מערכת חדשה שמאפשרת ניווט וירטואלי לאנשים עיוורים דרך מישוש ושמיעה

המכשיר הוא כמו מקל נחייה רק שהוא עובד על לייזרים שמזהירים מראש ע"י רטט בפני מכשולים בדרך

ניסיונות רבים נעשים להקל על ניווט לאנשים עיוורים, הן מבחינת למידה מרחבית והן ניווט.

במחקר זה בדקו האם אנשים עיוורים יכולים ללמוד ניווט וירטואלי ולאחר מכן ליישם אותו בשטח. לשם כך בנו מבוך בתוך המחשב (Virtual EyeCane) שהנבדק יכול לזוז בתוכו כמו במשחק מחשב בעזרת החצים. כאשר הוא מתקרב לקיר או מבוי סתום נשמע צליל שמזהיר אותו מפני התנגשות, ועוזר לו לסיים את המבוך בתוך המחשב. לאחר שהנבדק עבר את המבוך במחשב זה עזר לו ללמוד את המבוך ולאחר מכן עבר בקלות יותר את המבוך האמיתי בשטח, היות וידע פחות או יותר את הדרך ליציאה מהמבוך. את המבוך בשטח הנבדקים עשו עם מכשיר חדש בשם EyeCane שפותח ע"י החוקרים של מחקר זה, המכשיר הוא כמו מקל נחייה רק שהוא עובד על לייזרים שמזהירים מראש ע"י רטט בפני מכשולים בדרך. כך שהEyeCane וניווט במחשב שהמציאו במחקר זה עובד באותו אופן בו הנבדקים קיבלו אזהרה ממכשולים בעזרת צליל או רטט.

מחקר זה שנערך ע"י ד"ר דניאל שבת מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת אריאל, פרופ' אמריטוס אמיר עמדי מהאוניברסיטה העברית וד"ר שחר מיידנבאום מאוניברסיטת קולומביה. מחקר זה שהוא חלק מסדרת מחקרים בנושא של התמרה חושית וגמישות מוחית אצל אנשים עיוורים. התמרה חושית היא היכולת להעביר אינפורמציה ראייתית דרך מישוש ושמיעה. במחקרים קודמים החוקרים הוכיחו כי גמישות מוחית מאפשרת את הגיוס של אזורים מוחיים ראיתיים למשימות שמיעתיות ומוחשיות דרך מכשירים להתמרה חושית. ומשמעות הדבר שאנשים עיוורים מצליחים 'לראות' דרך מישוש ושמיעה.

לאחר מכן נתבקשו הנבדקים לבצע מבוך נוסף (דגם אחר של מבוך) כאשר ביצעו זאת בסדר הפוך, קודם עברו את המבוך בשטח ולאחר מכן במערכת הממוחשבת. התוצאות של מבחן זה הראה כי לנבדקים היה קל יותר ללמוד קודם את המבוך דרך מערכת הניווט הוירטואלית ולאחר מכן לבצע את המבוך בשטח מאשר בסדר ההפוך.

מתוך כך ניתן להבין כמה קל היה לאנשים עיוורים אם כל מערכות הניווט היו מונגשות בדרך כמו זו של התמרה חושית ופרויקט מעין זה נמצא כעת בפיתוח ע"י החוקרים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.