעומת וחוסר שביעות רצון מחברה שלא מסוגלת להכיל שומרי תורה ומצוות שגם אם תקראו להם "לא משולמים" הם עדיין מנווטים את חייהם על פי השו"ע , בגלk שהם לא מקיימים את השו"ע השישי זה שהוא מאוד חשוב, אבל מבחינת סדרי העדיפויות הוא לא קודם לשבת, תפילין, וכו' וכו', זו סיבה להפוך אותם לציבור מנודה???? לדעתי ממש לא, אבל גם אם כן, פרקטית, זה פשוט לא יעבוד. עובדה פשוטה שכל ציבור שמרגיש נרדף ומבוזה, בסופו של דבר ימצא, במוקדם או במאוחר, דרכים ונתיבים לצאת מהמצב הזה, הדרכים החילופיות, יהיו כבר יותר מוקצנות, וחבל!

    אחד שחושב |
    הגב
  7. לא הצעת שום הצעה קונקרטית, חוץ מצעידה אחרי חכמתך המזהירה בעינים עצומות.

    האם אתה מציע שיצאו נגד הרבנים בעניין האינטרנט בחוצפה? כל אחד חוטא לעצמו בשקט ומשתדל לא לקלקל את מידותיו ואת ילדיו יתר על המידה. על חטאים אלו הוא מתוודה בפני בוראו ומכפר בלימוד תורה מוגבר.

    האם אתה מציע אלטרנטיבה להצביע עבורה? המפלגה או הפוליטקאי שיפעל זכויות עבור הציבור הנרמס ביותר הלא הוא הציבור החרדי יקבל את מירב הקולות. ההצבעה היא אנונימית להזכירך.

    לדעתי כסף לא מביא שכל, מי שמשתמש במותגים לאו דווקא יש לו השכלה או הצלחה אלא בדרך כלל חור בכיס. גם חלון האינטרנט לא מביא ברכה למי שלא קרא ולא שנה ועבודות ההיי טק והעסקים הם חלומות נעימים, בנתיים הציבור החרדי מסתגר היטב בגטו ומאמין שחומותיו יצילו אותו מכל דבר רע ומפחד לילה…

    יוסל'ה |
    הגב
  8. בושה..
    אני מתבייש במקומו.
    כתבה זו מראה אך ורק על חוסר ביראת שמים.
    הדירה שבבעלותם אבא שלה(בד"כ) קנה להם ולא הם בעצמם. לזכותו של ה"הבחור" "התלמיד חכם" שישב וילמד ו..(.במקום הוא יצא לעבוד) וזה שהם לובשים מותגים או נוסעים לחו"ל כל שנה!? כנראה שזה כבר מעמד ביניים גבוהה לסטנדרטים שלנו. והגלישה באינטרנט, ובמיוחד הלא מסונן מראה על חוסר יראת שמים.

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  9. בטח זה מה שהוא ספג ברוח הקדושה ששרה בבית אביו הגה"צ שליט"א

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  10. קראתי את הכתבה ובתור לא חרדי אני חייב לומר שאני מבולבל. מתואר כאן לכאורה "מעמד ביניים חרדי" אך מצד שני מאפיינים החיים וסגנון החיים לא כל כך מתיישב עם סגנון החיים החרדי המקובל. אז מה בעצם מגדיר אותם כרחדים? החולצה הלבנה והכיפה השחורה? זאת ועוד: האם השינויים בסגנון החיים מלווים גם בשינויים השקפתיים? למשל העמדה כלפי המדינה והציונות? מה לגבי שירות צבאי? מה עמדתו של אביגדור רבינוביץ וחבריו לגבי השירות הצבאי לא כמשהו שפותח להם אפשרות תעסוקה אלא כחלק מהחוב המוסרי לחברה שבה הם חיים? אני יודע, אני יודע שמדובר על התהליכים ותהליכים בחברה החרדית הם איטיים את כל זה אני יודע. אבל ההרגשה שלי היא שקורה כאן משהו אחר: השוליים של החרה החרדית הולכים ונהיים רחבים יותר. יותר ויותר אנשים בחברה החרדית אולי משתייכים אליה באופן פורמאלי אבל למעשה הם ממש ממש לא חרדים ויתכן שחסר להם האומץ לומר לעצמם: אנחנו לא חרדים. כתוצאה מכך נראה שכולנו משחקים ב"נדמה לי". ה"החרדים" החדשים מדמים לעצמם שהם חרדים ואנחנו מדמים לעצמנו שהחברה החרדית משתנה.

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
    • למשתמש האנונימי אני חייב לציין שלצערי הרגשתך אכן נכונה והתיאור שלך יותר ממדויק

      דוד |
      הגב
    • זה לא נכון, כי גם במעמד הזה שומרים תורה ומצוות, וכמו שהכתבה אומרת רק ה"שולחן ערוך השישי" לא מקיימים, שזה קשור למוסכמות ולתרבות, אבל לא ליראת שמים ושמירת המצוות.

      משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
      הגב
      • זה נכון שמקפידים על מצוות עשה אבל מה עם לא תעשה האם יש איזה שהוא היתר להחזיק מכשיר שיש בתוכו גילוי עריות ואל תגיד לי אני לא מסתכל חזל אמרו וכל בר דעת יודע כמה זה נכון אין אפוטרופוס לעריות ויש עוד המון דוגמאות ואין שום קשר למוסכמות. לתרבויות כן. אותם חרדים חדשים אין שום הבדל בתרבותם לבין תרבות המזרחי או החילונית מבחינתם אברכים שלומדים כלשון הכתבה חיים בימי הבינים אז תסבירו לי מה ההבדל בינהם לבין מזרחי?

        דוד |
        הגב
  11. איך אפשר לדבר על ייצוג במפלגות שהנציגים נקבעים על ידי גדולי התורה?אתם אומרים שהעסקנים קובעים הכל.האם הרב שטיינמאן בעד ישיבות תיכוניות ולימודי מקצוע? אני אישית למדתי בישיבה תיכונית,ולא הייתה לי אשליה שהרבנים בארץ תומכים בזה,אבל כך התחנכתי.אתם רוצים ייצוג? תקימו מסגרות חדשות,תמצאו רבנים שתומכים בלימודי חול בתור לכתחילה.אני יודע שזה קשה ,לזנוח את כל מה שהתחנכתם לפיו.אבל רק כך יושג שינוי.

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  12. לדוד.
    מה הקשר? זה שחרדי יצא לעבוד זה אומר שההשקפה שלו השתנתה? הוא נהיה חילוני? ממש לא! טעות בידך.

    יוסי |
    הגב
    • ליוסי ,זה ,בדיוק ,מה ,שאמרתי זה לא מחייב , אבל מה לעשות שזאת המציאות הכואבת אני ציינתי שאני סטודנט ואני לומד אתם יחד אז אני יודע מה שאני אומר

      דוד |
      הגב
  13. אני מסכים עם התגובה של ברוך אני סטודנט נשוי ואב לילד אבל אין שום הבדל ולא אמור להיות שום הבדל ביני לבין אברך בחינוך ובהשקפה ואם יש ילדים שצריכים חינוך קצת שונה זה לא קשור אם אבא שלהם אברך או עובד הבעיה הגדולה שמעמד הביניים החרדי ברובו באמת שונה גם בהשקפות וגם בחינוך הגיע הזמן שהעובדים החרדים יהיו בדיוק כמו ציבור האברכים בכל הליכות חייהם חוץ ממה שנצרך לעבודה ואינו אסור כמו אינטרנט מסונן וסמרטפון כשר ורמת החיים שהיא שונה בגלל היכולת הכלכלית אני בטוח שאם זה יהיה המצב לא יהיה שום צורך לציבור העובדים להתאגד בנפרד

    דוד |
    הגב
    • האופי של משפחה עם אינטרנט מסונן, ועם פלאפון כשר, שונה לגמרי מאופי משפחה בלי כל חיבור לרשת. מרגישים את זה. אני עכשיו בדילמה לגבי איפה לגור ולגבי לאיפה אני משתייך בכלל. אני חרדי לגמרי, אבל מצד אחד לא רוצה להשתייך למנותקים מההווי החרדי הפנימי, ומצד שני לא אוכל להרגיש בבית עם הקהילה הוותיקה יותר.

      משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
      הגב
  14. מעמד הביניים החרדי הוא הפראייר הגדול במדינה, גם משלם מס הכנסה גבוה וכן אין לו הנחה בארנונה אבל העירייה לא משקיעה בשכונה שלו כי השכנים שלו לא משלמים ארנונה ובחינוך ילדיו הוא משלם טבין ותקילין בניגוד לחילוני ממעמד הביניים שמקבל חינוך חינם. וכמו"כ יש לו לאורך שנים ילדים במשפחתונים וכמעט ללא הנחה עקב הכנסה גבוהה, ומאידך השכנות המורות שעובדות במוסדות מ'שלנו' מוציאות תלושים פיקטיביים וזכאיות למקסימום הנחות במשפחתונים ותופסות את המקומות הטובים. בתקווה לשינוי- איש מעמד הביניים החרדי.

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  15. אם רק היה מישהו שמאגד את כל החרדים ממעמד הביינים, מצבנו היה טוב. חבל שהעסקנים הורסים את זה.

    דוד |
    הגב
  16. מעמד הביניים הזה מן הסתם מעונין בילדים חרדים ותלמידי חכמים, הישיבה התיכונית מתאימה לציבור אחר או לילדים שמתקשים במסגרות הרגילות.

    ברוך |
    הגב