מעשה ב'קול קורא'/מוטי סגל על המכתב שעורר את השד העדתי

המלחמה השבועית: על המוקד השבוע – ה'קול קורא' שפורסם בביטאון הליטאי גרר 'קול קורא' בביטאון הספרדי.

הנה מסתיים לו עוד שבוע ואיתו המלחמה השבועית. על המוקד השבוע, מכתבו של נשיא מועצת החכמים הרב שלום כהן בעניין איסור היתר מכירה.

כזכור, ביום שלישי פורסם בעיתון 'יתד נאמן' מכתב החתום ע"י מנהיג מועצת החכמים הגר"ש כהן ועוד מספר רבנים מובילים המורים בצורה חד משמעית כי בשנת השמיטה הנוכחית אין לנהוג בהיתר מכירה וכי על הציבור לנהוג בענייני השמיטה כדת וכדין וללא פשרות הלכתיות.

את הסערה שהתחוללה בעקבות פרסום המכתב לא ניתן לתאר. בבוקרו של היום, יצאה הכחשה גורפת מביתו של הגר"ש כהן על כך שהמכתב שפורסם, מזויף וכי מעולם לא נכתב. בהמשך, לאחר שטענו במערכת 'יתד נאמן' כי המכתב המקורי נמצא ברשותם, הוחלפה הטענה. מקורבי הבית הדליפו התבטאות של הגר"ש "יתד נאמן משוגעים, למה פרסמתם?".

ה'הודאה במקצת' של מקורבי הגר"ש גררה והובילה לסערה רבתית. היתכן שהגר"ש כהן יסתור את פסקו של מרן הגר"ע יוסף שהתיר את היתר המכירה. הרוחות סערו. הספינה איימה להיטבע. הייתכן?! מה קרה למורשתו של מרן? – שאלו, תמהו, נחרדו הש"סניקים.

 

הסערה לא ארכה זמן רב. תגובת הגבאים לא אחרה להגיע. ושוב נטען "אכן, הגר"ש חתם על מכתב כלשהו בעניין, אך לא זו שפורסמה בעיתון". דא עקא, שלמרות עדכון הגירסא של מקורבי הגר"ש, ב'יתד נאמן' המשיך לטעון בעקביות כי ברשותם המכתב המקורי וכי מה שפורסם הוא ככתבו וכלשונו.

 

השטח מיאן להירגע. איה מורשתו של מרן? יללו כולם. הציבור דרש תשובה, הלא מרן הגר"ע התיר את היתר המכירה. וביתר שאת, מה תוכן מכתבו של הגר"ש? היכן האמת, בגרסת הגבאים או גרסת 'יתד נאמן'?

 

כמצופה, הגירסא עודכנה. מרן חתם על מכתב שיועד לחקלאים בלבד ולא היה מיועד להמון העם. אך מה לעשות שהציבור לא טיפש ולא קונה עדכוני גירסאות חוזרים ונשנים. הרבה ברירות לא נשארו, המחסנית כמעט התרוקנה. בלית ברירה הוחלט לגייס את שופר הבית 'יום ליום' ולהכחיש ולהכחיש ולהכחיש. ובכך לכאורה תם ונשלם. לכאורה.

והנה, לאחר סיקור הסערה שלב אחר שלב, נשאל כמה שאלות. ראשית, אם המכתב אכן לא נכתב, מדוע הוצרכנו לגירסת "היה מיועד לחקלאים בלבד"? שנית, אם אכן ב'יתד נאמן' שינו את הגירסא המקורית, מדוע לא הוכח 'קלונם' של אנשי 'יתד נאמן' בהפצת המכתב המקורי שממנו נטען שנלקחו רק מספר שורות. שלישית, האם לא היה מן הראוי לאנשי 'יום ליום' לתקוף את מי שפגע ברבם והעליל עליו עלילות שווא? ובכלל, מה פישרו של הזיגזוג בתגובות אנשי הבית והגבאים? אתמהה.

המסקנא מוכחת: המכתב שפורסם ב'יתד נאמן' היה מכתבו המקורי שעליו חתם הגר"ש. אלא שעצמאותו ההלכתית של הגר"ש עומדת לו לדרעי לרועץ. הצמצום בהבנה שיתכן קיום של שני פסיקות הלכה שונים שאינם מעידים בהכרח על קריאת תיגר של אחד על רעהו היא מציאות בלתי נתפסת עבור דרעי, עד כדי כיפוף ושינוי דעת תורה רק בשביל שלא לסתור את דבריו של הגר"ע.

תפיסתם וראייתם הצרה, של אותם אנשים היא הגורמת לאנדרלמוסיא ולחוסר התיאום המשווע בתגובות. כפיית הקו האחד והיחיד אפילו במחיר שינוי והחלפת פסק הלכה היא עוד מוצר שעל תומכיו של דרעי לקחת בחשבון לפני הבחירות הבאות. חומר למחשבה.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. מבצע: עשה מינוי ליתדהמן קבל יום ליום מתנה
    פשוט אנו חיים בסיוט העתון הארור יתדהמן יש"ו הצהובון הכי בזוי בעם ישראל שהשמיץ ללא הפסקה וביזה מרן מאור ישראל רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל וזיע"א נהפך לבטאון תנועת שס המשוכנזת והבוגדנית של דרעקי הרשע
    איפה אתם רבי נסים זאב, אלי ישי, יצחק כהן, מרגי זו שס שהשאיר לכם מרן ע"ה? איפה אתם בניו של מרן ע"ה? אינכם חסים על כבוד מרן ששם אתכם ח"כים בשס? הייתם שותקים אילו היו עושים לאבא שלכם ככה? מרןןןןןןןןןןן זה לא אבא שלכם הא????????????????.
    תתביישו לכם

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב